Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä, kun naapurissa huudetaan koko ajan?

Vierailija

Pyydän teiltä asiallisia vastauksia ongelmaan, jota olen miettinyt jo tovin. Asumme kerrostalossa ja olen tottunut asumisen ääniin eikä ne häiritse. En ole nipottaja tai pihapoliisi. Ilmeisesti ilmastoinnin kautta meidän keittiöön ja kylpyhuoneeseen kuuluu jostain lähiasunnosta jatkuvasti lapsen/lapsien huutoa. Tappelua lähinnä tai raivoisaa 'äitiäitiäiti'-huutoa. Välillä (luultavasti) äiti huutaa 'pää kiinni'/'ole hiljaa saatanan kakara' yms. En tiedä mistä asunnosta äänet tulee, enkä tiedä kehtaisinko mennä soittamaan ovikelloa, mutta lähinnä mietin voinko jotenkin auttaa tätä väsynyttä äitiä ja lasta? Mitä te tekisitte? Varmasti parasta olisi huolehtia omista asioistaan, mutta mitä jos jotain tapahtuu? Syyttäisin itseäni jos en olisi edes yrittänyt. Vai? Vastatkaa kauniisti, tarkoitukseni on hyvä. En ole syyttämässä ketään tai arvostelemassa. Onko kokemuksia vastaavasta?

Kommentit (15)

Vierailija

Itse tekisin ilmoituksen isännöitsijälle tai johonkin taholle, vaikka ei ole hiljaisuus voi kotirauha silti häiriintyä. Tavallaan tuo on sitten sen äidin auttamista, koska yhteydenotto ulkopuolelta voi herätellä tarkastelemaan omaa käytöstä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin ilmoituksen isännöitsijälle tai johonkin taholle, vaikka ei ole hiljaisuus voi kotirauha silti häiriintyä. Tavallaan tuo on sitten sen äidin auttamista, koska yhteydenotto ulkopuolelta voi herätellä tarkastelemaan omaa käytöstä.

Niin, sitäkin mietin, että kun yleensä yöaikaan siellä on rauhallista (tai meille ei ainakaan kuulu, koska meteli kuuluu keittiöön ja kylpyhuoneeseen), että onko se noloa puuttua tähän. Sun mielestä isännöitsijälle ilmoittaminen ei olisi ilkeää? Sitä en väsyneelle ihmiselle haluaisi olla.
Ap

Vierailija

No siis mun mielestä sun asenne tohon on aika hyvä. Että haluaisit auttaa.

Se tosiaan riippuu aika paljon tilanteesta että mitä siinä kannattaa tehdä. Lähtökohtaisesti jos äiti huutaa lapselleen että: " saatanan kakara" niin on sillä kyllä päässä vikaa.

Ei ole mielestäni normaalia huutaa semmoista. En tiedä haluaisinko auttaa sellaista ihmistä naapurina.

Pppp

Voithan kertoa tarjoavasi apua. Lähettää terveisesi isännöitsijän kautta, tyyliin vaikka että näin joulun alla haluat tarjota aikaasi jos huolitaan. Perhe sitten kyllä tunnistaa itsensä. Oikeilla sanamuodoilla et loukkaa, luottaisin. Tsemiä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No siis mun mielestä sun asenne tohon on aika hyvä. Että haluaisit auttaa.

Se tosiaan riippuu aika paljon tilanteesta että mitä siinä kannattaa tehdä. Lähtökohtaisesti jos äiti huutaa lapselleen että: " saatanan kakara" niin on sillä kyllä päässä vikaa.

Ei ole mielestäni normaalia huutaa semmoista. En tiedä haluaisinko auttaa sellaista ihmistä naapurina.

Kiitos. Mäkin oon vähän kauhuissani siitä kielenkäytöstä ja mietin, että ehkä siinä ei mun avut riitä (tyyliin kävisin kaupassa tai veisin lapsen hetkeksi pihalle leikkimään tai mikä olisikaan äidin edun mukaista). Puoliso sanoo, että ilmoitetaan isännöitsijälle, mutta mä pelkään, että siitä tulee perheelle ongelmia. En tiedä tehdäänkö siitä esimerkiksi joku ilmoitus lastensuojeluun tai jos ovat vuokralla niin vuokranantajalle ja siitä vielä lisää hankaluuksia. Kiitos ihanista vastauksista. Pelkäsin, että saan nenilleni, että mitäs kuuntelet siellä :D Sitä ei vaan voi olla kuulematta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi pienikin vai teini?

Äänestä päätellen varmaan päiväkoti-ikäinen. En osaa arvioida. Ei siis vauva, mutta ei todellakaan teini. Uhmaikää veikkaisin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voithan kertoa tarjoavasi apua. Lähettää terveisesi isännöitsijän kautta, tyyliin vaikka että näin joulun alla haluat tarjota aikaasi jos huolitaan. Perhe sitten kyllä tunnistaa itsensä. Oikeilla sanamuodoilla et loukkaa, luottaisin. Tsemiä!

Tätä pitääkin miettiä tarkemmin. Tämän voisi jotenkin pystyä toteuttamaan. Kiitos <3

Vierailija

Älä laita isännöitsijää asialle, se loukkaa takuuvarmasti.
Kirjoita lyhyt kirje, se myös herättelee tajuamaan omaa käytöstä. Tarjoa myös apua.
Ei ole vallankaan ennenkuulumatonta että äidin voluumit nousee ja ärräpäät lentelee, se ei tee äidistä hullua hän voi olla vain väsynyt. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä laita isännöitsijää asialle, se loukkaa takuuvarmasti.
Kirjoita lyhyt kirje, se myös herättelee tajuamaan omaa käytöstä. Tarjoa myös apua.
Ei ole vallankaan ennenkuulumatonta että äidin voluumit nousee ja ärräpäät lentelee, se ei tee äidistä hullua hän voi olla vain väsynyt. 

Näin mäkin vähän ajattelen tästä isännöitsijä-asiasta. Ongelmana muutenkin on se, etten tiedä mistä asunnosta ääni tulee meille. Koen olevani tarpeeksi 'häirikkö', kun kirjoitan asiasta, en enää kehtaisi mennä rappukäytävään ovien taakse kuuntelemaan :D Apua nimenomaan haluaisin tarjota, en hankaluuksia aiheuttaa.

Ap

Vierailija

Tutki rappukäytävässä, mistä asunnosta huudot kuuluu. Tipauta ystävällinen kirje naapurilta, jossa kerrot äänien kantautuvan muihin huoneistoihin ja että olet huolissasi. Usein melun kantautumista ei tiedosta itse. Jos melu vielä jatkuu, kirjoita toinen kirje, jossa kerrot olevasi todella huolestunut. Ja jos vielä jatkuu, kirjoita että harkitset vieväsi asiaa eteenpäin, koska olet huolissasi lapsesta. Allekirjoita naapurina, älä nimelläsi.

Vierailija

Jotenkin en jaksa uskoa että mitkään kirjeet auttavat tilanteeseen. Todennäköisesti huuto vain lisääntyy, ja siitä saa nauttia sitten jatkuvalla syötöllä.

Vierailija

No entäs kirje, jossa kerrot huutoäänien kantautuvan naapuristoon ja ehdota, että äiti laittaisi alakertaan ilmoituksen "palkataan lapsenkaitsija pariksi tunniksi päivässä".

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat