Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aivan helveltillisen uteliaat = omasta mielestään avoimet ihmiset jossain tilaisuudessa, että ne voi ärsyttää

Vierailija

Niin että mikä tämäntyyppisen ihmisen kotikasvatuksessa ja lapsuudessa on jäänyt kertakaikkiaan uupumaan, kun käytös on aina tämmöistä: "Mitä sä teet työkses?" "Ai että mitä? Missä se on, onko se siellä xxx päin?" "Mistä sä oot ostanut tuon? Ai ulkomailta, mistä sieltä, mitä maksoi? Mitä sä siellä ulkomailla teit?"

Ja sitten ne kaikkein törpöimmät, joiden kanssa en edes kohteliaisuudesta sitten enää seuraavassa tapaamisessa puhu ollenkaan: " Ai sulla on tuommoinen, se ei taidakaan olla mikään halpa...vinkvink..." Luulee että minä alan avautua jollekin lapsen kaverin random-vanhemmalle että mitä mun auto/puhelin/kello/käsilaukku on maksanut.

Ihan rautalangasta laitan tähän: Jos joku, jonka luulet tuntevasi jo hyvinkin, vaikka ette ole kuin harrastus/koulu/asuinalueen/lasten kautta tuttuja, EI halua kertoilla sinulle kaikkea elämästään, niin älä jatka utelua.

Ihmisten kanssa pitää voida puhua neutraalisti niinsanotusti sitä small talk-jutustelua.
Kenenkään ammatit ja työpaikat ei toudellakaan ole mitään yleisesti jaariteltavaa tietoa kaikkien mielestä.

Yrittäkää tyydyttää sitä loputonta uteliaisuuttanne vaikka netissä. Minun tietoja sieltä ei kyllä löydy, eikä elämäni ole avoinna sielläkään, mutta jos jonkun löytäisitte.

Ja ei, se ylen valloittava "avoimuus" ei sekään ole minusta edes hyvää käytöstä. Mitä se kertoo ihmisestä, joka alkaa suurinpiirtein toka tervehdyksen jälkeen kertoilla jotain meidän mikosta eli miehensä liiallisista iltamenoista.

Itse olen aina kohtelias, tervehdin, esittelen itseni, kerron kuka lapsista on minun ja saatan kehua sitä toisen vanhemman lasta jostain. Voin jutella ilmoista, kesä/talvirenkaista, tulevista lomista ja lomasuunnitelmista, voin jutella vähän Sipilästä ja vähän Stubbista ,mutta ihan vähän. Perheestäni ja missä me asutaan ja miten me asutaan en ala juuri juoruilemaan, ne on meidän yksityisasioita.
Mikä siinä on, että joillakin nämä rajat on ihan täysin hämärän peitossa?

Kommentit (11)

Vierailija

Useimmille ihmisille ammatit ja työpaikat on just sitä small talkkia, politiikka taas ei ole, koska se ei ole neutraalia. Useimmat ihmiset eivät ole noin tarkkoja yksityisyydestään, ettei asuinpaikkaa, työpaikkaa tai muuta voisi kertoa. Se syy, miksi nuo sinun rajasi ovat muille hämärän peitossa on se, että ne eivät ole mitenkään yleiset rajat, vaan suurimmalle osalle just sitä neutraalia small talkkia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Useimmille ihmisille ammatit ja työpaikat on just sitä small talkkia, politiikka taas ei ole, koska se ei ole neutraalia. Useimmat ihmiset eivät ole noin tarkkoja yksityisyydestään, ettei asuinpaikkaa, työpaikkaa tai muuta voisi kertoa. Se syy, miksi nuo sinun rajasi ovat muille hämärän peitossa on se, että ne eivät ole mitenkään yleiset rajat, vaan suurimmalle osalle just sitä neutraalia small talkkia.

Aivan. Toisen koulutuksen ja työn kysyminen on niin perusjuttu, että. Oikein suu loksahti auki.

Vierailija

Minulta yksi tästä naapurusto uteli puolisoni palkkaa. Oli tosiaan aivan "hyvää päivää" -tuttu, en edes tiennyt hänen etunimeään tuolloin.

Myöhemmin tunsin paremmin, ei kuitenkaan ystäviä olla, lapsi samassa harrastuksessa hänen lapsensa kanssa. Oli sitten joku juhla tämän harrastuksen puitteissa ja kuulin, kun kysyi yhden toisen lapsen äidiltä (joka oli juuri eronnut), kuinka paljon hänen puolisonsa maksaa lapsista elatusmaksua! 

Moukka mikä moukka..

Vierailija

Yksi asia ihmetyttää. Miksi palkan kysyminen on niin kauhea asia? Noudatan tietysti yleisiä tapoja, enkä kysy palkkaa, mutta silti. Itse olen kertonut palkkani, jos joku on kysynyt. Ja usein kysymättäkin. Mitä niin salaista tietoa palkassa on?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yksi asia ihmetyttää. Miksi palkan kysyminen on niin kauhea asia? Noudatan tietysti yleisiä tapoja, enkä kysy palkkaa, mutta silti. Itse olen kertonut palkkani, jos joku on kysynyt. Ja usein kysymättäkin. Mitä niin salaista tietoa palkassa on?

No onhan se aikamoista utelua. Mitä joku random tuttu tekee tiedolla? Mun mielestä palkka on sellainen, jota ei koskaan kysytä keneltäkään. No ehkä omilta perheenjäseniltä. 

Vierailija

Musta itseasiassa palkoista pitäisi puhua avoimemmin, niin silloin pysyisi niissä paremmin oikeudenmukaisuus. Se ajaisi tasa-arvoakin! Tiedän, ettei se ole Suomessa tapana, mutta saisi kyllä olla.

Mitä ap tuohon sinun juttuusi tulee, niin tulee mieleen, että olet just näitä paranoideja ihmisiä, joiden kanssa ei voi puhua mistään. Kaikki on niin pirun salaperäistä ja salaista, ihan kuin toinen ihminen olisi joku vihollinen. Utelullakin on rajansa, mutta sellaiset normaalit small talkit kuuluu asiaan ja niissä venkoileva ihminen antaa ärsyttävän kuvan itsestään. En mielellään itse ainakaan juttele ihmisten kanssa, joille kaikki on niin vaikeaa. Ja jos joku kysymys on hankala, niin älykäs ihminen osaa heittää siihen sopivan vastauksen ja jatkaa puhetta johonkin muuhun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No onhan se aikamoista utelua. Mitä joku random tuttu tekee tiedolla? Mun mielestä palkka on sellainen, jota ei koskaan kysytä keneltäkään. No ehkä omilta perheenjäseniltä. 

Ei kysymys olekaan, että mitä sillä tiedolla tekee. Luultavasti ei paljon mitään, ja se unohtuukin sen siliän tien. Vaan mitä salattavaa siinä tiedossa on? Esim. voin hyvin sanoa, että 10 vuotta sitten palkkani ohjelmoijana oli 2500 kuukaudessa (nyt olen työtön).

Vierailija

Noh, ymmärrän kyllä ap:tä. Esimerkiksi haluttomuuteen kertoa ammatti tai työpaikka voi olla omat syynsä. Sossu tai muu viranomainen, joka pitää muutenkin yhteystietonsa salaisina, ei välttämättä halua työpaikkaansa jollekin satunnaistutulle kertoa. Suhtautuminen muuttuu kummasti kun kerrot olevasi juristi / lääkäri / työkkärin täti jne. Minultakin on samassa kerrostalossa asuva henkilö kysynyt mm. työsuhteen laatua, miehen palkkaa, lasten sairauksia. Olenko outo jos keskustelen mieluummin vaikka Sipilästä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Noh, ymmärrän kyllä ap:tä. Esimerkiksi haluttomuuteen kertoa ammatti tai työpaikka voi olla omat syynsä. Sossu tai muu viranomainen, joka pitää muutenkin yhteystietonsa salaisina, ei välttämättä halua työpaikkaansa jollekin satunnaistutulle kertoa. Suhtautuminen muuttuu kummasti kun kerrot olevasi juristi / lääkäri / työkkärin täti jne. Minultakin on samassa kerrostalossa asuva henkilö kysynyt mm. työsuhteen laatua, miehen palkkaa, lasten sairauksia. Olenko outo jos keskustelen mieluummin vaikka Sipilästä?

Ohis, mutta totesin erään sossutädin asuvan läheisellä omakotitaloalueella. Talon ohi kävelemällä (iso, monien yhteyksien kävelytie menee talon ohi) on selvinnyt lasten lukumäärä ja perheessä olevat lemmikkieläimet. Hiukan tutkimalla löytyi miehen nimi ja ammatti ja jostain vanhoista lehtitiedoista yhden lapsen nimi. Miehen nimen selvittyä löytyi tietoja yhdistyksestä, jossa tämä pariskunta on ja samoin siellä on toinen sossutäti miehineen. Lopulta sitten löytyi myynti-ilmoitus, josta näki sossutädin kotia sisältä, yhtä huonekalua myivät. 

Muuten satun tietämään, että heidän naapurissa asuu päiväkerhotäti ja eräs taiteilija.

nimim. miten niin liikaa vapaa-aikaa

Vierailija

Tota.. Mistä ihmeestä voi jutella, jos ei tiedä toisen taustoja. Ei työpaikan kysely yms. ole mitään loputonta uteliaisuutta. Saattaa olla, että vastapuolta ei edes täysillä kiinnosta, kunhan haluaa päästä kanssasi tutuksi. Miksi et voi esittää vastakysymyksiä ja ohjata keskustelua haluaamasi suuntaan?

Vierailija

Mä myös inhoan liian uteliaita ihmisiä! Minulta on jopa kysytty, miksi ei ole miestä ja lapsia. Palkkaa on udeltu, auton ja asunnon hintaa jne. Ne asiat eivät kuulu muille, enkä niistä halua keskustella kenenkään kanssa. Jotkut ovat jopa suuttuneet siitä, kun eivät saa lypsettyä noita tietoja minulta!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat