Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi itsensä kehuminen on "väärin" ja itsekästä?

Vierailija

Useinhan sanotaan, että jokainen ihminen on arvokas, tärkeä, kaunis joko sisäisesti tai ulkoisesti, hyvä jne. Tuohonhan sisältyvät kaikki - myös me itse. Miksi sitä pidetään itsekkäänä jos toteaa itse olevansa kaunis/komea, älykäs, hauska, tärkeä ja ties mitä. Kun kehuu muita ihmisiä, se tulkitaan kohteliaaksi ja ymmmärtäväiseksi ja se antaa vaikutelman ihmisestä, jolla on terve itsetunto ja positiivinen elämänasenne. Eikö itsensä kehuminen edusta myös kaikkea tuota? Vai tulkitaanko itsekehu niin, että silloin ihminen ei näe muissa sitä hyvyyttä? Eihän itsekehun pitäisi olla muilta pois?

Kommentit (2)

Vierailija

Suomessa ei ole tapana olla tyytyväinen itseensä, saati että kertoisi siitä muillekin. Paitsi Etelä-Pohjanmaalla. Olen itse sieltä kotoisin mutta muualle muuttanut, ja törmännyt aika usein tuohon teeskennellyn vaatimattomuuden vaatimukseen. Ilmiö on kulttuurinen.

Ystävättäreni kertoi miehestään, joka aamuisin vessan peilin edessä aina toteaa ihan ääneensä, että "kylläpä on komea mies, miten voikaan olla vielä noin hyvässä kunnossa ja kaikin puolin mukava ihminen". Luulisi, että noissa fiiliksissä olisi hyvä lähteä töihin. Ei tekisi pahaa muillekaan vastaava harjoite.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat