Maailman pienin keskonen (243 g) pääsi kotiin ja lääkäreiden mukaan mitään vammoja ei ole huomattu/odotettavissa
Lisähapella vielä kotiin, mutta vieroittunee siitä pikkuhiljaa.
http://www.telegraphindia.com/1050210/asp/nation/story_4359725.asp
Kommentit (15)
kun en käsitä sitäkään että ystäävni rv24+2 syntynyt vauva pääsi juuri kotiin, mittansa olivat 500g/27cm.
LÖytyykö arvon rouvasta munaa paljastamaan niccinsä?
Jos on jotain sanottavaa niin antaa palaa! Eipä sunkaan ÄO kovin korkealla lentele!!!
AP:n tekstistä vain saa sellaisen käsityksen ja minä vain korjasin. Anteeksi, jos se pilasi sinun päiväsi(eipä ole heppoinen päivä sinullakaan)!!!
REPS JA KOPS!!!
Voi sinua pikkusieluista!
Jos sinua tosiaan kiinnostaa, niin olen kuin Naantalin aurinko tällä hetkellä!
Raskaus saattaa tehdä minusta idiootin mutta onneksi en ole ainut =)
En tosiaan tiedä millainen nokka sinun pärstääsi koristaa mutta minulle ei kyllä poroja mahdu yhden yhtä kappaletta. Tiesithän, että on olemassa plastiikkakirurgeja, ketkä auttavat kaltaisiasi?
Eipä tuossa sinällään mitään epäilyttävää ole koska artikkelin muakan äiti kärsi korkeasta verenpaineesta ja raskausmyrkytyksestä eli sikiö oli ollut jo ties minkä aikaa heikommalla ravinnolla kuin normaalisti.
Eli kasvu ollut huonompaa ja siksikin paino noin alhainen.
Eipä sitä tuossa vaiheessa vielä voi tietää mitä kehitys tuo tullessaan ja mitä oppimishäiriöitä ja vammoja tulevaisuudessa esiin tulee. Ainoa asia mitä nyt voidaan sanoa varmaksi on, että lapsi jäi henkiin. Tulevaisuutta ja lapsen selviytymistä ei kukaan voi ennustaa.
En ole pessimisti vaan realisti. Päivittäin teen työtä myös hyvin pienenä keskosena syntyneiden erityislasten kanssa.
Mä oon miettinyt, että kuinka pieniä vauvoja pystytään pelastamaan esim. 10 vuoden päästä? Aika hurjaahan tuo nimittäin on.
Kurmeli ja Teuvo 25+3
Kun kuitenkin huomioitava se että esim rv24 sikiön ikä on n.22vkoa ja hänen kehityksensä on vielä niin kovasti kesken. Rv25 syntyneillä ei useimmilla ole vielä edes silmäluomet auki ja verkkokalvot kehittymättömät joten niitä on pikkukeskosilla operoitava kirurgisesti sitten syntymän jälkeen. En usko että rv21 alle mennään koskaan.
Vaikka pikkukeskosilla onkin silmät kiinni vastasyntyneinä, ei niitä välttämättä jouduta operoimaan mitenkään. Oma tyttäremme syntyi 24-viikkoisen ja aukaisi silmänsä kolmen viikon ikäisenä ensimmäisen kerran. Ihan itsestään se tapahtui, kuten kohdussakin. Tyttärellämme on nykyään ihan normaalit silmät eikä niitä ole todellakaan operoitu mitenkään.
Vaikka pikkukeskosilla onkin silmät kiinni vastasyntyneinä, ei niitä välttämättä jouduta operoimaan mitenkään. Oma tyttäremme syntyi 24-viikkoisen ja aukaisi silmänsä kolmen viikon ikäisenä ensimmäisen kerran. Ihan itsestään se tapahtui, kuten kohdussakin. Tyttärellämme on nykyään ihan normaalit silmät eikä niitä ole todellakaan operoitu mitenkään.
No ei vaiskaan. Ehkä asiassa on jossakin määrin yksilöllisiä eroja mutta totta kuitenkin on että n.rv26 saakka silmäluomet pysyvät kiinni suojellen silmiä jonka jälkeen silmäluomiin kulkevien hermosäikeiden ansiosta ne alkavat aueta ja sulkeutua eli sikiö kykenee räpyttelemään niitä ja pitämään myös auki.
Nyt painoi jo yli kaksi kiloa...