Mistä johtuu, että kaksi samanpituista näyttää joskus ihan eri pituisille?

Vierailija

Mulla on kaveri josta luulin, että on joku 155-160. On tosi siro ja jotenkin pienikokoinen. Sitten kertoi että onkin 167. Itse olen 171. Monesti olen myös tehnyt havainnon, että kaksi samanpituista näyttää eri pituisilta.

Onko syynä vain joku ruumiinrakenteen luoma illuusio?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Kai se on. Itse oon 165 ja mua sanotaan usein pitkäksi ja arvaillaan että olen yli 170. Mulla on aika kapeat hartiat ja lantio, joten kai illuusio tulee siitä.

Vierailija

Nii en tiiä. Mä oon 164 ja mun kaveri on 163. Mitat on tarkistettu. Olemme molemmat hoikkia. Minulla on pitkä selkä ja lyhyet jalat, kaverillani on lyhyt selkä ja pitkät jalat. Kaverini näyttää kuin olisi paaaaljon lyhyempi kuin minä.

psykologian opiskelija

Etenkin miesten kohdalla menestyneet ja komeat miehet arvioidaan usein pidemmiksi kuin he ovat ja vähemmän komeat "luuserit" lyhyemmiksi. Osittain tämä johtuu ryhdistä, joka itsevarmalla henkilöllä on usein parempi, mutta myös siitä, että pituutta pidetään positiivisena attribuuttina, ja sosiaalisessa hierarkiassa korkealla olevan henkilön kaikki ominaisuudet tupataan näkemään paremmassa valossa.

Vierailija

No itse saan pienuus/lyhyyskommentteja ja oon hoikka ja lyhytselkäinen. Olen 165cm mutta sanojana on aina joku reilu 170cm tyyppi. Joillain ihmisillä on tosi huono suhteellisuudentaju. Miten 167cm voi luulla alle 160? Aina jos oon veikannut jonkun pituutta se on osunut +-5cm oikeaan.

Vierailija

Ryhtikin vaikuttaa. Mä olen 168 cm mutta luullaan usein yli 175-senttiseksi. Ryhtini on tosi suora. Äiti on samanlainen - 171-senttiseltä äidiltäni on kysytty kuinka paljon 180-senttistä miestään pidempi hän on...

Vierailija

Itseään pienempi näyttää helposti pienemmältä, jopa samankokoinen. Riippuu paljon myös hartiakorkeudesta ja siihen tosiaan vaikuttaa ryhti. Pituusmittahan otetaan aika hyvä ryhtisenä. Itse "kasvoin" sentin aikuisiällä kun aloitin ohjatun liikunnan, pilatesta yms. Eli ryhti parani niin paljon. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Etenkin miesten kohdalla menestyneet ja komeat miehet arvioidaan usein pidemmiksi kuin he ovat ja vähemmän komeat "luuserit" lyhyemmiksi. Osittain tämä johtuu ryhdistä, joka itsevarmalla henkilöllä on usein parempi, mutta myös siitä, että pituutta pidetään positiivisena attribuuttina, ja sosiaalisessa hierarkiassa korkealla olevan henkilön kaikki ominaisuudet tupataan näkemään paremmassa valossa.

Tässä on oikeesti perää. Silloin kun olin masentunut ja ujohko niin olen saanut pari lyhyyskommennttia kun taas reippaalla asenteella ryhti suorana menin joskus kättelemään uutta tuttavuutta niin kommentoi miten hoikka ja pitkä olen.

Vierailija

Johtuu vartalon mittasuhteista.
Hoikat näyttävät pidemmiltä kuin tanakammat samanmittaiset. Samoin pitkäjalkaiset ja lyhytselkäiset näyttävät usein pidemmiltä kuin samanmittaiset lyhytjalkaiset ja pitkäselkäiset. Ja toki se ryhtikin vaikuttaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat