Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi masentunut ei saisi käydä missään ja nähdä kavereita?

Vierailija

Äkkiä tulee tuomio: "Et sä mitään masentunut ole jos näet kavereita!", "Et sä voi olla masentunut jos jaksat siivota!", "

En nyt tarkota mitään joka viikonloppu bilettämistä jossain diskossa, vaan että näkee kavereita normaalisti jommankumman luona, ja käy vaikka joskus istumassa iltaa jossain rauhallisessa kuppilassa, pelaa biljardia ja ottaa oluen? Ei, eihän niin voi tehdä jos on masentunut!

Miksi masentuneen täytyisi olla kotona ympäri vuorokauden? Unohtaa kaverit eikä siivota asuntoaan? Siinä vaiheessa kun masennus on sitä luokkaa että ei vastata enää kenellekään ja asuntoa ei ole siivottu moniin viikoihin niin tilanne on jo niin paha että sairaala on seuraava osoite. Sekö olisi sitten hyvä juttu?

Masentuneille henkilölle voi se yksikin kaveri olla syy pitää elämästä kiinni, ja silti jotkut toiset arvostelee vierestä että "et sä voi olla masentunut jos jaksat nähdä henkilöä X". Puhumattakaan jos vaikka viettää sen kaverin kanssa leffailtaa! Eihän se nyt millään tavalla ole soveliasta yrittää tehdä jotain kivaa, jos on masentunut!

Kommentit (5)

Vierailija

Tottakai sä saat tehdä mitä haluat. Nuo ennakkoluulot johtuu täysin siitä, että on masentuneita ja "masentuneita", joista valitettavasti osa hakee saikkua vaan juuri siksi, ettei huvita mennä töihin.
Mä olen ollut vaikean masennuksen takia sairaslomalla ja kuntoutustuella useamman vuoden. Olishan se ihan kohtuutonta olla näkemättä sukulaisia ja ystäviä, silloin kun olen siihen kykenevä.

Vierailija

Tee mitä haluat, olet vapaa. Mutta ota huomioon, että mielenterveytesi odotetaan heijastuvan siihen, millaista elämää elät, ja se on ihan järkevää ja oikein. Sairaudet ja häiriöt määritellään nykyään (tai siis jo jostain 90-luvun puolivälistä lähtien, muistan kun tästä muutoksesta kerrottiin Akuutissa silloin) toimintakyvyn mukaan.

Masentunut, joka pystyy käymään ostoksilla ja matkustelemaan yms., on ilman muuta vähemmän masentunut kuin sellainen masentunut, joka ei pääse sängystä ylös. Jos pystyy shoppailemaan ja matkustelemaan, pystyy myös käymään ansiotyössä.

Jos et tätä eroa ymmärrä, vika on asenteessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tee mitä haluat, olet vapaa. Mutta ota huomioon, että mielenterveytesi odotetaan heijastuvan siihen, millaista elämää elät, ja se on ihan järkevää ja oikein. Sairaudet ja häiriöt määritellään nykyään (tai siis jo jostain 90-luvun puolivälistä lähtien, muistan kun tästä muutoksesta kerrottiin Akuutissa silloin) toimintakyvyn mukaan.

Masentunut, joka pystyy käymään ostoksilla ja matkustelemaan yms., on ilman muuta vähemmän masentunut kuin sellainen masentunut, joka ei pääse sängystä ylös. Jos pystyy shoppailemaan ja matkustelemaan, pystyy myös käymään ansiotyössä.

Jos et tätä eroa ymmärrä, vika on asenteessa.

Jos ei masennuksesta mitään ymmärrä niin on turha kommentoida. Maassamme on tuhansia masentuneita jotka käy jopa terapiassa, onko se silloin masennusta vai vaan viitsimättömyyttä? Onko paniikkihäiriö vain liioittelua, entä sosiaalisten tilanteiden pelko. Nämä oirehtivat eri tavalla. Masennus on myös sitä ettet pysty olemaan sellainen ihminen kuin haluaisit. Ei vain pysty siihen.  Vaikka kuin haluaa siivota kämpän ja pitää sen siistinä niin ei pysty siihen. Jaksaa yhden päivän tsempata ja sitten seuraavana on taas sängynpohjalla. 

Vierailija

Mulla on todettu jo vuosia sitten keskivaikea masis kipujen takia mutta sitä ei ole hoidettu. Olen koko ajan käynyt töissä, hoitanut perheen ja lapset, viettänyt vilkasta sosiaaöista elämää. Ihan sisulla. En voi näyttää todellista tilannetta kenellekään koska kaikilla on omat odotukset mua kohtaan.

Vierailija

Itse olin vuosia sitten erittäin masentunut ja haudoin kokopäiväisesti itsemurhaa. Silti kävin viimeisillä voimillani koulussa päivittäin. Minulla masennukseen kuului päämäärätöntä vaeltelua itkien ympäri kaupunkia. En muistanut syödä päiväkausiin, söin vasta sitten kun ihmiset alkoivat huolestua kun en pysynyt pystyssä.

Eli monen näkökulmasta olin varmaan hyvinkin aktiivinen, mutta mieli ei ole koskaan ollut yhtä musta ja kuolema kolkuttelemassa oven takana.

Masennuksen määrää ei todellakaan voi mitata siitä, kuinka paljon näkee muita.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat