Toinen joulu vauvan kanssa - kauhea stressi missä se vietetään

Vierailija

Ensimmäinen joulu vietettiin synnärillä ja minun vanhemmat tulivat meidän luokse.

Tänä vuonna tämä meidän Helsingissä betoniviidakon keskellä oleva kolmio ei ole oikein houkutteleva vaihtoehto. Vaikka silloin ei onnistuttaisi pahoittamaan kummankaan vanhempien mieltä.

Minun vanhempani asuvat siis Lapissa, missä olisi siis melko varmasti taattu lumi maassa ja kunnon joulufiilis. Itse haluaisin ehdottomasti sinne.
Toinen vaihtoehto on miehen vanhempien koti. Sinne pitäisi mennä lentämällä (noin 3h lento) Siellä olisi korkeintaa loskakelit, luultavasti vaan vesisadetta. Mutta toisaalta päästäisiin samalla vähän lomailemaan. Ja miehelle tämä tietty olisi ykkösvaihtoehto.

Kummankin perheen luona ei onnistu viettää pitkää aikaa koska matkat on suht pitkiä eikä haluta lapsen kanssa joutua viettämään suurinta osaa joulunpyhistä autossa/junassa/lentokoneessa. Miehellä on lomaa kumminkin 18.12 alkaen sinne vuodenvaihteeseen asti. Eli käytännössä sumplimalla voitaisiin ehkä onnistua olemaan kummassakin perheessä. Ja myös vielä viettämään aikaa kotona ihan kolmestaan.

Te, jotka olette tehneet tätä pidempään, miten homma teillä toimii?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

3 h lento tarkoittaa siis ulkomaita, Suomen sisällä ei noin pitkiä lentomatkoja taida olla. Itse kyllä noin pienen kanssa valitsisin sen Lapin. Mutta jaksaa vauvat toki olla lentokoneessakin. Ehkä sitten uudeksi vuodeksi ulkomaille? 

Meillä kyllä olimme heti alusta asti vain perheen kesken, mutta se ei kaikilla taida toimia. Ei lähdetty mihinkään, ei kutsuttu ketään, mutta onneksi vanhuksilla oli muita "ottajia" tai tulossa muita. Eikö teillä ole sisaruksia? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin no, toisilla ei ole edes varaa viettää koko joulua.

Voi että kun en ymmärrä ihmisiä jotka ajattelee näin. Koska joillain ei ole varaa viettää joulua, ei muutkaan sais siitä nauttia?

Vierailija

Toisaalta teillä on isovanhemmat aikuisia, elämää nähneitä ihmisiä. Eivät he ole niin hauraita, että eivät kestäisi sitä jos joku joulu he joutuisivatkin tulemaan teille. 

Teillä on nyt oma parisuhde ja perhe. Teette miten itse haluatte ettekä mieti isovanhempien tunteita. He varmasti ymmärtävät.

Vierailija

Tehkää näin!
21.12-27.12 olette miehen vanhempien luona.
30.12-3.1 sinun vanhempien luona

Tuossa välissä ehditte olla kotosalla tai sitten lähteä jo aiemminkin sinun vanhemmillesi. Kotona ehditte olla myös sen 18.12-20.12 viikonlopun.

Vierailija

Toisen luona joulu ja toisen luona uusi vuosi. Ja ensi vuonna toisin päin. Ja seuraavana taas toisin päin.

Jos on noin pitkät vapaat, niin miksi ette ottaisi siitä kaiken irti. Ja tuo mekaaninen vuorottelu on kaikille reiluinta eikä asiasta tarvi vääntää joka vuosi.

Vierailija

Meillä asuu toisen vanhemmat Irlannissa ja toisen vanhemmat Australiassa. Eli tosiaankaan ei kumpaankin paikkaan joka vuosi ehditä :D Kerran vuodessa käydään kumpienkin luona, toisten luona vietetään kesällä kuukausi ja toisten luona joulun pyhät ja uusi vuosi. Ja seuraavana vuonna toisin päin.

Yhtenä vuonna kummatkin isovanhemmat lensivät tänne, mutta Aussi-isovanhemmat meinasivat kuolla kylmyyteen (sairastivat melkein kuukauden reissun jälkeen) ja Irlanti-isovanhemmista toinen sai koneessa veritulpan. Ei kovin toimiva systeemi siis...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toisen luona joulu ja toisen luona uusi vuosi. Ja ensi vuonna toisin päin. Ja seuraavana taas toisin päin.

Jos on noin pitkät vapaat, niin miksi ette ottaisi siitä kaiken irti. Ja tuo mekaaninen vuorottelu on kaikille reiluinta eikä asiasta tarvi vääntää joka vuosi.

Tämä, tai sitten olette kotona koko loman ajan, jolloin molempien sukulaiset suuttuvat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
3 h lento tarkoittaa siis ulkomaita, Suomen sisällä ei noin pitkiä lentomatkoja taida olla. Itse kyllä noin pienen kanssa valitsisin sen Lapin. Mutta jaksaa vauvat toki olla lentokoneessakin. Ehkä sitten uudeksi vuodeksi ulkomaille? 

Meillä kyllä olimme heti alusta asti vain perheen kesken, mutta se ei kaikilla taida toimia. Ei lähdetty mihinkään, ei kutsuttu ketään, mutta onneksi vanhuksilla oli muita "ottajia" tai tulossa muita. Eikö teillä ole sisaruksia? 

Mä en oikein ymmärrä tuota argumenttia, että ei jaksaisi vauvan (1v) kanssa lähteä ulkomaille, vaan Lappiin mielummin, kun sinne Lappiinhan on paljon pidempi matka! Ymmärsin ainakin, ettei Lappiin lennättäisi. Ja miksi miehen vanhempien luona oloa lasketaan lomailuksi, mutta Lapissa se ei sitä olisi? Asuisitteko siellä sitten hotellissa? Siinä tilanteessa ymmärrän.

Vierailija

Mä en kyllä lähtis mihinkään. Joulu kotona oman perheen kesken.
Ikinä en ole ymmärtänyt sitä että aikuisena pitäs lähtee toisten nurkkiin pyörimään. Oli vauva/lapsi tai ei..
Jouluna olis vaan syytä rauhoittua ja olla ihan rauhassa kun lähteä monien matkatavaroiden kanssa pitkälle matkalle nukkumaan johonkin huonoon vierassänkyyn? Hell no!

Vierailija

Lappiin saatettaisiin mennä siis junalla tai autollakin, vähän riippuu lennoista.

Miehen vanhempien luona oleminen tuntuu vaan enemmän lomailulta, siellä on aivan eri maisemat ja paikat. Tietty Lapissakin on, mutta sieltä löytyy myös iso kasa sukulaisia ja tuttuja joita pitäisi nähdä. Miehen vanhempien luona meillä on myös oma pieni huoneisto kun taas minun vanhempien luona nukutaan olohuoneen vuodesohvalla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat