Herkullisia vegeruokia?

Vierailija

Päätettiin miehen kanssa, että nyt vähenee tää jatkuva lihan mussuttaminen, ja nyt pari viikkoa kasvisruokia laitettuani olen törmännyt siihen ongelmaan, ettei mun repertuaariin kuulu juuri mitään ihan täysin kasvisruokia. Olen saanut täältä aiemmin ihania ohjeita keittiöön, joten löytyisiköhän täältä apua tähänkin ongelmaan?

Haussa olisi siis ideoita ihan normaaliin arki(kasvis)ruokaan. Soijasta ja tofusta en ole oikein koskaan innostunut (tuntuvat vähän sellaisilta väkinäisiltä lihan "korvikkeilta"). Ihan puhtaasti vegaanilinjalle emme ole lähdössä, vaan syömme kyllä kananmunia ja maitotuotteitakin (lähinnä kaura- ja soijavaihtoehdot).

Toistaiseksi ollaan syöty pinaattikeittoa ja -lettuja, hernaria, kasviskeittoa ja kasvismakaronilaatikkoa. Erityisesti toiveissa olisi joku ihana kasvissosekeiton resepti.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Minun makuuni herkullisimmat vegeruoat on erilaisia pastaruokia ja pizzoja. Niitä tulee paljon syötyä. Kasvissosekeitot taas, no joo, kyllä ne joskus arkiruokana menee, mutta ei nyt mitään herkkua. 

Pellavansiemen
Seuraa 
Liittynyt15.11.2015

Meillä käytetään usein quornia, siitä saa hyviä lihattomia versioita tehtyä muuten samoilla resepteillä. Ja sitten tietysti soija eri muodoissaan. Meillä käytetään myös paljon sieniä.
Itsekin pitäisi etsiä lisää uusia reseptejä, mutta nuo on sellaiset uutuudet meidän perheessä, kun päätettiin siirtyä kasvispainotteisempaan ruokaan.

Vierailija

Kannattaa käyttää pintrestiä! Itse olen taas aloittamassa vegaanista ruokavaliota ja sieltä olen löytänyt paljon hyviä reseptejä. Itse tykkään etenkin siitä, että saan ne talteen boardeille ja näin aina ruokailua suunnitellessa on helppo etsiä yhdestä paikasta hyviä reseptejä.

Vierailija

Intialainen keittiö! Paljon kasvisruokareseptejä.
Pastoissa löytyy myös: munakoisolasagne, pasta alla norma, avokadopasta. Löydät niihin reseptit googlettamalla.
Linsseistä saa hyvin proteiinia, kokeilepa tätä tuhtia linssikeittoa. On muuten todella hyvää!
TUHTI LINSSIKEITTO

3 dl punaisia linssejä

1 sipuli

3 porkkanaa

1 palsternakka

3 valkosipulinkynttä

2 rkl öljyä

2 rkl currya

n. 1 l vettä

1 kasvisliemikuutio

1 prk tomaattimurskaa

1 tl suolaa (itse en laita välttämättä lainkaan)

100 g sulatejuustoa, Koskenlaskija on hyvää

Kuori ja kuutioi sipuli ja juurekset. Kuullota niitä öljyssä kattilassa, lisää curry ja murskattu valkosipuli. Lisää vesi, kasvisliemikuutio ja tomaattimurska. Kiehauta. Lisää linssit (ja suola). Keitä noin 15 minuuttia, kunnes ainekset tuntuvat kypsiltä. Lisää sulatejuusto ja anna sen sulaa sekaan. Nauti vaikkapa hyvän leivän kanssa.

Vierailija

Älä unohda proteiineja! Niitä saat mm. pavuista, linsseistä ja pähkinöistä. Pavuista teet helposti pataruokia, esim. chili sin carnea. Linssit sopivat keittoihin, pihveihin, murekkeisiin. Pähkinät ovat mainio ainesosa paistettuun riisiin eli nasi gorengiin, josta voi tehdä myös nuudeliversion eli bami gorengin. Kotimaisista proteiinin lähteistä suosittelen hernerouhetta  ja härkäpapurouhetta, joiden käyttäjä  ei soijarouhetta enää tarvitse.

Vierailija

Pellavansiemen kirjoitti:
Meillä käytetään usein quornia, siitä saa hyviä lihattomia versioita tehtyä muuten samoilla resepteillä. Ja sitten tietysti soija eri muodoissaan. Meillä käytetään myös paljon sieniä.
Itsekin pitäisi etsiä lisää uusia reseptejä, mutta nuo on sellaiset uutuudet meidän perheessä, kun päätettiin siirtyä kasvispainotteisempaan ruokaan.

Ei mitään järkeä tehdä kasvisruokia liharuuan resepteillä ja korvata liha jollain soijalla tms.

Sen verran voi mielikuvitusta käyttää, että tekee kasvisruuasta kasvisruokaa, ei voi olla niin hankalaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä tehdä kasvisruokia liharuuan resepteillä ja korvata liha jollain soijalla tms.

Sen verran voi mielikuvitusta käyttää, että tekee kasvisruuasta kasvisruokaa, ei voi olla niin hankalaa.

Mielikuvituksen tueksi voi googlata esim. tällaisia hakuja:
Greek vegetarian
Near East vegetarian
Indian vegetarian

Pellavansiemen
Seuraa 
Liittynyt15.11.2015

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt tarvitse lukea noin otsa rypyssä :) Tietysti me syödään ihan uusiakin ruokia, mutta esim pastojen kanssa saatan tehdä kastikkeen, joka valmistetaan ihan samalla tavalla kuin lihallinenkin versio, raaka-aineita vain muutan. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksei ole "mitään järkeä"? Kyllähän siinä voi olla paljonkin järkeä ihan sen mukaan, mikä on kasvissyöjän tausta ja mitkä ovat tavoitteet.

Vierailija

Bataattisosekeitto on hyvää. Itse teen joskus pelkästä bataatista, välillä joukkoon myös porkkanaa. Lisäksi sipulia ja kermaa tai tuorejuustoa. Kevyemmän tietty saa pelkkään veteen tehtynä. Lisäpotkua saa esim. chilillä tai valkosipulilla. Tarjoillaan raejuuston ja tuoreen sämpylän kanssa.
Myös bataattiranskalaiset on hyviä. Samoin uunikasvikset. Tai ihan peruswokki johon tulee kasviksia ja nuudeleita/riisiä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat