Hallitus ehdottaa ansioturvan poistamista kevytyrittäjiltä
https://www.ukko.fi/hallituksen-ehdotus-omaa-tyota-tekemalla-ansioturva…
Eli käytännössä rangaistaan niitä jotka yrittävät omatoimisesti työllistyä.
Kommentit (28)
Eli siis jos oa työ ei välittömästi elätä, niin sitä ei saa tehdä ollenkaan??
Tätäkö tämä työpaikkojen lisääminen yrittäjyyttä kannustamalla tarkoittikin? Heivataan entistä herkemmin porukkaa pois työttömyyskortistosta ja tyhjän päälle. Kyllä varmaan motivoi ihmisiä yrittämään.
Vierailija kirjoitti:
Tätäkö tämä työpaikkojen lisääminen yrittäjyyttä kannustamalla tarkoittikin? Heivataan entistä herkemmin porukkaa pois työttömyyskortistosta ja tyhjän päälle. Kyllä varmaan motivoi ihmisiä yrittämään.
Niinpä. Lusikka nurkkaan vaan ja sohvalle haisemaan ettei vaan joku luule että yrittää jotain... Surullista omatoimisuuden ja luovuuden latistusta.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän tapahtuu jo :/ Luin tossa taannoin tyypistä joka erehtyi kertomaan työkkärissä haaveilevansa kirjailijanurasta ja kirjoittavansa harrastusmielessä jotain pientä pöytälaatikkoon. Iso virhe. Tuet poikki koska tyyppi oli työkkärintädin mukaan yrittäjä joka elättää itse itsensä.
No huh huh!
Ankea paikka tämä Suomi. Töitä ei saa itse omien ideoiden ja vahvuuksien mukaan saa luoda, vaan pitää odottaa kiltisti kotona että kutsu käy joko töihin tai työllistymiskurssille tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän tapahtuu jo :/ Luin tossa taannoin tyypistä joka erehtyi kertomaan työkkärissä haaveilevansa kirjailijanurasta ja kirjoittavansa harrastusmielessä jotain pientä pöytälaatikkoon. Iso virhe. Tuet poikki koska tyyppi oli työkkärintädin mukaan yrittäjä joka elättää itse itsensä.
No huh huh!
Jep. Toki pakko myöntää että luin tämän jonkun artikkelin kommenttiosastosta, eli mitään takeita tarinan luotettavuudesta ei ole. Silti jo se että tää kuulostaa ihan legitiltä kertoo aika paljon tämän maan työkkäritoiminnasta.
Käsittämätöntä. Mutta samalla niin arvattavaa. Nykyisen hallituksen motiivina on, ei suinkaan lisätä joustavuutta työmarkkinoiden toimintaan, vaan keksiä yhä uusia tapoja siirtää ihmisiä ansioturvan ulkopuolelle. Meillä on jo nyt paljon yksinyrittäjiä, joiden työn hinta on kilpailutettu hyvin alas, joilla ei todellisuudessa ole kuin yksi tai pari asiakasta, ei juuri mitään muuta pääomaa, kuin oma työvoimansa ja ehkä joitain työvälineitä. Miksi heillä pitäisi edes olla oma yritys?
Hyvin huomaa, ettei tämän hallituksen tyyppejä yrittäjien ongelmat sinänsä kiinnosta, ainoastaan tuo omistajuuden näkökulma.
Joo tämä hallitus kyllä kusee aivan ennätyksellisen paljon. Jos Suomi lasketaan sivistysvaltioksi vielä hallituskauden lopuksi niin olen positiivisesti yllättynyt.
Umpisurkea idea ja tuonee enemmän kustannuksia, kuin säästöjä. Itse kokeilin kevytyrittäjyyttä juuri sen riskittömyyden vuoksi, muuten olisin sinnitellyt tukien varassa. Kuinkahan moni jättäytyy tämän päätöksen myötä täysin työttömäksi, jolloin yhteiskunta menettää verotuloja JA joutuu vielä maksamaan enemmän tukia? Typerä, typerä hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Umpisurkea idea ja tuonee enemmän kustannuksia, kuin säästöjä. Itse kokeilin kevytyrittäjyyttä juuri sen riskittömyyden vuoksi, muuten olisin sinnitellyt tukien varassa. Kuinkahan moni jättäytyy tämän päätöksen myötä täysin työttömäksi, jolloin yhteiskunta menettää verotuloja JA joutuu vielä maksamaan enemmän tukia? Typerä, typerä hallitus.
Taas kerran uskomattoman lyhytnäköistä toimintaa hallitukselta.
Vierailija kirjoitti:
Ankea paikka tämä Suomi. Töitä ei saa itse omien ideoiden ja vahvuuksien mukaan saa luoda, vaan pitää odottaa kiltisti kotona että kutsu käy joko töihin tai työllistymiskurssille tms.
Sain just ilmoituksen että ei voi valita työllistämiskurssille kun on ollut liian pitkään työttömänä (yli 2.5v) Tiedä sitten että kenelle nuo kurssit on sitten tarkoitettu jos ei työttömille jotka haluaa työelämään pienen lisäkurssituksen kautta.
Oli siellä kyllä hakijoitakin 20 kertaa enemmän kuin paikkoja mutta silti jäi tuo syy ihmetyttämään.
Sorry ot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain just ilmoituksen että ei voi valita työllistämiskurssille kun on ollut liian pitkään työttömänä (yli 2.5v) Tiedä sitten että kenelle nuo kurssit on sitten tarkoitettu jos ei työttömille jotka haluaa työelämään pienen lisäkurssituksen kautta.
Oli siellä kyllä hakijoitakin 20 kertaa enemmän kuin paikkoja mutta silti jäi tuo syy ihmetyttämään.
Sorry ot.
No oho :o Luulis että pidempään työttömänä olleet olis just etusijalla. Tai tietty voi olla että ne ottaa vaan nuoria jotka ei osaa vielä tehdä CV:tä tai tiedä työmarkkinoista mitään...
Oikeistolaiset äärikapitalismia edustavat puolueet, keskusta ja kokoomus pyrkivät ohjaamaan kaiken rahan kannattajiensa taskuun.
Jos yrityksen perustaminen tehtäisiin mahdolliseksi kaikille, niin silloin keskustan ja kokooomuksen hallitsemille raha-apajille alkaisi ilmestyä uusia toimijoita, mikä olisi kilpailun lisääntymisen myötä myrkkyä em. puolueiden kannattajille. Nykyhallitukselle oleellista on se, että työn myynti käytännössä monopolisoidaan olemassa oleville yrityksille.
Linkissä olevan uutisen johdosta olen yhä yhä vankemmin, ns. kansalaispalkan kannalla, joka tosin vihreiden mallin mukaisena oli hieman yliampuva. Kansalaispalkka mahdollistaisi yrittämisen pienemmällä riskillä. Tämä ei kuitenkaan puheista huolimatta sovi nykyisille hallituspuolueille. Nykyhallituksen intresseissä on tappaa kaikki pienten yritysten idut, jotta nämä eivät sitten kasvaessaan veisi tilaa suuremmilta rahan valtaa edustavilta yrityksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Lusikka nurkkaan vaan ja sohvalle haisemaan ettei vaan joku luule että yrittää jotain... Surullista omatoimisuuden ja luovuuden latistusta.
Suomessa on pitkät perinteet passivoimiseen ja syrjäyttämiseen. Ihmisiä, jotka suostuvat makaamaan sohvalla kaikki päivät saavat kyllä tukea, mutta jos joku uskaltaa yrittää vaikka kehittää osaamistaan niin siitä rangaistaan välittömästi.
Kavereistani on muutama opiskellut työttömyytensä aikana. Yksi heistä sai opiskella työttömyyspäivärahan turvin. Kaikilta muilta tuet lähti heti kun aloittivat opinnot. Sekin joka sai tuettuna opiskella, joutui käymään pitkän ja raskaan taistelun saadakseen ko. tuen.
Itse menenin työttömyystuen kun nuorena suoritin avoimen yliopiston kursseja. Vaikka ko. kurssit oli suunnattu työssä käyville ihmisille ja tapahtuivat iltaisin ja viikonloppuisin, niin silti työkkärissä oltiin sitä mieltä että en pysty vastaanottamaan töitä. Koska en ollut opiskelija niin en tietenkään saanut opintotukeakaan. Se olikin jännää aikaa. En ollut työtön, sillä olin opiskelija, mutta en kuitenkaan ollut opiskelija.