Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehdäänkö mammografiaa pienirintaisille?

Vierailija

Tai omassa tapauksessani siis "rinnattomalle". Kun ei ole rintamuksen kohdalla mitään kiinniotettavaa! Ei juuri lainkaan mitään rinta- tai rasvakudosta. Ihmettelen vain kuinka tulee muka onnistumaan.

Kommentit (10)

Vierailija

Mutta miten ihmeessä se onnistuu... Nänniäkö ne venyttää laitteen väliin? Pelkkä ajatus tuntuu kiusalliselta.
Eikö tuolloin ultraus riitä..?

Vierailija

Kyllä tehdään. Tietysti jos ei ole yhtään mitään mitä sinne levylle venyttää, niin ei sitten voi, mutta kyllä sitä useimmilta sen verran löytyy.

Vierailija

Minä olen ihmetellyt samaa. Pienet AA rinnat, "laajat" ja vielä melko kiinteät (eli kudosta kyllä on, mutta tavallaan laajalla alueella pieni määrä), ettei niistä kyllä minnekään levyn väliin juuri mitään saa venytettyä.

Onko täällä ketään pienirintaista jolle olisi mammografiaa tehty?

Vierailija

Eräs nainen kertoi, ettei hänelle voitu tehdä sitä, kun on niin pienirintainen. En muista miten hänen kohdallaan sitten toimittiin.

Vierailija

Minulle on ollut vaan ultraääni. Mammografiakin todennäköisesti onnistuisi, mutta puhelivat, että on helpompi heti katsoa ultraäänellä (patti oli varmaan sellaisessa kulmassa, että mammolla ei olisi nähnyt kunnolla, en tiedä) ja jättää säteilyt vähemmälle.

Vierailija

Ap. minkä ikäinen olet? Yleensähän se tehdään vasta vähän myöhemmällä iällä, jolloin ne rinnatkin on jo vähemmän kiinteät ja ehkä isommatkin, joten yleensä saa tehtyä.

Vierailija

Miettikääpä sitä, että kainalotkin laitetaan siihen levyjen väliin. Ainakin, kun olin yksityisellä keväällä mammossa, ne venytti kainalotkin kuvaan mukaan. Luulisi siis pientenkin rintojen onnistuvan. Onhan sen rinnan alla vielä lihas, joten sitä voi venyttää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap. minkä ikäinen olet? Yleensähän se tehdään vasta vähän myöhemmällä iällä, jolloin ne rinnatkin on jo vähemmän kiinteät ja ehkä isommatkin, joten yleensä saa tehtyä.

Suomessa ilmaiset seulonnat taitavat alkaa 50 vuotiaana, mutta etenkin jos suvussa on rintasyöpää tai on jokin muu altistava tekijä, suositellaan mammografiaa/tutkimuksia usein jo 40 ikävuodesta lähtien. Itse olen 36, eikä rinnat ole yhtään isommat tai vähemmän kiinteät kuin esim. 20 vuotiaana. Ei pienet rinnat venähdä samalla lailla kuin isot, eikä etenkään lapsettomalla niihin tule juurikaan muitakaan muutoksia ainakaan ennen vaihdevuosia. Mikäpä niitä muuttaisi, kun vetovoima ei pieniin vaikuta eikä ilman raskauksia hormonitoimintakaan juuri vaihtele ennen vaihdevuosia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat