Voidaanko kohtuni poistaa?

Vierailija

Olen miettinyt tätä jo muutaman vuoden. En voi saada lapsia. Kuukautiseni ovat erittäin kivuliaita ja niukkoja. Joskus tuntuu, että taju lähtee kun sattuu niin paljon. Olen jostain lukenut, että tämä vaihtoehto on yleensä vain niillä, joilla on jo useampia lapsia. Onko minulla mahdollisuutta tähän kun on kerran todettu, etten lapsia kykene saamaan? Kokemuksia kenelläkään?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Noin kivuliaiden kuukautisten takia kannattaisi selvittää, onko taustalla endometrioosi. Kyllä kohdunpoistoon voi päästä (tai joutua...) ennen lasten saamistakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Miten infertiliteetti voidaan tietää varmaksi?

Olen 27. Toinen munasarja on poistettu ja toisestakin n. puolet pahojen kystien vuoksi. Gynellä olen asiaa tutkituttanut ja saanut tämän tuomion.

Vierailija

En tiedä miten noi ikäasiat tuollaiseen vaikuttaa. Mä olen menossa pian gynen polille kohdunpoistoarvioon ja luulisin, että leikataan. Lähettävä gyne sanoi, että kuumapallohoito (ts. poltetaan kohdun limakalvo pois eli aiheutetaan palovamma) ei ole paras ratkaisu, koska vuoto-ongelmia jää aika monelle.

Itselläni syyt toimenpiteesen hakeutumiselle ovat runsaat vuodot (verenvuototauti), mitkään muut ehkäisyt ei sovi (kokeiltu on), hurja keskenmenohistoria ja lapsiluku täynnä (yksi tenava), ikää mulla nyt 45.

Miten sulla tuo lapsettomuus on todettu? Mulle kävi niin, että kaikkien keskenmenojen ja jopa kaikkien mahdollisten lapsettomuushoitojen jälkeen sainkin ihan luomusti ja yllärinä tyttären, joka nyt terve nelivuotias.

Vierailija

Sitten en näe mitään estettä kohdunpoistolle jos itse sitä haluat. Raskaus toki saattaisi olla täysin mahdollinen luovutetuilla munasoluilla mutta jos et itse sitä halua ja kipu on invalidisoivaa, hysterektomia voidaan varmasti tehdä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten noi ikäasiat tuollaiseen vaikuttaa. Mä olen menossa pian gynen polille kohdunpoistoarvioon ja luulisin, että leikataan. Lähettävä gyne sanoi, että kuumapallohoito (ts. poltetaan kohdun limakalvo pois eli aiheutetaan palovamma) ei ole paras ratkaisu, koska vuoto-ongelmia jää aika monelle.

Itselläni syyt toimenpiteesen hakeutumiselle ovat runsaat vuodot (verenvuototauti), mitkään muut ehkäisyt ei sovi (kokeiltu on), hurja keskenmenohistoria ja lapsiluku täynnä (yksi tenava), ikää mulla nyt 45.

Miten sulla tuo lapsettomuus on todettu? Mulle kävi niin, että kaikkien keskenmenojen ja jopa kaikkien mahdollisten lapsettomuushoitojen jälkeen sainkin ihan luomusti ja yllärinä tyttären, joka nyt terve nelivuotias.

Kiva kuulla, että olet ihan yllättäen lapsen saanut! :) Itselläni tosiaan munasarjoista jäljellä n. 0,5 kpl. Gyne on minulle sanonut, etten tule saamaan lapsia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kohtunpoisto tarkoittaa myös munasarjojen ja muiten ulokkeiten poistoa, olettaisin.

Ei tarkoita. Voidaan poistaa kaikki (jolloin tulee ns. mummotauti ellei käytä estrogeenilisää) tai voidaan poistaa vain kohtu jolloin omat munasarjat jatkavat edelleen toimintaansa ja tuottavat hormoneita (tällöin ei tarvita hormonikorvausta).

Vierailija

Mulla kokeiltiin kahden vuoden ajan kaikki mahdolliset hoitotoimenpiteet ja lääkitykset ennen kuin lääkäri laittoi mut kohdunpoiston leikkausjonoon. Taustalla endometrioosia, uusiutuvia myoomia ja polyyppeja, munasarjakystia, erittäin runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Ei auttanut lämpöpallohoidot eikä mikään muukaan. Endoa on pariin otteeseen siivottu, munasarjasta poistettu endometrioomia ja toinen munasarja ja munanjohdin poistettu.

Olisin kohdunpoiston halunnut jo paljon aiemmin mutta eivät suostuneet siihen suorilta käsin. Nyt olen ollut leikkausjonossa melkein 3 kk. Puolen vuoden hoitotakuun puitteissa on leikkaus edessä. Endon takia leikkausmenetelmänä tulee olemaan laparoskopia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtunpoisto tarkoittaa myös munasarjojen ja muiten ulokkeiten poistoa, olettaisin.

Ei tarkoita. Voidaan poistaa kaikki (jolloin tulee ns. mummotauti ellei käytä estrogeenilisää) tai voidaan poistaa vain kohtu jolloin omat munasarjat jatkavat edelleen toimintaansa ja tuottavat hormoneita (tällöin ei tarvita hormonikorvausta).

Anatomian kurssille, mars mars!

Vierailija

Mulle kyllä lääkäri sanoi että jos suinkin mahdollista, jättävät mun munasarjan poistamatta hormonia tuottamaan (kohtu kun ei hormoneita tuota). Munasarjassa on tosin endometriooma ja on mahdollista että sitä ei onnistuta säästämään. Toiselta puolelta on siis endometriooman takia jo munasarjat ja munanjohdin poistettu. -9

Vierailija

Kovin herkästi ei kyllä kohdunpoistoon pääse. Se on kuitenkin aika iso leikkaus ja altistaa laskeumille ja virtsankarkailulle. Yleensä tosiaan on ennen kohdunpoistopäätöstä kokeiltu kaikki mahdolliset ja mahdottomat hoitotoimenpiteet ja lääkitykset. Ihan tuosta noin vain ja potilaan omalla "mutku mä haluun"-päätöksellä kohtua ei poisteta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat