Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen virallisesti työtön ja nostan työttömyyskorvausta, mutta

Vierailija

teen silti (palkatonta) työtä ihan väsymiseen saakka. Olen sellaisella alalla, jossa työ ei ole pelkästään rahan ansaitsemista varten, vaan elämäntapa, ja työkyky vaatii jatkuvaa ylläpitoa. Virallisia työpaikkoja ei alallani ole paljon.

Työstäni on paljon iloa ja hyötyä yhteiskunnalle, joten en koe minkäänlaista huonoa omaatuntoa siitä että saan tukia.

Onko tämä mielestäsi väärin? Perustele.

Kommentit (14)

Vierailija

Ei ole väärin mutta älä missään nimessä kerro sitä Te-toimistolle sillä he tulkitsevat tuon niin että et ole käytettävissä kokoaikatyöhön ja siten voivat evätä sinulta työttömyyskorvauksen. 

Vierailija

Joillakin aloilla on vaikea olla työtön niin ettei tekisi alansa töitä jossain muodossa. Ajatelkaa esim. tanssijaa tai laulajaa tai muusikkoa joka ei harjoittelisi työttömänä, miten hän olisi valmis työhän kun työpaikka tulee?

Tai jos on kädentaitoja tai teknisiä taitoja vaativalla alalla, sama juttu. Tai toimittaja tai tutkija, it-alan osaaja,  yms.

Vierailija

Sinähän et ole työmarkkinoitten käytettävissä, kun teet vapaaehtoistyötä. Tämä on te-keskuksen kanta, ei minun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sinähän et ole työmarkkinoitten käytettävissä, kun teet vapaaehtoistyötä. Tämä on te-keskuksen kanta, ei minun.

Kerro, mikä on mielestäsi te-keskus?

TE-toimiston linjaus tietty on se, että vapaaehtoistyötä saa tehdä niin paljon kuin huvittaa. Mutta, jos itse ilmoitat TE-toimistolle, ettet hae kokoaikatyötä, niin sitten et enää ole työtön, etkä saa työttömyyskorvausta.

Vierailija

Vapaaehtoistyönä ei voi tehdä työtä, mistä normaalisti maksetaan palkkaa. Oma valintasi, en ymmärrä miksi teit avauksen? Jos vaikka ulkoilutat vanhuksia jonkin yhdistyksen kautta, se on ihan ok.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoistyönä ei voi tehdä työtä, mistä normaalisti maksetaan palkkaa. Oma valintasi, en ymmärrä miksi teit avauksen? Jos vaikka ulkoilutat vanhuksia jonkin yhdistyksen kautta, se on ihan ok.

Miten niin ei voi? Tuleeko vapaaehtoistyöpoliisi ja vie putkaan? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joillakin aloilla on vaikea olla työtön niin ettei tekisi alansa töitä jossain muodossa. Ajatelkaa esim. tanssijaa tai laulajaa tai muusikkoa joka ei harjoittelisi työttömänä, miten hän olisi valmis työhän kun työpaikka tulee?

Tai jos on kädentaitoja tai teknisiä taitoja vaativalla alalla, sama juttu. Tai toimittaja tai tutkija, it-alan osaaja,  yms.

Työttömänä IT-osaajana en kyllä tee mitään alani töitä jossain muodossa. En tiedä kyllä muitakaan työttömiä IT-osaajia, jotka tekevät. Omaksi huvikseni säätelen kyllä kaikenmoista, esim. nyt olen tutustumassa syvällisemmin mikrokontrollereihin, mutta ei se mitään työtä ole.

Vierailija

Te-keskus oli ely-keskuksen aikaisempi nimi sitä ennen siellä olevat virastot olivat nimetyt erikseen, työvoimapiiri yms.  Te-toimisto oli ennen työvoimatoimisto. Ei noissa perässä pysy jos ei ole tekemisissä, joten älkää syytelkö, vaan korjatkaa asiallisesti. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Te-keskus oli ely-keskuksen aikaisempi nimi sitä ennen siellä olevat virastot olivat nimetyt erikseen, työvoimapiiri yms.  Te-toimisto oli ennen työvoimatoimisto. Ei noissa perässä pysy jos ei ole tekemisissä, joten älkää syytelkö, vaan korjatkaa asiallisesti. 

Doh, eipä tuo ely-keskuskaan ole työttömiä hoitanut. Jonkin maatalouteen liittyvän luvan sieltä olen saanut. Työvoimapiirit lakkautettiin 90-luvulla, eli niitä ei pitäisi enää kenenkään muistella. Eiköhän sitä te-toimistoakin voi edelleen työkkäriksi kutsua eikä vääntää väkisin johonkin ihan muualle?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siten niin ei voi että työkkärikorvaus menee.

Voivoi, elä vaan omassa kuplassasi. Eipä tarvi vaivautua edes vapaaehtoistyötä tekemään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niin meinasit että kun on työttömänä niin on ihan pakko vain maata sohvalla ja piereskellä, tekemättä mitään ns. järkevää? Eihän se nyt noin ole. Olenhan minäkin ollut pidempään työttömänä, ja sinä aikana olen opettanut itselleni kaikenlaista ja syventänyt huimasti ammattiosaamistani. Eihän nämä nyt niin mustavalkoisia asioita ole. Ei kaikkeen tarvitse aina olla jonkun toisen palveluksessa tai muutoin jotenkin erityisen virallisesti hommissa, luettelemiasi aloja voi hyvinkin treenailla vaikka himassa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat