Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsekäs vaihtari

enymmärrä

Elikkäs, sisko lähti vaihtoon ja tänne muutti toinen vaihtari. Yritin olla mukava, mutta kun ei vaan yksinkertasesti hermot kestä.
Se saa aina muut tekemään oman tahtonsa mukaan, ja olettaa että muut ovat vain ja ainoastaan häntä passaamassa. Oman huoneeni yksityisyys on menetetty, mun huonetta se näemmä käy välillä penkomassa ja syyksi sanoo äitille että käy etsimässä jos hänen tavaroitaan on siellä. Äiti ei kehtaa sanoa vastaan, vaan on kaikesta samaa mieltä.. Esimerkiksi puhuttiin nyt hiihtolomasuunnitelmista, ja selasin jotain ylläksen sivuja. No, tämä tyttö totesi että "I come with you!!1" ja kysyi milloin me menemme sinne. Tämä hiihtoloma hänen oli siis tarkoitus olla eri perheessä.
Hänen perheensä ei maksa juuri mitään, vaan isä osti tälle tytölle puhelimen koska vanha hajosi. Huoh.
Karkkia/muuta herkkua ei saa säilyttää avattuna omassa huoneessa, koska se häviää sieltä. Alkaa vähitellen vituttaa.

Kommentit (11)

Vierailija

Olen ollut vaihtarina ja tiedän, miten ikävää on, jos perheen sisko on mustasukkainen. Toki nyt aikuisena tajuan, minkälainen pentu itsekin olin. Hän ehkä siis kokee, että olet musitasukkainen ja ikävä, eikä huomaa omaa osuuttaan?

Oletko yrittänyt puhua hänen kanssaan? Minusta voisit aivan hyvin sanoa kauniisti, mutta suoraan, että tuntuu tosi pahalta, että hän käy huoneessasi ja kertoa, että Suomessa yksityisyyttä arvostetaan todella paljon, se on sitä kulttuurien erilaisuuttaa, jota vaihtari tulee opiskelemaan. Hän ei saa enää penkoa kamojasi.

Hiihtoloma-asian säästäisin myöhemmäksi. Ei kaikkea draamaa kerralla. 

Hyvä puoli on, että opit vaihtarin siskona erilaisia neuvottoelutaitoja, joista tulee olemaan sinulle mielettömästi iloa työelämässä. Tietäisitkä vain, minkälaista vipeltäjää ja sekoilijaa siellä kohtaa, eikä ole mitään äitiä, jolle mennä kantelemaan. Eli tsemppiä ja selviytymistä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten sä voit puhua sille, kun sulla ei ole lainkaan d-kirjainta? Tankerous frent.

Niin että yhteen kirjoitusvirheeseen (voi olla myös murre, tänne SAA kirjoitta myös puhekieltä) ajattelit sitten takertua. Viis aiheesta?

Vierailija

On sitä pienemmästäkin vaihtareita lähetetty kotiin. Esim. paljaat olkapäät koulussa. 

Varastaminen on varmaan ihan hyvä syy puhua suoraan ja jos sana ei tehoa, ottaa yhteyttä järjestöön jonka kautta tuli.

enymmärrä

Oon kyllä yrittänyt ymmärtää mahdollisimman paljon, esim sen että ei selvästikkään ole tottunut tekemään kotitöitä, koska niillä on vissiin kodinhoitaja kotimaassa. Oon nyt muutaman kerran käynyt imuroimassa sen huoneessa (äiti on sitä mieltä että jonkun se on tehtävä) ja sen, että käyttää joskus kenkiä sisällä vaikka moneen kertaan ollaan asiasta huomautettu.
Ja lyhythiuksisena poikana mun on mahotonta ymmärtää, miten niitä hiuksia irtoaa joka paikkaan. Siis ihan oikeasti joka paikkaan. Vessaan, sohville, ruokiin jos hän sattuu tekemään ruokaa.

Vierailija

Eiköhän tuossa vaiheessa ois hyvä ottaa häiritsevät asiat suoraan ja ystävällisessä hengessä puheeksi. Koti on kuitenkin kaikille se paikka, jossa kuuluisi viihtyä ja tulla toimeen toisten kanssa ja noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Esimerkiksi kotitöiden tekeminen on yksi osa näistä säännöistä ja jokaiselle kotona asuvalle ne kuuluu aivan yhtä lailla tehtäväksi. Olisikin hyvä jos pystyisitte yhdessä kertaamaan kodin säännöt ja pitämään huoli, että jokainen omalta osaltaan näistä säännöistä pitää kiinni. Silloin se yhteiselokin luonnistuu hyvin.

Ehkä tämä vaihtari ei itse käsitä käytöksensä olevan häiritsevää sinua kohtaan? Voihan se liittyä myös omaan kulttuuriin tai vaikka siihen, ettei ole vain tiettyihin asioihin ja niiden tekemiseen itse tottunut eikä osaa edes olettaa että häneltä odotetaan tietynlaista käytöstä. Ja mistäpä hän sen oppisi huomaamaankaan, jos kukaan ei hänelle näistä asioista puhu ja kerro kuinka tulisi toimia? Puhumalla selviää syyt sille, minkä takia toinen käyttäytyy kuten käyttäytyy. Ilman puhumista kaikki jää vain aika lailla arvailun varaan. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat