Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko kohtuni poistaa?

Vierailija
12.11.2015 |

Olen miettinyt tätä jo muutaman vuoden. En voi saada lapsia. Kuukautiseni ovat erittäin kivuliaita ja niukkoja. Joskus tuntuu, että taju lähtee kun sattuu niin paljon. Olen jostain lukenut, että tämä vaihtoehto on yleensä vain niillä, joilla on jo useampia lapsia. Onko minulla mahdollisuutta tähän kun on kerran todettu, etten lapsia kykene saamaan? Kokemuksia kenelläkään?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Miten infertiliteetti voidaan tietää varmaksi?

Vierailija
2/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kivuliaiden kuukautisten takia kannattaisi selvittää, onko taustalla endometrioosi. Kyllä kohdunpoistoon voi päästä (tai joutua...) ennen lasten saamistakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Miten infertiliteetti voidaan tietää varmaksi?

Olen 27. Toinen munasarja on poistettu ja toisestakin n. puolet pahojen kystien vuoksi. Gynellä olen asiaa tutkituttanut ja saanut tämän tuomion.

Vierailija
4/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten noi ikäasiat tuollaiseen vaikuttaa. Mä olen menossa pian gynen polille kohdunpoistoarvioon ja luulisin, että leikataan. Lähettävä gyne sanoi, että kuumapallohoito (ts. poltetaan kohdun limakalvo pois eli aiheutetaan palovamma) ei ole paras ratkaisu, koska vuoto-ongelmia jää aika monelle.

Itselläni syyt toimenpiteesen hakeutumiselle ovat runsaat vuodot (verenvuototauti), mitkään muut ehkäisyt ei sovi (kokeiltu on), hurja keskenmenohistoria ja lapsiluku täynnä (yksi tenava), ikää mulla nyt 45.

Miten sulla tuo lapsettomuus on todettu? Mulle kävi niin, että kaikkien keskenmenojen ja jopa kaikkien mahdollisten lapsettomuushoitojen jälkeen sainkin ihan luomusti ja yllärinä tyttären, joka nyt terve nelivuotias.

Vierailija
5/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten en näe mitään estettä kohdunpoistolle jos itse sitä haluat. Raskaus toki saattaisi olla täysin mahdollinen luovutetuilla munasoluilla mutta jos et itse sitä halua ja kipu on invalidisoivaa, hysterektomia voidaan varmasti tehdä.

Vierailija
6/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten noi ikäasiat tuollaiseen vaikuttaa. Mä olen menossa pian gynen polille kohdunpoistoarvioon ja luulisin, että leikataan. Lähettävä gyne sanoi, että kuumapallohoito (ts. poltetaan kohdun limakalvo pois eli aiheutetaan palovamma) ei ole paras ratkaisu, koska vuoto-ongelmia jää aika monelle.

Itselläni syyt toimenpiteesen hakeutumiselle ovat runsaat vuodot (verenvuototauti), mitkään muut ehkäisyt ei sovi (kokeiltu on), hurja keskenmenohistoria ja lapsiluku täynnä (yksi tenava), ikää mulla nyt 45.

Miten sulla tuo lapsettomuus on todettu? Mulle kävi niin, että kaikkien keskenmenojen ja jopa kaikkien mahdollisten lapsettomuushoitojen jälkeen sainkin ihan luomusti ja yllärinä tyttären, joka nyt terve nelivuotias.

Kiva kuulla, että olet ihan yllättäen lapsen saanut! :) Itselläni tosiaan munasarjoista jäljellä n. 0,5 kpl. Gyne on minulle sanonut, etten tule saamaan lapsia.

Vierailija
7/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtunpoisto tarkoittaa myös munasarjojen ja muiten ulokkeiten poistoa, olettaisin.

Vierailija
8/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtunpoisto tarkoittaa myös munasarjojen ja muiten ulokkeiten poistoa, olettaisin.

Ei tarkoita. Voidaan poistaa kaikki (jolloin tulee ns. mummotauti ellei käytä estrogeenilisää) tai voidaan poistaa vain kohtu jolloin omat munasarjat jatkavat edelleen toimintaansa ja tuottavat hormoneita (tällöin ei tarvita hormonikorvausta).

Vierailija
9/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokeiltiin kahden vuoden ajan kaikki mahdolliset hoitotoimenpiteet ja lääkitykset ennen kuin lääkäri laittoi mut kohdunpoiston leikkausjonoon. Taustalla endometrioosia, uusiutuvia myoomia ja polyyppeja, munasarjakystia, erittäin runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Ei auttanut lämpöpallohoidot eikä mikään muukaan. Endoa on pariin otteeseen siivottu, munasarjasta poistettu endometrioomia ja toinen munasarja ja munanjohdin poistettu.

Olisin kohdunpoiston halunnut jo paljon aiemmin mutta eivät suostuneet siihen suorilta käsin. Nyt olen ollut leikkausjonossa melkein 3 kk. Puolen vuoden hoitotakuun puitteissa on leikkaus edessä. Endon takia leikkausmenetelmänä tulee olemaan laparoskopia.

Vierailija
10/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apllähän on muutenkin jäljellä jo nyt vain puolikas munasarja. Tosin kohdunpoisto ei tilanteeseen vaikuta.

Vierailija
11/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoita. Voidaan poistaa kaikki (jolloin tulee ns. mummotauti ellei käytä estrogeenilisää) tai voidaan poistaa vain kohtu jolloin omat munasarjat jatkavat edelleen toimintaansa ja tuottavat hormoneita (tällöin ei tarvita hormonikorvausta).

Anatomian kurssille, mars mars!

Vierailija
12/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Numero 8 on kyllä täysin oikeassa.

Vierailija
13/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyllä lääkäri sanoi että jos suinkin mahdollista, jättävät mun munasarjan poistamatta hormonia tuottamaan (kohtu kun ei hormoneita tuota). Munasarjassa on tosin endometriooma ja on mahdollista että sitä ei onnistuta säästämään. Toiselta puolelta on siis endometriooman takia jo munasarjat ja munanjohdin poistettu. -9

Vierailija
14/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis jo puhunut kohdunpoistosta lääkärin kanssa. Miksi ihmeessä sitten pähkäily täällä?

Vierailija
15/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin herkästi ei kyllä kohdunpoistoon pääse. Se on kuitenkin aika iso leikkaus ja altistaa laskeumille ja virtsankarkailulle. Yleensä tosiaan on ennen kohdunpoistopäätöstä kokeiltu kaikki mahdolliset ja mahdottomat hoitotoimenpiteet ja lääkitykset. Ihan tuosta noin vain ja potilaan omalla "mutku mä haluun"-päätöksellä kohtua ei poisteta.

Vierailija
16/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ehkä ap: lle onkin kokeiltu? Olemme aika niukasti saaneet kuulla tilanteestaan.

Vierailija
17/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuun saa särkylääkettä ja niukat menkat ovat vain plussaa. Kohdunpoistolle ei tuolla anamneesilla ole tarvetta.

Vierailija
18/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä hinkuisi elimen amputaatioon kovin kevyesti. Suuria verisuonia katkotaan, joten emättimen verenkierto heikentyy ja samalla tuntoherkkys. Kohtu pitää myös ympärillään olevia elimiä "paikallaan" joten ajan kanssa altistaa virtsankarkailulle ja emättimen laskeumalle.

Varmaan on hyviäkin kokemuksia, mutta muista että riskit on melkoiset, mitä sitten on kestettävä loppuelämä...

Vierailija
19/20 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kysynyt vielä lääkärin kantaa kohdunpoistolle? Vaikea kyllä uskoa että ihan noilla esitiedoilla kannattaisi kohtua vielä poistaa. Mitä kipulääkkeitä sulla on käytössä ja onko mitään hormonaalista ehkäisyä. Moni kun saa avun esim hormonikierukasta, joka on yleensä kuitenkin pienempi paha kuin kohdunpoisto.

Vierailija
20/20 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoisesta syystä olet kohdunpoistoa haluamassa. Kyllä kohdunpoiston taustalla pitää olla oikeasti joku painavampi peruste kuin menkkakivut ja se, että raskautuminen on todella haastavaa puolikkaan munasarjan takia. Kivunhoito toteutetaan kuitenkin ensisijaisesti lääkkeillä tai hormonihoidoilla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi