Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Makeanhimoiset älkää tunteko syyllisyyttä - kyseessä on puutostila tai sairaus

Vierailija

Hoidettuani kuntoon vitamiinin- ja raudanpuutokset ja kun syön paljon vihanneksia...
sekä kilpirauhasen vajaatoimintani Thyroxin annos on kohdallaan, makeanhimoni on poissa.

En pysty syömään enää paljon makeaa, en vain pysty. Ei puhettakaan että voisin syödä koko suklaalevyä kuten joskus ennen. Taikka juomaan litratolkulla Cokista. Tulee huono olo niistä.
Väitänkin, että silloin elimistö on sairas jos makeaa pystyy syömään määrättömästi! Ei ole kyse mistään henkisestä laiskuudesta.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Sama kokemus täällä, tuota kilpirauhasta myöten. Lisäksi makea ja muut herkut ei enää pyöri päässä 24/7.

Vierailija

MInulla on kadonnut makeanhimo kokonaan.En teodä mikä siihen on vaikuttanut, mutta ainkin nykyisin käytän säännöllisesti D-vitamiinia 50 mikrogrammaa, magnesiumia, B-vitamiinia (kasvissyöjälle tarpeen varsinkin) ja ajoittain C-vitamiinia.

Entiseen verrattuna liikun paljon enemmän, eli hikiurheilua ainakin tunti päivässä.

Ei tee yhtään mieli suklaata, täytekakkua, keksejä, kermajäätelöitä. Toisinaan syön väkevää salmiakkia tai mehujäätlön, mutta siinä se. Ihan päinvastoin kuin ennen, makuaistikin erilainen.

Vierailija

Thyroxiinit kohdallaan, vitamiineja popsin deetä ja b12 kasviksia ja hedelmiä syön paljon.

Silti päivittäin tekee herkkuja mieli. :(

Vierailija

Itse ihmettelin kun en enää himoitse makeaa. Olen jonkin aikaa syönyt lisävitamiinejä. En kyllä asiaa osannut niihin yhdistää. Ajattelin vain, että olen jotenkin jämäkämpi kun en osta kaupasta herkkuja. Ennen kaupassa oli aina hirveä makeanhimo nyt voin ohittaa hyllyt helposti. Sitä ennen ihmettelin, miksi ennen vähän karkkia syönyt kyselee karkkia kokoajan. Hän taas lopetti lisävitamiinien syömsen. Olisipa asia noin yksinkertainen. 

Vierailija

Entä se liikkumisen määrä? Jos siitä saa paljon mielihyvävälittäjäaineita, niin silloin ei tarvitse ehkä sokeria ylimäärin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Entä se liikkumisen määrä? Jos siitä saa paljon mielihyvävälittäjäaineita, niin silloin ei tarvitse ehkä sokeria ylimäärin?

Loistava havainto, uskon kyllä samoin.

Vierailija

Evoluutiosta siinä on kyse. Sitä sokeria himoitsee koska sitä tarvitsee ja sitä himoitsee, koska se oli aikoinaan niin harvinaista, että kaikki mahdollinen piti vetää napaansa. Nykyisin rationaalinen ihminen tietää tämän, joten pitäisi olla sen verran tahdonvoimaa ja älyä, että tietäisi olla ylensyömättä sitä. Mutta ei, uskotellaan itselleen, että kyseessä on sairaus. Voi elämää.

Vierailija

Syö sokeria niin tarvitset enemmän sokeria seuraavana päivänä.

Söin ennen karkkia, join kokista ja söin pullaa. Päätin lopettaa niiden syömisen vuosi sitten ja voin kertoa, että inhaahan se oli. Syön nykyään noin kolmen tunnin välein ruokaa ja makeanhimo poissa. Vuoteen en ole karkkiin koskenut eikä edes tee mieli. Hedelmätkin tuntuu jo ihan ällömakeilta.

Vierailija

Ei vaan nimenomaan tuntekaa syyllisyyttä, kun ette syö kunnon ruokaa (=kasviksia, paljon kasviksia), jolla puutokset lähtee ja makeanhimo samoin.

Vierailija

Uskon että stressitasolla on myös iso vaikutus makeanhimoon. Ajattelen asian näin: 'alkuihmisellä' iskee stressi esim. nähdessään lihansyöjäpedon. Paetakseen hän tarvitsee 'nopeaa energia' eli esim sokereista. Eli keho viestittää stressitilanteessa travitsevansa sokereita (tai rasvaa). Nykyään meillä taitaa olla enemmän tällaista pitkittynyttä stressiä, johon keho siis edelleenkin reagoi alkukantaisesti, mutta nyt nopea energian saanti saattaa pidemmän päälle vain pahentaa tilannetta. Voisiko olla, että stressissä erittyvä adrenaliini myös nopeammin kuluttaisi vitamiini ja hivenainevarastoja? Näin siis yksinkertaistettuna ajatuksena.

Vierailija

Pitkittynyt stressi saattaa myös aiheuttaa (kroonisia) tulehdustiloja kehoon (myös aivoihin) -> selittäisi monet 'elintasosairaudet' ja epämääräiset väsymys yms. oireet...?

-12 edelleenkin

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eli sen takia ei terveellinen ravinto ja liikunta aina auta. Ehkä ennemminkin mindfulness ja meditaatio...?

-12

Kyllähän sitä makeanhimoa täytyy aluksi myös vastustaa. Olla menemättä sinne herkkukaapille. Eli jos on tottunut syömään karkkia ja pullaa niin ei se himo pelkästään ruualla ja liikunnalla lähde, tarvitaan myös tahdonvoimaa ja siihen varmasti auttaa meditaatio.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat