Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luokkakaveri ei keskity tai kuuntele, omakin menestys kärsii

Vierailija

Minulla on luokalla tasan yksi kaveri. Minulla on taipumusta masennukseen ja pelkotiloihin, joten motivaation kannalta on äärimmäisen tärkeää, etten jää koulussa yksin. Siksi olen iloinen, että olen tutustunut edes yhteen.

Mutta tämä kaverini ei ole parasta seuraa. Hän ei ole häirikkö tai huligaani, mutta häneltä tuntuu menevän kaikki ohjeistus ohi. Tehtävät kerrataan hyvin selkeästi ainakin pari kertaa ja yleensä välittömästi kertauksen jälkeen tämä kaveri kääntyy katsomaan minua ihmetellen, että pitääkö nyt tehdä jotain.

Hän ei räplää kännykkää tai sähellä muuta tehtävänannon aikana, vaan vaikuttaa kyllä seuraavan ohjeistusta/opetusta.

Silti joudun selittämään hänelle tehtävät useaan otteeseen ennen kuin hän aloittaa epävarmasti. Sitten hän esittelee tuotoksiaan minulle viiden minuutin välein ja pyytää apua sekä opettajilta että minulta, mikä on opettajista ok, koska kyllähän kaveri voi auttaa.

Kaverin tehtävät menevät silti päin helvettiä, mikä ei olisi niin häiritsevää, ellei niin suuri osa tehtävistä olisi pari- tai ryhmätöitä. Olemme aina myöhässä ja jälki on todella huonoa. Joskus teen ryhmätyön itse, jolloin tämä kaveri loukkaantuu ja tunkee pilaamaan työn vaikka väkisin. Jopa itsenäinen työskentelyni viivästyy ja häiriintyy hänen häseltämisensä vuoksi.

Olen kuitenkin tavallaan riippuvainen hänestä, koska en uskalla syödä yksin ja seura helpottaa paniikkioireitani huomattavasti muissakin tilanteissa.

Mitä ihmettä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Ja mistä tuo voi johtua, kaveri kuitenkin menestyi huikean hyvin peruskoulussa ja lukiossa

Kommentit (1)

Vierailija

Teettekö ryhmätyöt aina kahdestaan/samassa porukassa? Saisiko jotenkin vaihdettua porukkaa tehtävien ajaksi? Meillä koulussa toisinaan opettaja määräsi ryhmät eikä ryhmätöitä tullut useinkaan tehtyä samojen ihmisten kanssa.

Olisiko opettajalle/opettajille puhumisesta apua? Jos opettaja saisi jotenkin kannustettua, autettua ja rohkaistua ystävääsi tekemään töitä itsenäisemmin? 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat