Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joilla ollut akne+roaccutan

Vierailija

Hei. Aluksi voisin kertoa vähän tilanteestani. Eli minulla on ollut akne selässä ja rintakehässä muistaakseni 14-vuotiaasta asti, sensijaan kasvoissa ei ole ikinä ollut mitään näppylöitä/akneen viittaavaa. Aloitin aknen hoitamisen basironilla mutta sitten 17-vuotiaana aloitin e-pillerit. Kokeilin ensin Yazeja 3kk jotka ei sopinut ollenkaan, joidenka jälkeen lääkäri määräsi minulle Vreyat/Cypretylit (Diane Nova)
Näitä pillereitä kerkesin syödä nyt kakskymppiseks eli n. 2,5v. Loistavasti toimi ihon suhteen, ei mitään ongelmia näppylöiden kanssa.
Päätin kuitenkin elokuussa et lopetan noiden pillereiden syömisen koska tuntui etten oo oma itteni ja halusin olla pitkästä aikaa "luomu." Inhotti muutenkin pumpata itteensä noin voimakkaita hormoneita, ja mielialakin tuntu olevan maassa jatkuvasti. Nyt kun on muutama kuukausi lopettamisesta kulunut, on selkään ja rintakehään alkanut ilmestyä taas finnejä+nyt myös kasvoihin, missä niitä ei tosiaan ennen ole ollut..
Kävinpä siis ehkäisyneuvolassa siinä toivossa että olisin saanut reseptin uusittua ja aloittanut niiden syömisen uudestaan, hölmöä joo mutta kun iho on mikä on ja oon nyt aika herkkä tuon naamankin kukoistamisen suhteen.. Satuin sitten mainitsemaan lääkärille että sain heinäkuun lopulla ensimmäisen aurallisen migreenikohtauksen kymmeneen vuoteen, ja et oon havainnut myös pistelyy ja ihmeellistä puutumista mm. käsissä välillä kun herään ja muutenkin. Oon kuitannut nuo siis aina jotenkin esim. huonolla nukkuma-asennolla. Sain kuitenkin kuulla et ehdoton ye-pillerikielto koko loppuelämäks, kerta aurallista migreeniä+ihmeellistä päänsärkyäkin ollut.. Ihmetyttää vaan kun en tuosta tiennyt et niiden syöminen pitää välittömästi lopettaa& ottaa yhteys lääkäriin jos em.oireita ilmenee. (aivoinfarktin riski..) Ehkäisyyn kuitenkin sain Microlutonit (minipillerit) mut ihon kanssa ei varmaan auta muu kuin mennä ihotautilääkärille arvioimaan tilanne. Vaikeetahan on kuitenki sanoo et onko esim tuo naaman tilanne nyt ohimenevää. Selässä ja rintakehässä on kuitenki ongelmia ollut aina, millään en kuitenkaan mitään roaccutanin kaltaista myrkkyä haluais alkaa syömään.. Sen tiedän että noilla cypretyleillä iho pysyis kunnossa aina, mut minkäs teet kun et voi syödä. Onko täällä ketään samassa tilanteessa olevaa? Onko roaccutan ollut teille vaihtoehto?

Kommentit (10)

Vierailija

Mulle ainakin Roaccutan oli ihan ok. Sivuvaikutuksena kuiva iho, meni ohi kuurin jälkeen. 6kk söin Roaccutania ja aknet lähti ja on pysyneet poissa, aikaa tuosta on n. 4v.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vhh- ruokavalio, eikä tarvitse lääkkeitä eikä hormoneita.

Just joo, ja sillähän hoituu iho-ongelmat ja ehkäisy ja paha migreeni..

Roaccutan on tosiaan aika myrkkyä keholle, mutta mulla ainakin toimiva (söin kuurin 11-vuotta sitten ja ennen sitä kokeilin akneen puolentoista vuoden ajan muitakin lääkkeitä). Rasittaa maksaa aika lailla, eli alkoholi minimiin ja mulla kuivui iho niin ettei voinut pestää tukkaa kun kerran viikkoon ja iho kutisi hitosti vaikka rasvaili, tuohon tosin auttoi helokkiöljyn syöminen. Söisin uudestaan jos akne palaisi.

Vierailija

Oon lukenut kyllä noista ruokavalioista mut oon aika malttamaton tulosten suhteen ja luotto ei noihin kauheen kova ole.. Mutta mukava kuulla että teillä on roaccutan auttanut. Ihon kuivumisen ehkä kestäisin, mut mitään silmien valoherkkyyttä (oon lukenut googlesta et saattaa olla vuosia kuurin syömisenkin jälkeen riski tuommoiseen) tai psyykkisiä oireita kuten masennusta en kaipaile.

Vierailija

Roaccutan tehoaa akneen. Ota vaan se. Mutta älä, jos meinaat lähiaikoina lapsia.

Se on myrkkyä keholle, kysymyksessä on A-vitamiinijohdannaisen yliannostus, mutta keho kestää sen kun kuuri on tietyn pituinen ja sitten keho saa levätä.

Todennäköisesti pääset aknesta eroon vuosiksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vhh- ruokavalio, eikä tarvitse lääkkeitä eikä hormoneita.

Akne ja muutama finni on ihan eri asia. Akne on sairaus, siihen ole mitään väliä miten liikut, miten nukut tai mitä syöt. Tämän kun sais painettua näitten ihonhoito experttejen päähän.

Vierailija

Kärsin aknesta koko teini-ikäni ja odotukset oli tosi korkealla, kun sain roaccutankuurin parikymppisenä. Ihotautilääkäri lupaili, että 90 prosentille kuurin syöneistä ei tule enää ikinä aknea. Puolen vuoden ajan kuuri auttoi. Iho tosiaan kuivui kasvoista ja jopa käsistä normaalia enemmän kuurin aikana, mutta muita oireita ei tullut. Kaksi kuukautta kuurin loppumisen jälkeen akne ilmaantui takaisin. Tässä vaiheessa lääkäri oli sitä mieltä, ettei heti kannata ottaa uusiksi noin tujua tavaraa. Jatkoin pillereillä, voiteilla ja lääkärin tsemppauksella, "kyllä se akne nyt tästä kohtapuoliin itsestään menee ohi". Nyt on sitten mennyt kolmisen vuotta tuolla meiningillä, eikä mikään ole muuttunut, päinvastoin naama kukkii entistä enemmän.

Pointtini oli siis se, että joitakin roaccutan auttaa, mutta valitettavasti ei kaikkia. Olo on aika epätoivoinen, roaccutan oli viimeinen oljenkorsi, joka ei auttanutkaan, joten en oikein tiedä, mikä tähän tilanteeseen auttaisi.

Vierailija

Roaccutan on ainoa parantava hoito akneen. Kokemusta on erittäin vaikeasta aknesta. Turhaan pelkäsin sivuvaikutuksia. Eka kuuri 14 v, toinen 21 v, kun akne palasi e-pillerien lopettamisen jälkeen. Sen jälkeen ei aknea (yksittäisiä finnejä ei lasketa). Ikä nyt 42 v. Luotettava ehkäisy toki pitää olla kuurin ainana.

käyttäjä-11149
Seuraa 
Liittynyt6.9.2015

Vierailija kirjoitti:
Hei. Aluksi voisin kertoa vähän tilanteestani. Eli minulla on ollut akne selässä ja rintakehässä muistaakseni 14-vuotiaasta asti, sensijaan kasvoissa ei ole ikinä ollut mitään näppylöitä/akneen viittaavaa. Aloitin aknen hoitamisen basironilla mutta sitten 17-vuotiaana aloitin e-pillerit. Kokeilin ensin Yazeja 3kk jotka ei sopinut ollenkaan, joidenka jälkeen lääkäri määräsi minulle Vreyat/Cypretylit (Diane Nova)
Näitä pillereitä kerkesin syödä nyt kakskymppiseks eli n. 2,5v. Loistavasti toimi ihon suhteen, ei mitään ongelmia näppylöiden kanssa.
Päätin kuitenkin elokuussa et lopetan noiden pillereiden syömisen koska tuntui etten oo oma itteni ja halusin olla pitkästä aikaa "luomu." Inhotti muutenkin pumpata itteensä noin voimakkaita hormoneita, ja mielialakin tuntu olevan maassa jatkuvasti. Nyt kun on muutama kuukausi lopettamisesta kulunut, on selkään ja rintakehään alkanut ilmestyä taas finnejä+nyt myös kasvoihin, missä niitä ei tosiaan ennen ole ollut..
Kävinpä siis ehkäisyneuvolassa siinä toivossa että olisin saanut reseptin uusittua ja aloittanut niiden syömisen uudestaan, hölmöä joo mutta kun iho on mikä on ja oon nyt aika herkkä tuon naamankin kukoistamisen suhteen.. Satuin sitten mainitsemaan lääkärille että sain heinäkuun lopulla ensimmäisen aurallisen migreenikohtauksen kymmeneen vuoteen, ja et oon havainnut myös pistelyy ja ihmeellistä puutumista mm. käsissä välillä kun herään ja muutenkin. Oon kuitannut nuo siis aina jotenkin esim. huonolla nukkuma-asennolla. Sain kuitenkin kuulla et ehdoton ye-pillerikielto koko loppuelämäks, kerta aurallista migreeniä+ihmeellistä päänsärkyäkin ollut.. Ihmetyttää vaan kun en tuosta tiennyt et niiden syöminen pitää välittömästi lopettaa& ottaa yhteys lääkäriin jos em.oireita ilmenee. (aivoinfarktin riski..) Ehkäisyyn kuitenkin sain Microlutonit (minipillerit) mut ihon kanssa ei varmaan auta muu kuin mennä ihotautilääkärille arvioimaan tilanne. Vaikeetahan on kuitenki sanoo et onko esim tuo naaman tilanne nyt ohimenevää. Selässä ja rintakehässä on kuitenki ongelmia ollut aina, millään en kuitenkaan mitään roaccutanin kaltaista myrkkyä haluais alkaa syömään.. Sen tiedän että noilla cypretyleillä iho pysyis kunnossa aina, mut minkäs teet kun et voi syödä. Onko täällä ketään samassa tilanteessa olevaa? Onko roaccutan ollut teille vaihtoehto?

Hei. Mulla on ollu tetralysal. Sain kaks isoa pakettia ja kaks voide tuubia. Aivan hurjaa lääkettä. Kyllä ne finnit ja arvet siitä lähti, mutta sitte ku lopetti sen niin elämä tuli päin vasten kasvoja. Kasvot oli taas kuin Muumilaakson kukkaniityllä. Nyt oon onnellisesti puolen vuoden jälkeen päässyt niistä kukista eroon ja olen onnellinen kun joskus puhkeaa vain se 1-2 finniä enää naamaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat