Sain astman tupakoinnista, vaikken sitä omalle kohdalle uskonut!

Vierailija

Aloin polttaa 16-vuotiaana ja vuotta myöhemmin poltin jo päivittäin. Kavereiden kanssa naureskeltiin terveysvalistukselle, jossa peloteltiin syövällä ja keuhkoahtaumalla. Mitä höpöttävät, vanhusten sairauksia. Parhaimmillaan poltin yli askin päivässä. Lopetin tupakoinnin 27-vuotiaana, kun olin viidettä kertaa vuoden sisällä yskässä ja keuhkoputkentulehdukseen söin antibiootteja. Kuurit eivät helpottaneet hengittämistä, en jaksanut enää harrastaa mitään liikuntaa ja välillä heräsin yöllä yskimään limaa. Vaikka olin lopettanut tupakoinnin, minulla todettiin astma, jonka olin hyvin todennäköisesti aiheuttanut sauhuttelulla. Nyt olen ollut ilman tupakkaa 6 vuotta, enkä pääse eroon astmasta tai lääkkeistä. Kohta tulee taas pakkaset ja saan röhkiä kuin sika joka aamu töihin kävellessäni ja inhaloida astmapiipusta. Ei olisi kannattanut pilata terveyttään, mutta en silloin tajunnut.

Kommentit (9)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että tupakointi on aiheuttanut astman?

Olin erikoislääkärillä tutkimuksissa. Otettiin keuhkokuvat ja muut. Selväksi tuli, että tupakointi aiheuttaa mm. astmaa. Minulla oli näkyvillä kuvissa tupakoinnin aiheuttamia muutoksia. Keuhkoahtaumatauti olisi lääkärin arvion mukaan ollut myös edessä 5-10 vuoden sisällä. Se on salakavala sairaus.
-ap

Vierailija

Tiesittekös, että astman voi saada tupakoinnista, vaikkei itse polttaisi. Suomalaislapsilla oli hurja astmapiikki, kun oli tapana polttaa sisällä, siis vanhemmat tupakoi. Kun valistus lisääntyi, tupakointi sisällä väheni.

Vierailija

alkoikin juuri yskittää. Paha jutella mistään, missä kutittaa, yskittää tai kolottaa, kun saan heti itselleni saman oireen.

Vierailija

Itse sain astman todennäköisesti homeesta. Alkoi pian sen jälkeen kun olimme muuttaneet uuteen kotiimme. Täällä asumme edelleen, täytyy tutkia onko hometta heti kun on varaa tutkimuksiin. Lääkäri on tosin sitä mieltä että hometta ei voi olla jos lapset eivät oireile, en ihan usko tuohon.. Kuulemma vaan astma yhtäkkiä puhjennut uuden ympäristön vaikutuksesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse sain astman todennäköisesti homeesta. Alkoi pian sen jälkeen kun olimme muuttaneet uuteen kotiimme. Täällä asumme edelleen, täytyy tutkia onko hometta heti kun on varaa tutkimuksiin. Lääkäri on tosin sitä mieltä että hometta ei voi olla jos lapset eivät oireile, en ihan usko tuohon.. Kuulemma vaan astma yhtäkkiä puhjennut uuden ympäristön vaikutuksesta.

No et kai sää polta? Vai poltakko?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tiesittekös, että astman voi saada tupakoinnista, vaikkei itse polttaisi. Suomalaislapsilla oli hurja astmapiikki, kun oli tapana polttaa sisällä, siis vanhemmat tupakoi. Kun valistus lisääntyi, tupakointi sisällä väheni.

70-luvulla rööki paloi jopa virastoissa. Lääkäreilläkin oli tupakkahuone, joka oli sinisenään savua. Aika moni yski ja köhi räkää, keuhkoputket oli ahtautuneet ehkä joka toisella. Mutta nuorempana sitten kuoltiinkin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat