Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suunniteltu sektio vai alatiesynnytys pahojen repeämien jälkeen?

Vierailija

Kolmas lapsi tulossa. Repesin todella pahasti molemmissa edellisissä ja jouduin korjausleikkauksiin molempien jälkeen (3c ja 4. asteen repeämät). Olen saanut erilaisia mielipiteitä lääkäreiltä sekä fysioterapeuteilta, kukaan ei kuitenkaan voi ennustaa mitä tulee tapahtumaan tässä tilanteessa ja tutkimuksia asiasta on todella vähän. Kuitenkin sanoivat että jos repeän yhtä pahasti kolmannen kerran on mahdollista että menetän pidätyskykyni ja korjausleikkaus ei enää tuota hyviä tuloksia kun arpikudosta on runsaasti.

Itse haluaisin luomusynnytyksen niinkuin muut synnytykset olivat ja pelkään sektion haittavaikutuksia vauvan kannalta mutta en kuitenkaan halua menettää toimintakykyäni kun on muitakin lapsia hoidettavana. Toivuin myös todella hitaasti ensimmäisistä synnytyksistä, olin todella kipeä ainakin 3kk, en pystynyt kävelemään enkä istumaan, eli olen melko varma että sektiosta toipuminen olisi helpompaa ja nopeampaa.

Mitä itse tekisit?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Otin itse sektion repeämien jälkeen. Sektiosta toipuminen oli paljon helpompaa ja vauva oli ihan tavallinen. Mieti paljonko se vauva siitä kärsii jos äiti ei ole fyysisesti terve. Varmaan vähän enemmän kuin sektiolla syntymisestä (josta haitat vauvalle on lähinnä teoreettisia).

Vierailija

Kaksi kertaa revenneet ja korjaillut kudokset, mieti mikä on tulos kun ne repeäisivät vielä kerran. Mitä enemmän arpikudosta sitä vähemmän kudokset joustavat... En ottaisi mitään ylimääräisiä riskejä repeämistä enää, suosiolla suostuisin keisarinleikkaukseen.

Vierailija

Kiitos vastauksista ja olen itsekin samalla linjalla ainakin tällä hetkellä. Olen kuitenkin saanut muutamia alatiesynnytykseen painostavia mielipiteitä kätilöltä ja neuvolasta, "kun se on vauvalle parempi, riskejä vähemmän teille molemmille, ja itsekin toivut nopeammin ja tulokset vaikuttavat seuraaviin raskauksiin". Tuohon riskittömyyteen ja nopeaan toipumiseen alatiesynnytyksestä en omalla kohdallani usko ja tämä on myös viimeinen lapsemme eli seuraavista raskauksista viis. Sitten taas jo kaksi lääkäriä on suositellut sektiota. Menen huomenna vielä synnytystapa-arvioon jossa oma mielipiteeni kuulemma otetaan huomioon.

ap

Vierailija

Minusta törkeää tuo alatiesynnytykseen painostaminen Suomessa. Vauvat voivat täällä parhaiten maailmassa mutta uskon että äideille jää pahempia vaurioita kuin muualla ja sitä eivät tilastot näytä. Olet kokenut omalla kohdallasi jo kaksi vaikeaa synnytystä, en voi mitenkään uskoa että tämä kolmas olisi yhtään helpompi varsinkin nyt kun kudokset ovat jo vaurioituneet. Ottaisin suosiolla sektion, se että sinä olet kunnossa on myös vauvan ja vanhempien lasten etua. Älä syyllisty.

Vierailija

Mä mietiskelen just samaa asiaa. Mulla tuli ekassa 4.asteen repeämät ja nyt toka raskaus. Mä meinasin kuunnella mitä synnytystapa-arviossa sanotaan ja sit päättää. Oon myös miettinyt että olisikohan mahdollista käynnistää ennen laskettua aikaa niin ei pääsisi lapsi niin isoksi, jolloin pienempi repeämäriski ehkäpä. Luulen et kallistun sektioon kyllä, mutta saapi nähdä.

Vierailija

Valitsisin sektion ja huolehtisin, että lapsi saa heti synnyttyään puuttuvat alapään bakteerit. Sovit asian lapsen vastaanottavan kätilön ja leikkaavan lääkärin kanssa. Silloin lapsi ei jää mitään vaille!

Vierailija

minä sain tasan 9v sitten synnytyksessä 4.asteen repeämät. Molemmat sulkijalihakset repesivät ja kaksi kirurgia ompeli paikkoja kiinni leikkaussalissa yli tunnin.

Mulle sanottiin, että jos vielä lapsia tulee, niin ilman muuta sektio tehdään. Minulla edelleenkin näin monen vuoden jälkeen karkailee pierut ja jos vähänkin löysempi vatsa, on vessaan ehdittävä mahdollisimman pian. Tätä ongelmaa yritettiin korjata vielä silikonilla pari vuotta synnytyksen jälkeen, mutta ei siitä paljon apua ollut.

Vierailija

Minä repesin ekassa synnytyksessä lähes yhtä paljon,ja lääkärit sanoivat,että ei suositella alatiesynnytystä juuri sen takia kun on kerran saatu hyvin korjattua.Arpikudos ei veny ja siksi saattaa herkästi revetä uudestaan eikä välttämättä saada enää korjattua.
Toivuin sektiosta tosiaankin nopeammin, kuin repeämistä.
Minulle tehty siis kaksi sektiota.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Valitsisin sektion ja huolehtisin, että lapsi saa heti synnyttyään puuttuvat alapään bakteerit. Sovit asian lapsen vastaanottavan kätilön ja leikkaavan lääkärin kanssa. Silloin lapsi ei jää mitään vaille!

Mielenkiinnosta kysyn, mites ne pimppibakteerit annetaan? Lapsen kasvot tai tuttipullo pimpsaan ja lapsen suuhun vai?

Tämä ei ole kannanotto alatiesynnytyksen puolesta, vaan olen vilpittömän kiinnostunut asiasta.

Vierailija

Sain sektion heti ekan synnytyksen repeämien jälkeen. Eli ekalla kerralla sain 3. ja 4. asteen repeämät sulkijalihakseen asti. Toisen raskauden kohdalla pelkopolikeikka siitä tietysti tuli, mutta lääkäri sanoi heti alkuunsa, että saan sektion jos haluan sen. Itse asiassa lääkäri oli repeämispelkooni huomattavan ymmärtäväinen ja selitti kandille miten nämä "toisen kerran synnyttäjien pelot ovat ymmärrettäviä, koska heillä on konkreettinen asia mitä pelkäävät".

Kuitenkin korosti, että mahdollisuus siihen, että uudelleen repeäisi yhtä pahasti oli kuulemma jotain 7 prosentin luokkaa. Viimeisellä pelkopolikäynnillä osui melko typerä kätilö, joka yritti psyykata "kyllähän me alakautta lähdemme synnyttämään, sinäkin terve nainen!" Kun sanoin, että pelkään repeämistä vaikka ponnistusvaihe sujui muuten hyvin. Ei sattunut jne. Mainitsin ponnistusvaiheen kivuttomuudesta (sain epiduraalin), niin kätilö kauhistui ja sanoi syyn olevan siinä. Että kun ponnistus ei tuntunut, en voinut hallita sitä. Järkytyin ja kun naama valkoisena kerroin lääkärille mitä minulle oli sanottu, lääkäri vastoin käytäntöä kertoi omakohtaisia kokemuksia synnytyksestä (naislääkäri siis ;-) ) ja sanoi olevansa kyseisen kätilön kanssa täysin eri mieltä. 

No, mutta vastaus kysymykseesi: Sektio. Liian suuret ristkit siihen, että mahd. uusia repeämiä saataisiin hyvin korjattua. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat