En uskonut isohkoa leivinuunia

Vierailija

näin merkittäväksi energiansäästäjäksi! Kahtena edellisenä talvena energiankulutus tippui puolella: Yhtenä vaikuttavana tekijänä on varmaan se, että teen paljon uuniruokia ja leivon. Poltamme tulta pakkaskaudella silti vain joka toinen tai kolmas päivä! Minulle oli yllätys, että se on aavistuksen lämmin ulkopinnaltaan vielä kolmantena päivänä puunpoltosta!

Kommentit (15)

Vierailija

Totta. Kun sellaista kapistusta oppii oikein käyttämään, ei siitä raaski luopua mistään hinnasta. Meillä on tiilinen nelitonninen ja hoitaa lämpö- ja ruokapolitikan loistavasti juu. Onko teillä muuten tiilinen?

Eräällä naapurilla on tulikivinen leivari hohkaantunut ja menettänyt varaustehoaan, ollut hänellä käytössä 17 vuotta. Muurarimestari tuossa tokaisi, että tiiltä ja tulitiiltä parempaa matskua ei tuohon tarkoitukseen ole vielä keksitty, ja tuskin ihan heti keksitäänkään.

Vierailija

Itse teen uunissa kaikenlaisia liharuokia kuten käristykset, kaikenlaiset pala- ja karjalanpaistit, selykset, kokonaiset tai osittaiset paistit, kinkut, myös liha- ja hernekeiton, laatikot kuten liha-, kala-, kaali- ja muut laatikkoruoat ja mm. joululaatikot. Kalaruokia teen uunissa lähinnä silloin kun se on vielä suht lämmin, oma juttunsa on leivät, pullat, pullapitkot, pikkuleivät.

Leipomisessa uunin pitää olla oikeasti kuuma, kalassa hyvä "medium" ja liharuoissa käy "low-asento", sillä niitä muhitetaan uunissa pitkään, joskus yön yli jotta liha on mureaa ja mehukasta. Paistien laitossa valelu on tärkeää, eikä lihaa kannata laittaa pussiin jotta se saa hieman väriä ja särmää (voi toki paistaakin ensin mutta itse tykkään paljaaltaan paistetusta).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla on iso talo ja järeä leivinuuni keskellä, ei ole tarvinnut ikinä pitää sähkölämmitystä päällä.

Pelkkä sijainti ei riitä, kyllä se tulet tarvii!

Vierailija

Minut taas yllätti eniten ehkä se, että kuinka vähällä puumäärällä tuollainen kötöstys lämpenee, yksi reilu naisensylillinen riittää oikein hyvin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No en tiedä, tuttavalla tulikivitakka ja polttaa monta pesällistä, taitaa tää sitten olla isoruokaisempi?

Yllättävän harva tietää, että tiilinen varaava takka lämpenee pienemmällä puumäärällä, näin sanoi iäkäs uunimestari, kun asiaa häneltä tiedustelin.

Vierailija

Tuossa tuttava arpoi, laittaako uuteen valmistaloon varaavan takan vai leivinuunin (+takan), hintaeroa yllättävän paljon, neljättä tuhatta euroa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuossa tuttava arpoi, laittaako uuteen valmistaloon varaavan takan vai leivinuunin (+takan), hintaeroa yllättävän paljon, neljättä tuhatta euroa!

Ehdottomasti leivari, joko ilman takkaa tai sen kanssa, siitä on niin paljon hyötyä lämmittämisen ohella! Pelkkä takkahan - ilman varaavuutta - on oikeastaan vain koriste nurkassa, joka imaisee talon muidenkin lämmönlähteiden lämmöt piipusta taivaan tuuliin!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat