Migreeni potilaat!! Auttaako ruokavalio vaivaan?

Vierailija

Se kun on kaiken a ja o.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ei siihen pahimpaan kipuun mitkään ruoat auta tai vaikuta. Siihen kyllä voi vaikuttaa että alkaako kohtaus. Esim. suklaa on huono idea ainakin minulle migreenikaudella. 

Vierailija

 Ainakin jotkut ruuat pahentavat. Minulle joku ruuan tai itse asiassa ilmeisesti mausteen haju saa aikaan migreeniä. Olihan se vaikeaa, kun sitä oli aina yliopisto ruokalassa kaikissa liharuuissa. En sitten voinut syödä kuin puuroa, mutta silti saatoin saada migreenin siitä hajusta.

Säännöllinen ja suhteellisen terveellinen syöminen ainakin helpottaa. Myös myrkkysuolainen auttaa silloin, kun on syönyt muuten huonosti, mutta se kyllä vaatii myös todella paljon vettä. 

Vierailija

Jätä gluteiini pois ja voi olla että tulet hämmästymään. Itselle kävi niin kiitos Antti heikkilän. Mutta koska keliakia diagnoosia ei ole, tulee välillä kyseenalaistettua ja viime viikonloppuna vedin vehnämättöä juhlissa, nyt 3. migreenipäivä, johon ei lääkkeet meinaa purra. Eikä voi olla kyse suggeroinnista kun vasta tänään tajusin yhteyden pienen viiveen vuoksi. Koko keho tuntuu olevan ikään kuin tulehtunut.

Vierailija

Mulla monet ruoka-aineet laukaisee migreenin. Jos juon vähän, tulee myös migreeni.
Itse syön myös Ubiqonia ja beetasalpaajaa migreenin ehkäisyyn.

Vierailija

Säännöllinen ruokailu auttaa jonkin verran, mutta itse olen huomannut että tärkein ehkäisevä tekijä ( lääkkeitä lukuunottamatta) on säännöllinen unirytmi. Jos nukun liian vähän tai vetkuttelen aamulla sängyssä liikaa on lopputuloksena lähes aina migreeni kohtaus. Päikkäreitä ei pysty nukkumaan kun siitä alkaa takuu varmasti pääkipu. Viikonloppuisin ja lomillakin noustava aina edes suunnilleen samoihin aikoihin ylös. Tämähän on tietysti helpommin sanottu kuin tehty, sillä meidän perheessä on alle 2vuoden taapero joka heräilee joka yö ja lisäksi joudun iltaisin kirjoittamaan koulutehtäviä. Mulla on ollut estolääkkeenä vaikka mitä epilepsia lääkkeestä beetasalpaajaan mutta eipä noista mikään toimi niin tehokkaasti että kohtauksista pääsisi kokonaan eroon.

Vierailija

Säännöllinen ja terveellinen syöminen. Minulla kaikki pippurin sukuiset mausteet laukaisee kohtauksen, samoin kahvi, suklaa ja punaviini.
Vehnää ja sokeria välttelen, mutta en orjallisesti. Olen kuitenkin huomannut että jos tulee syötyä enemmän leipää/herkkuja niin kohtauksia tulee helpommin.

Vierailija

Mulla kohtauksia aiheuttaa liian pitkät ateriavälit ja jotkut punaviinit, en sitten tiedä voiko noiden välttelyä varsinaisesti sanoa ruokavalioksi :)

Vierailija

Sokerit (myös hedelmä), vaaleat viljat, tanniinit (joita on muuten viinien lisäksi mm. vahvoissa ja tuhdeissa juustoissa. Noita kun välttelee, niin ei ole ehkä ihan niin paha.

Vierailija

Säännöllinen syöminen kaiken a ja o. Myös sokerit pois ruokavaliosta ja vaalea leipä, tummakin minimiin ja tilalle kasvikset. Auttaa.

Vierailija

Minun alkaa tehdä mieli suklaata migreenin jälkeen, se on merkki siitä että päänsärky alkaa mennä ohi. Toki en ole huomannut mistään että suklaa aiheuttaisi sitä minulle, sillä syön suklaata ainoastaan migreenien jälkeen koska ei tee mieli sitä muulloin :)

Halvat kuohuviinit ja kalliit tanniiniset punaviinit laukaisevat kohtauksen, pitää olla kallis shampanja (pientä kuplaa) tai halpa nuori punaviini :)

Vierailija

Minulla migreenin laukaisee sään vaihtelut eli matala- vs. korkeapaine, sekä hormonaalinen aika kuukaudesta, ja stressi jos tullut katsottua työtietsikan ruutua monta tuntia putkeen ja deadlinet pukkaa päälle.

Ei mikään ruoka tai juoma.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat