Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja, vihaatko heikosti suoriutuvia oppilaitasi?

Vierailija

Ainakin itsestäni joskus tuntuu, että tietyt opettajat halveksuvat niitä, jotka eivät ole hänen aineessaan hyviä. Toisaalta taas jotkut ymmärtävät, että kaikilla ei vaan ole lahjoja juuri heidän opettamassaan aineessa. Eikä siihen auta se, että ollaan ala-asteelta asti opiskeltu matematiikkaa tai englantia. Jos ei ole loogista päättelykykyä eikä kielellisiä taitoja, niin sitä vaan on huono, vaikka kuinka yrittäisi petrata.

Kommentit (6)

Vierailija

En vihaa, todellakaan. Mutta sellaiset, jotka eivät tee eivätkä yritä yhtään, saavat inhomittarini kipuamaan todella ylös. Muutama minulle todella mieluisa oppilas onkin aika heikko aineessani, mutta se ei johdu laiskuudesta.

Vierailija

Yläkoulun aineenopettajat on niitä, jotka on itse olleet aikanaan hyviä nyt opettamassaan aineessa ja lähteneet lukemaan sitä yliopistoon. Yhden tuttavan lapsi lähti opiskelemaan kieltenopettajaksi ja kun oli lähdössä opiskeluaikana tekemään sijaisuutta, oli joku hänen ohjaajansa opastanut, että lapsista "osa on lahjakkaita ja oppii opettamatta, osa oppii, kun saa opetusta ja loput eivät opi eivätkä haluakaan oppia". Eli siinäpä on kätevästi niputettu "heikompi aines" pois opettajan vastuulta.

Vierailija

Vihaaminen on aika voimakas sana. En todellakaan pidä kaikista oppilaistani, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, miten he pärjäävät minun aineessani. Itse asiassa joistain aineessani heikosti pärjänneistä on tullut minulle joskus hyvinkin läheisiä, kun ainetta on yritetty opiskella yhdessä lukemattomien tukituntienkin avulla.

Vierailija

Oikeasti tosiasia on, että millään kouluasteella oppilaalta tai opiskelijalta ei vaadita mitään erityistä lahjakkuutta (suhteessa muihin oppilaisiin tai opiskelijoihin samassa koulus/luokassa). Opettajsn kanssa toimeen tulemiseen riittää ihan vain se, että kuuntelee ohjeita ja pyrkii ymmärtämään ne ja noudattamaan niitä. Uskomatonta monille nuorille, mutta sillä keinolla usein myös kehittyy nonpeimmin entistä paremmaksi.

Vierailija

Vaikea kuvitella että joku opettaja todella vihaisi oppilasta.  

"Ne jotka osaa, ne tekee mitä vaan

jotka ei, ne ryhtyy opettamaan". Juice leskisen biisistä ( Leskinen myös lainannut,  en muista keneltä).

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat