Sydämen jumputus korvassa, kokemuksia anybody?

Vierailija

Mistä johtui? Mulla jatkunut puoli vuotta ja nyt ruvetaan selvittelemään miksi, ahdistaaaaaa....

Kommentit (8)

Vierailija

Ei tuolle useimmiten löydy mitään syytä. Joskus korkea verenpaine voi aiheuttaa, siis tosi äärikorkea, mutta useimmiten mitään selitystä ei löydy. Itselläni on lapsesta asti kuulunut sydämen syke korvassa, ei ole mitään syytä löytynyt, ja olen asiaan jo täysin tottunut.

Vierailija

Tänään mitattiin 156/84.  Lääkärissä jännittää, sydän hakkasi 97 kun mitattiin. Mittasin itse jotain kuukausi sitten mittauspisteellä 138/8?. Miksi vain toisessa korvassa siinä tapauksessa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tänään mitattiin 156/84.  Lääkärissä jännittää, sydän hakkasi 97 kun mitattiin. Mittasin itse jotain kuukausi sitten mittauspisteellä 138/8?. Miksi vain toisessa korvassa siinä tapauksessa?

Korvan tärykalvoon kiinnittyy sellainen lihas, joka menee niihin sisäkorvan rakenteisiin.

Yleensä syynä on lihasjumi siinä, tai sitten tukkeutuneet eustachian tubesit, tai sitten kolmantena suolan suhteen epätasapaino, eli väärä suhde kaliumin/magnesiumin/natriumin suhteen.

Mulla on syynä keliakia, joka oli aiheuttanut kaliumin puutoksen.

Voi olla myös vaurio, tai ahtautuma siinä isossa verisuonessa kaulassa, eli carotid arteryssa, en tiedä suomenkielistä nimeä.

Vierailija

^^Kiitos tuosta. Suurin huoli mulla on että verisuonessa on vikaa. Kysyin nuorelta lääkäriltä että onko pelkoa että päässä puhkeaa joku verisuoni ja hän sanoi ei. Kysyin myös voinko käydä normaalisti lenkillä ja hän naurahti tietysti.

Vierailija

Head and neck tumors. A tumor that presses on blood vessels in your head or neck (vascular neoplasm) can cause tinnitus and other symptoms.

Atherosclerosis. With age and buildup of cholesterol and other deposits, major blood vessels close to your middle and inner ear lose some of their elasticity — the ability to flex or expand slightly with each heartbeat. That causes blood flow to become more forceful, making it easier for your ear to detect the beats. You can generally hear this type of tinnitus in both ears.

High blood pressure. Hypertension and factors that increase blood pressure, such as stress, alcohol and caffeine, can make tinnitus more noticeable.

Turbulent blood flow. Narrowing or kinking in a neck artery (carotid artery) or vein in your neck (jugular vein) can cause turbulent, irregular blood flow, leading to tinnitus.

Malformation of capillaries. A condition called arteriovenous malformation (AVM), abnormal connections between arteries and veins, can result in tinnitus. This type of tinnitus generally occurs in only one ear.

Vierailija

Itselläni tutkittiin juuri samaa asiaa. Jumputus vain toisessa korvassa, ajoittain. En edes muista koska olen sen eka kerran huomannut. Korvalääkäri ei löytänyt vikaa. Pään MRI-kuvassa paljastui, että yksi sisäkorvan lähellä kulkeva verisuoni on sillä "jumpsuttavalla" puolella noin puolet siitä kuin toisen puolen vastaava. Siis huomattavasti ohuempi. Näytti kuvassa aika hurjalta, mutta neurologin mukaan on ihan normaali löydös. Muuta vikaa ei päästä löytynyt, ja neurologi piti todennäköisenä, että jumputus aiheutuu siitä kun veri virtaa ohuessa suonessa tietyissä tilanteissa voimakkaammin. Asialle ei voi tehdä mitään, mutta ei tuo jumputus enää niin haittaa, kun tietää mistä on kyse.

Korvalääkäri sanoi, että suuressa osassa tapauksista (pulsoiva tinnitus) syy jää mysteeriksi.

Vanhemmilla ihmisillä syynä voi olla carotis- eli kaulavaltimon ahtauma tai "mutkaisuus". Silloin lääkärikin voi kuulla äänen stetoskoopilla potilaan kaulalta. Joskus erittäin harvoin aneurysma voi aiheuttaa pulsoivaa tinnitusta. Jos päähän on joskus kohdistunut isku, voi seurauksena olla AV-fisteli, eli poikkeava yhteys laskimon ja valtimon välillä, ja pulsoiva tinnitus. Kasvaimet (lähinnä hyvälaatuiset) ovat harvoin syynä, ja niihin liittyy muitakin oireita, kuten kuulon alenemaa ja huimausta. Korkea verenpaine voi varmaankin myös olla syynä, mutta toisaalta myös matala verenpaine ja anemia (sydän joutuu tällöin työskentelemään tavallista enemmän, joten "pumpun ääni" kuuluu").

Erittäin harvoin kyseessä on vakava syy, mutta koska se on mahdollista niin on hyvä, että tutkitaan. Ja nuo vakavatkin syyt on onneksi hoidettavissa. Tsemppiä! Epätietoisuus on inhottavaa, mutta tilastojen ja tosiasioiden valossa sanoisin, ettei ole syytä hirveästi murehtia asiaa etukäteen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat