Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä ihminen minun ystäväni?

Vierailija

Tapaamme harvoin, vaikka välimatka ei ole pitkä. Kahden kesken tai pienellä porukalla. Tapaamisemme ovat sitten ihan mukavia. Olemme kertoneet toisillemme isoistakin asioista elämässämme. Vastavuoroisesti.

Mutta: Hän ei ole somessa ja jos laitan hänelle tekstiviestiä ja kysyn, olisiko juuri hän kiinnostunut jostain tapahtumasta, hän ei vastaa yhtään mitään. Nyt viimeksi kun lähetin viestin toisesta asiasta kahden viikon kuluttua, hän vihdoin vastasi samalla, että se toinenkin juttu olisi sopinut. Kun sitten kerroin omasta todella suuresta perhehuolestani, jonka takia en voikaan itse mennä, niin hän ei taaskaan vastannut yhtään mitään.

Jotenkin vain ihmettelen. Tiedän, että hänellä on kaksi alle kouluikäistä ja harrastuksia, minkä takia hän ei juuri ehdi vastata puhelimeen. Mutta jotenkin kuitenkin ajattelisin, että jotain voisi vastata tekstiviestiin kahden päivän tai edes kahden viikon aikana. Jos ei tiedä, pääseekö jonnekin, niin sitten vaikka sen, ettei vielä tiedä. Jos ei osaa muuta sanoa toisen viestiin, niin sitten vaikka vain "voimia".

En ole hänessä roikkumassa eikä hän ole ainoa ystävänikään, minkä hän hyvin tietää, mutta lähettämäni harvat viestit ovat selvästi vain hänelle: Hei "nimi". Onko tämä vastaamattomuus jokin ero kotikasvatuksessa vai mikä? Minä en vain voisi kuvitellakaan tekeväni näin.

Kommentit (7)

Vierailija

Tuo on hankala tilanne, kun ei tiedä onko toinen tarkoituksella tyly vaiajattelemattomuuttaan. Eli kyllä noin voi tehdä "vahingossakin". Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin minulla saattaa vastaus venyä viikon, kun en tiedä mitä sanoisin. Usein haluaisin sanoa enemmän kuin mitä viestiin mahtuu, ja sitten jumitun liian pitkäksi aikaa muotoilemaan viestiä. Ja kun viikko on mennyt, niin sitten puolestaan tuntuu, ettei siihen vanhaan viestiin voi enää vastata muina miehinä, vaan pitäisi jotenkin selittää miksi vastaus on viipynyt. Ja sittenhän kaikki ei taas enää mahdu tekstiviestiin...

Jonkinlainen sosiaalinen kyvyttömyys mulla on. Ja eipä mulla olekaan yhtään ystävää, kun kukapa tällasta jahkaajaa jaksaisi.

Vierailija

Jos tämä ihminen muuten olisikin jokin estynyt tuppisuu, niin ehkä ymmärtäisin. Mutta kun ne estyneet tuppisuutkin vastaavat nopeammin, jos heille laittaa jotain tekstiviestiä tai Facebook-viestiä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eli sun mielestä se on tarkoituksella tyly.

Sehän se on, kun en tiedä, onko. Sitten kun tavataan, niin on aina niin kiva ja oma-aloitteisesti kutsumassa kylään yms. Mutta näin muuten.

Vierailija

ei voi mitään muuta kuin kysyä suoraan häneltä itseltään asiaa, miski ei vastaa ja että onko se yritys häneltä etäännyttää sinua hänestä. näin se on vaan on, kysy suoraan ja sano että sinä tulkitset sen ystävyyden torjunnaksi. jOs hän vastustelee tuota tulkintaasi, niin ainakin tiedät että hän yrttää pitää sinut ystävänään silti.

Vierailija

En ymmärrä, miksi ap ei soita viestin sijaan. Vastauksen saisi heti. Jos tulee kokoajan voestejä kaikilta muiltakin, niin jotkut viestit saattavat jäädä huomiotta. Jos taas joku laittaa jotain tilitysviestiä, niin sellaiseen on hankala vastata lyhyellä viestillä. Helposti lyhyt viestittely on töksähtelevää ja rajoittunutta, eikä siinä pysty olemaan kovin empaattinen tai huomioonottava. Ap:na soittaisin tai tapaisin ystävän mieluummin, koska viestittely ei hänen kanssaan toimi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi ap ei soita viestin sijaan. Vastauksen saisi heti. Jos tulee kokoajan voestejä kaikilta muiltakin, niin jotkut viestit saattavat jäädä huomiotta. Jos taas joku laittaa jotain tilitysviestiä, niin sellaiseen on hankala vastata lyhyellä viestillä. Helposti lyhyt viestittely on töksähtelevää ja rajoittunutta, eikä siinä pysty olemaan kovin empaattinen tai huomioonottava. Ap:na soittaisin tai tapaisin ystävän mieluummin, koska viestittely ei hänen kanssaan toimi.

Ehkä olisi selvinnyt siitä minun ensimmäisestä viestistäni: Tämä ystävä/tuttu mikä lie ei yleensä ehdi vastata puhelimeen, koska on menossa siellä täällä lastensa ja harrastustensa viemänä. Koska ei ole somessakaan, niin ollaan sitten kahdestaan tai pienessä porukassa yleensä sovittu ne tapaamiset viesteillä. Hän vain ei sitten välttämättä vastaa mitään moneen viikkoon.

Minusta ei ole "tilitysviesti", jos kertoo, että nyt ei pääsekään tapahtumaan X, kun nyt on iso huoli Y perheessä. Jotenkin itse sellaiseenkin vastaisin jotain, vaikka kuinka olisi "vaikea olla empaattinen". Minusta on aina parempi se "voimiakin" kuin se, ettei vastaa mitään.

Ihmettelen vain kovasti. Tiedän, että omalla kohdallani tällainen tarkoittaisi sitä, että haluaa katkaista välit, koska pyrin olemaan kohtelias ystävilleni. Mutta kun muuten sitten tavatessa kaikki on oikein hyvin, niin en tiedä, mitä ajatella.

En vain sen oman perhehuoleni takia nyt jaksaisi enää mitään lisädraamaa tästä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat