Keskiluokkainen elämä, mitä siihen kuuluu? Mitä saa rahalla, mitä aineetonta siihen kuuluu

Vierailija

Vai onko keskiluokkaisuus mielestäsi vain rahaa, tavaraa ja kulutushyödykkeitä? Jos ei ole peläkästään rahasta kiinni, niin millaiset tavat, arvot, normit, mielestäsi kuuluu keskiluokkaiseen elämään?
Kuuluuko esim. kulttuuri: teatteri, ooppera, konsertit, elokuvat, taidenäyttelyt, jne keskiluokkaiseen elämään? Lasten kulltturiset harrastukset, kirkossa käynti häissä, hautajaisissa , joulukirkossa tai peräti joskus muulloinkin, tai vastaavasti aktiivinen kirkosta eroaminen. Arvoista ja uskomuksista kesksustelu? Varautuminen pienemmän tai isomman pahan päivän varalle?
Luontokokemukset, retkeily, telttailu, kalastus, metsästys? Partio? Marjastus, säilöminen, hilloaminen?
Työ: millainen työpaikka, voiko työtön olla keskivluokkaan kuuluva?
Perhe, millaiset arvot, eroaako keskiluokka ( toki eroaa, mutta mikä on sinun näkemyksesi)
Asuminen, miten keskiluokka asuu? Onko yhteistä normia?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

En ymmärrä, millä tavalla esimerkiksi kulttuuri- ja luontoharrastukset voivat liittyä johonkun luokkaisuuteen. Nuo sosiaaliluokat kun ovat suomalaisessa yhteiskunnassa muutenkin vaikeasti määriteltävissä.

Jos ylempään luokkaa kuuluva johtaja tai yrityksen omistaja menettää työnsä, kuinka pian hän muuttuu sinun silmissäsi vähintään keski- tai jopa alaluokkaan kuuluvaksi?

Ei, ei ole yleisiä normeja asumiseen eikä mihinkään muuhunkaan. Syynä on tämän kansan heterogeenisuus, eli sama henkilö tai perhe voi jonkun kriteerin mukaan kuulua ylimpään ja toisen mukaan alimpaan luokkaan. Toinen syy on sosiaalinen liikkuvuus, jolla tarkoitan sitä, että täällä voi helposti niin nousta kuin laskea luokkien välillä, koska niiden rajat ovat niin epämääräiset ja häilyvät. Eihän kukaan muuta koko elämäntapaansa uuden sosiaalisen luokan normien mukaiseksi, vaikka onnistuisikin saamaan hyvän työpaikan ja "yläluokkaisen" asunnon, eikä toisaalta luovu kaikista ylemmän luokan etuuksista, jos jostakin syystä putoaakin alemmas.

Suomessa ei edes mainitsemasi "keskiluokkaiset" harrastukset ole kovin paljon rahaa vaativia, joten niin kirkossa kuin metsällä voivat käydä niin köyhät kuin rikkaat.

Vierailija

Enemmän keskiluokkaisuus on ajatustapa kuin tavaraa tai harrastuksia. Keskiluokkaisuus on ajatustapa, jossa kaikki. Keskimääräinen on arvostettua. Jossa pakettitaloja pidetään hyvinä, valmistakkoja hienoina ja zara-mango-mk-tyylisiä vaatteita tyylikkäinä. Tämä siis alemmassa keskiluokassa, ylemmässä sama mentaliteetti, mutta merkit himpun verran kalliimmat. Uniikkiin ei mennä.

Vierailija

Keskiluokka ajaa farmari Volvolla, asuu uudehkolla asuinalueella vieri viereen rakennetuissa taloissa. Perheessä 2-3 lasta. Just niinkuin mun perhe.

Vierailija

Keskiluokkaisuus on sitä, että telkka ja tietokonepelit on toissijainen ajanviettotapa. Lapset osaavat ja haluavat lukea kirjoja, keskustella ruokapöydässä ja pelata lautapelejä. Perhe matkustaa muualle kuin all-inclusive -Turkinlomille, ja lentomatkojen aikana lapset ja aikuiset lukevat kirjoja, eivätkä lapset koettele kanssamatkustajien hermoja potkimalla edessäistuvan penkkiä ja tappelemalla kenen vuoro on seuraavaksi pelata isän tabletilla.

Vierailija

Olen keskiluokkainen. Mieheni kanssa molemmat asiantuntijatyössä. Meillä työ on melko iso osa identiteettiä, kuten muillakin tuntemillani keskiluokkaisilla, joten se voi olla yksi tekijä, miksi en koe työttömiä keskiluokkaan kuuluviksi. Työtön ei edes tulojen puolesta kuulu keskiluokkaan, poislukien lyhytaikainen työttömyys. Toki harrastuksiltaan ja arvoiltaan työtön voi olla keskiluokkainen.

Varallisuuden kannannalta siihen elämään kuuluu asunto (4h+k keskustan tuntumassa) ja asuntolaina, auto ja hieman sijoituksia ja rahastoja. Pahan päivän varalle on aina kahden kuukauden palkka säästössä. Harvoin ostamme mitään kallista tai uutta, ehkä juuri säästämisen ja varautumisen takia. Matkoilla käymme kerran kahdessa vuodessa ja kulttuuriin menee aika paljon rahaa.

En osaa vastata kuuluuko kaikkien keskiluokkaisten elämään kulttuuri, mutta meillä kuuluu. Lapsilla on musiikkiharrastuksia, käymme viikottain näyttelyissä, konserteissa, erityisesti klassisen musiikin konserteissa. Ooperassa kerran vuodessa. Vanhoja elokuvia katsomme paljon. Marjastamme ja patikoimme.

Keskustelemme paljon arvoista, tieteestä, taiteesta, ihan kaikesta. On ihanaa kun voi jo lastenkin kanssa keskustella syvällisiä ja ihmetellä maailman menoa yhdessä, kun ovat jo vähän vanhempia. Tykkäämme siis keskustella paljon. Kirkkoon emme kuulu, mutta käymme kyllä matkoilla tutustumassa paikalliseen uskontoon ja sen historiaan ja kirkkoihin ja temppeleihin.

Arvoihimme kuuluu mm. suvaitsevaisuus, muiden auttaminen, ahkeruus ja työnteko. Eroa emme helposti, ellei kyseessä ole väkivalta. Muut ongelmat pyrimme ensin ratkaisemaan terapiassa ja puhumalla. Kummallakin on halua kehittyä paremmaksi puolisoksi ja miettiä omia toimiaan, jos parisuhde alkaa rakoilla. Ei tämä aina ole ollut ruusuilla tanssimista, mutta yhdessä olemme tulleet vahvemmaksi.

Siinä vuodatusta keskiluokkaisen elämästä. Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Enemmän keskiluokkaisuus on ajatustapa kuin tavaraa tai harrastuksia. Keskiluokkaisuus on ajatustapa, jossa kaikki. Keskimääräinen on arvostettua. Jossa pakettitaloja pidetään hyvinä, valmistakkoja hienoina ja zara-mango-mk-tyylisiä vaatteita tyylikkäinä. Tämä siis alemmassa keskiluokassa, ylemmässä sama mentaliteetti, mutta merkit himpun verran kalliimmat. Uniikkiin ei mennä.

Ketkä uniikkia ostavat/tekevät/ käyttävät?

Vierailija

Olemme luultavasti aika perus keskiluokkainen perhe. Rahahuolia ei ole. Kaupassa en katso hintoja, ostan mitä tarvitsemme. Katson tiettyjen ruokaostosten kohdalla jos löytyy joku ekologisempi vaihtoehto ja ostan sen.

Olen myös Unicefin kk-lahjoittaja ja osallistun muutenkin erilaisiin keräyksiin ja lahjoitan esim. pakolaisille tavaraa.

Toimin asiantuntijatehtävissä. Ja työ on minulle tosi tärkeää ja mieluisaa.

Tytär on meillä se jolla on eniten "kulttuurillisia" intohimoja. Hän soittaa pianoa musiikkiopistossa jo 8:tta vuotta ja ottaa laulutunteja. Emme ole aktiivikävijöitä oopperassa tai teattereissa. Toki joskus tulee käytyä. Mies seuraa taustansa vuoksi lentopalloa innokkaasti.

Minusta keskiluokkaiset eivät ole rikkaita, mutta tulevat hyvin toimeen, ihmisillä on koulutusta ( ei välttämättä akateemista) ja he ovat aktiivisia ihmisiä sillä saralla joka heitä kiinnostaa.

Vierailija

Jos ajatelleen muutakin kuin rahaa, niin mielestäni ylempään keskiluokkaan päästäkseen täytyy olla vähintään keskiluokkaisesta kodista, koska ylempään keskiluokkaan kuuluu mielestäni periminen. Verkostojen, omaisuuden tai tapojen. Jos köyhyydestä nousee hyvätuloiseksi, ei ole kotona mitään perittyä vaan kaikki kiiltää mainosmaisesti uutuuttaan ja "paremman väen" tapakulttuurikin lienee omaksuttu jenkkisarjoista tyyliin kauniit ja rohkeat, gossip girl, mad men...

Vierailija

Tässä ketjussa nyt sotketaan mielestäni SIVISTYS ja LUOKKA.

Lapsuudenperheeni oli köyhistä köyhin, kamalassa vanhassa pienessä murjussa vuokralla, vanhemmat välillä yrittäjänä, välillä osa-aikahanttihommia yms. Silti vanhemmat oli kiinnostuneet esim. musiikista, teatterista (harrastettiin itse musiikkia, joinain vuosina sain käydä soittotunnilla, joskus harvoin käytiin oopperassa/teatterissa, joskus hyvin harvoin matkustettiin Suomen ulkopuolellekin, jos oli rahaa). Ei koulutusta sen kansakoulun tms. jälkeen. Mutta vanhemmat ei olleet henkisesti "köyhiä", eivätkä toisaalta olleet kiinnostuneita ns. massaviihteestä. Uskonnollisia olivat.

Entä minä - mihin luokkaan minä nyt kuulun, ottaen huomioon taustani? Itse olen korkeakoulutettu, mieheni ja minun bruttotulot yht. reilu 9000 eur/kk, asiantuntijatöissä (mies esimiehenä), 2 autoa, omakotitalo, koira, muutama lapsi, matkustellaan ulkomailla .... Lapset käy soittotunnilla ja liikuntaharrasteessa.

Niin ja miehen taustat vähän kuin minun, köyhästä kouluttamattomasta vuokralla asuvasta perheestä (tosin ne oli kyllä henkisestikin köyhiä, jotain humppaa saattoivat kuulla radiosta ja katsoivat ehkä uuno turhapuroa telkkarista ja siinä se kulttuuri ja sivistys, eivät matkustaneet ikinä minnekään paitsi sukumökille.)

Ollaanko me nyt sitä alempaa keskiluokkaa, kun päästy noista lapsuustaustoista nousemaan?

Vierailija

Oon palkan ja omistusten perusteella varmaankin ylempää keskiluokkaa eikä elämä ole käytännössä yhtään sen erilaisempaa kuin duunarikaverilla. No okei mulla on omistusasunto ja kaveri vuokralla mutta mitä sitten? Videopelejä ja päihtelyä viikonloppuisin ja kumpikaan ei saa naista

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ketkä uniikkia ostavat/tekevät/ käyttävät?

Me olemme keskiluokkaisia mutta ilm rajoja rikkovia: lapsia on 4, molemmat talot on itse suunnitellut, toinen auto liisattu mutta kumpikaan ei ns statusmerkkiä. Merkkivaatteita tai designia ei osteta periaatteesta mutta uniikkia kyllä arvostetaan. Luemme ja keskustelemme paljon, matkustamme omatoimisesti n 6vkoa vuodessa. Meille ystävät on tärkeitä ja tapaamme heitä ruuan merkeissä usein.

Vierailija

Keskiluokalle on ominaista pelko aseman menettämisestä. Usein asioita myös arvotetaan ja tehdään statuksen takia, ei koska niistä itse aidosti nautittaisiin. Keskiluokka ei ole kovinkaan luovaa porukkaa. 

Itse olen duunariperheestä, kaksi korkeakoulututkintoa löytyy. Mies on useamman polven tohtori, jolla on perittyä omaisuutta reilusti. Emme arvosta omakotitaloasumista tai Volvoja. Oopperaan emme lähtisi. Rakastamme matkustelua, löhölomia emme harrasta edes lasten kanssa. Muuten uppoudumme tieteeseen, politiikkaan, taiteeseen taikka tv -sarjoihin kuten kaikki, vaikka keskiluokkahan ei toki sellaista tee. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, millä tavalla esimerkiksi kulttuuri- ja luontoharrastukset voivat liittyä johonkun luokkaisuuteen.
Siten, että keskiluokkaiset käyttävät paljon enemmän kulttuuripalveluita kuin duunarit ja köyhät.

Vierailija

Keskiluokkalainen tienaa bruttona noin 2500-4000 e/kk. Ei saa tukia, pitää yllä yhteiskuntaa, on asuntovelallinen ja lyhyesti sanottuna yhteiskunnan tukipilari.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat