Tienaan 1200e kuussa, silti koen, ettei meiltä puutu mitään.
Toisen ketjun innoittamana mietin muutamaa juttua. Tienaan tällä hetkellä käteen 1200e/kk ja tuohon päälle tulee lapsilisä 200e.
Asun omakotitalossa, josta omistan puolet (lainaa on kyllä vielä jäljellä), mies omistaa oman puoliskonsa ja molemmat maksamme itse omat lainamme.
Meillä on molemmilla omat rahat, maksamme kaiken puoliksi (sähkö, vakuutukset yms). Rahaa ei paljon jää pakollisten menojen jälkeen, mutta en silti koe, että jäisimme lasten kanssa mistään paitsi. Meillä on kaikilla harrastuksia (lasten isä osallistuu näihin), ruokaa ei ole koskaan puuttunut. Suurimman osan vaatteista ostan kirpparilta tai Torista tms. Pitkän säästökuurin tuloksena sain juuri varattua meille matkan ensi kesälle.
Kommentit (39)
Huomasitko virheesi, sulta puuttui yks nolla tuossa alussa: 12000!
Ymmärrätkö nyt että alkuperäinen väittämäsi on fuulaa; voit sanoa että pienillä tuloilla voi elää mukavasti kun
- on puoliso joka maksaa puolet kuluista
- on ex-puoliso joka maksaa lasten harrastukset
- lapset ovat osan ajasta isällään (ei kulu ruokaa ja lämmintä vettä)
Että näin.
Vierailija kirjoitti:
voin saada mitä tahansa kivaa ilman että käytän rahaa.
Ja nyt ennen joulua alkaa tulemaan taas kakkutilauksia.
Saatko ainekset kakkuihin ilmaiseksi?
Ei meilläkään ole vuosikausiin jäänyt pakollisten asumiskulujen jne. jälkeen edes sitä summaa, joka toimeentulotuen perusosa on (nelihenkiselle perheellemme se olisi lähes 1500). Silti pärjäämme mainiosti. Ulkomaillakin käydään kerran vuodessa. Lapsillamme on ihania vaatteita ja kivoja leluja. Harrastuksiakin on. Ei taatusti kukaan pidä meitä köyhinä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos jonkun pitää päästä nopeasti yksityiselle hammaslääkäriin? Paljon sitten jää tonnin palkasta?
Mulla palkka saman verran ja tuntuu välillä niin kituuttamiselta. Ei ole autoa, eikä omaa asuntoa, opintolainaa kylläkin 9000e. Ei näillä liksoilla paljon sitä maksella. Just meni lemmikin lopettamiseen lähemmäs 400e, enkä uutta hommaa koska ei ole varaa. Voi miettiä paljon jää käteen, jos maksaa vuokran (600e) ja tuon 400e laskun.
Mietin tässä pitäisikö sohva myydä. Telkkaria mulla ei ole, ei ole varaa. Älypuhelimen sain lahjaksi, siihenkään ei olisi ollut varaa. Tietokoneen ostin vuosia sitten veronpalautuksista, jos se hajoaa, uuteen ei ole varaa.
Onneksi sentään vaatekaupassa työskentelyssä on se etu, että joskus saa uutta vaatetta alehinnoin.
Mielestäni tässä on hyvä esimerkki köyhästä, joka ei osaa käyttää rahaa. Olet opiskellut matalapalkka-alalle (merkonomi, tradenomi?) ja olet päättänyt kuitenkin ottaa hillittömät opintolainat. Itse opiskelin tradenomiksi ja tiesin ettei tulotaso tulisi koskaan olemaan häävi, siksi kituutin enkä ottanut yhtään opintolainaa. Veronpalautukset ei ole mitään ilmaista rahaa, ihan hyvin olisit voinut säästääkin rahat tietokoneeseen. Miksi ihmeessä vuokrasi on 600, eikö ole halvempaa? Ja tuohon konkurssiin päätit ottaa vielä lemmikin? Oikeasti, elät selkeästi yli varojen ja teit sitä jo aiemmin, 9000 euron opintorahat on sen verran paljon lainaa että vähemmälläkin olisi pärjännyt.
Kiva että taas löytyy tällaisia pyhällä hengelle iloiseksi tulevia köyhiä iloitsemaan omasta niukkuudestaan, hallitus niin rakastaaa teitä.
Joskus epäilee että tänne iskee aina välillä sss-trollitehdas.
Me tienaamme miehen kanssa yht.1400€/kk, mukaanlaskettuna pieni kelan tuki jota saan. Hyvin pärjätään, lapsia ei tosin ole. Asumiskustannukset n. 580€/kk siistissä ja sopivankokoisessa vuokra-asunnossa. Auto on ja sitä tankataan. Ruokaan riittää, joskus jopa ulkona syömiseen. Aina on siistit ja ehjät vaatteet, isompiin hankintoihin säästetään tai myydään edellisiä ensin pois. Ei varmaan meistä päälle päin edes uskoisi tuota tulotasoa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö nyt että alkuperäinen väittämäsi on fuulaa; voit sanoa että pienillä tuloilla voi elää mukavasti kun
Että näin.
Kyllä, puoliso maksaa puolet. Silti minä ja lapset pärjäämme melko pienellä.
Koska lasten isä ei maksa elatusmaksua, on mielestäni ihan reilua, että osallistuu harrastuksiin ja satunnaisesti vaatehankintoihin.
Lapset ovat isällään pari viikkoa vuodessa, se ei meille tuo suurta säästöä.
En ymmärrä,että miten täällä nämä ketjut aina kääntyy näin :) Tuliko mahdollisesti parempi fiilis tämän viestin jälkeen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ymmärrän pointtisi mutta voisitko vielä kertoa olakotitalonne ikä/ koko ja lämmitysmuoto. Asuvatko lapset koko ajan luonanne vai ovatko ajoittain isänsä luona
Lapset ovat myös isällään välillä.
Tämä on 1985 rakennettu puutalo, puu- ja sähkölämmitys ja ilmalämpöpumppu, neliöitä 115. Lämmitetään pääasiassa puulla ja ilmalämpöpumppu helpottaa sähkölaskuja huomattavasti.
Asuttiin tätä ennen huomattavasti pienemmässä paritalossa, jossa oli sähkölämmitys ja sähkölaskut oli välillä ihan taivaissa ja silti jatkuvasti kylmä.Maksaako lasten isä elareita? Entä miten hoidatte talon remppakulut?
Kun ostettiin tämä talo, niin isommat rempat oli jo tehty. Ollaan maalattu ja tapetoitu pikku hiljaa. Nyt ei ole isoja remontteja tiedossa. Lasten isä ei maksa elatusmaksua, mutta osallistuu harrastuksiin ja satunnaisesti vaatehankintoihin.
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Että näin.
Miten niin... tuohan on ihan normaali tilanne, että talouden molemmat aikuiset osallistuvat kuluihin ja jos on erottu ex maksaa elareita ja tapaa lapsia. Jos asuisi lasten isän kanssa yhdessä, isä maksaisi puolet lasten kuluista.
Jos tuolla rahalla pitäisi tulla perheen ainoana tulonsaajana toimeen...luultavasti asuisi jossain muualla ja pienemmässä asunnossa ja elämä voi silti olla ihan mukavaa.
Minä en voisi olla yhtä tyytyväinen elämääni noin pienellä rahalla kuin ap. Ymmärrän kyllä, että sillä selviytyy, mutta tulen ja olen aina tullut onnelliseksi nimenomaan tekemisen kautta ja tekeminen valitettavasti maksaa. Haluan matkustella, käydä kylpylässä, teatterissa, leffassa tai oopperassa, haluan romanttisia illallisia mieheni kanssa, haluan viedä lapsia huvipuistoon ja nauttia siitä kun adrenaliinia virtaa suoniin. Haluan myös syödä hyvin eikä 400€/kk saa mielestäni hyvää ja laadukasta ruokaa.
Valitettavasti meilläkään ei paljoa ole rahaa, tosin meillä kaikki on yhteistä miehen kanssa, mikä kyllä helpottaa jonkin verran. Pyrin löytämään onnen näillä resursseilla, mitä meillä tällä hetkellä on (tulevaisuudessa toivottavasti enemmän) mutta en pysty pääsemään irti ajatuksesta, että jos meillä olisi enemmän rahaa, olisin onnellisempi. On ap hienoa, että koet ettei teiltä puutu mitään!
Vierailija kirjoitti:
Minä en voisi olla yhtä tyytyväinen elämääni noin pienellä rahalla kuin ap. Ymmärrän kyllä, että sillä selviytyy, mutta tulen ja olen aina tullut onnelliseksi nimenomaan tekemisen kautta ja tekeminen valitettavasti maksaa. Haluan matkustella, käydä kylpylässä, teatterissa, leffassa tai oopperassa, haluan romanttisia illallisia mieheni kanssa, haluan viedä lapsia huvipuistoon ja nauttia siitä kun adrenaliinia virtaa suoniin. Haluan myös syödä hyvin eikä 400€/kk saa mielestäni hyvää ja laadukasta ruokaa.
Valitettavasti meilläkään ei paljoa ole rahaa, tosin meillä kaikki on yhteistä miehen kanssa, mikä kyllä helpottaa jonkin verran. Pyrin löytämään onnen näillä resursseilla, mitä meillä tällä hetkellä on (tulevaisuudessa toivottavasti enemmän) mutta en pysty pääsemään irti ajatuksesta, että jos meillä olisi enemmän rahaa, olisin onnellisempi. On ap hienoa, että koet ettei teiltä puutu mitään!
Ymmärrän. Minäkin olen joskus tienannut enemmän ja "päässyt" tekemään juuri noita asioita mistä sinäkin puhuit. Nykyäänkään niistä ei tarvitse kokonaan luopua, mutta vaatii hetken säästämistä, että pääsee niitä toteuttamaan. Silloin aiemmin en osannut arvostaa sitä, että kaikki ei vaadi pitkää suunnittelua, mutta en osaa nyt ajatella, että asiat olisivat ns huonommin tällä hetkellä. Kirjoitit hyvin ja olen monesta asiasta samaa mieltä :) Toivon kyllä, että joskus asiat olisi siinä mielessä paremmin, että pääsisi vaikka matkustelemaan enemmän ja ilman, että yksi reissu vaatii vuosien säästämistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toisen ketjun innoittamana mietin muutamaa juttua. Tienaan tällä hetkellä käteen 1200e/kk ja tuohon päälle tulee lapsilisä 200e.
Asun omakotitalossa, josta omistan puolet (lainaa on kyllä vielä jäljellä), mies omistaa oman puoliskonsa ja molemmat maksamme itse omat lainamme.
Meillä on molemmilla omat rahat, maksamme kaiken puoliksi (sähkö, vakuutukset yms). Rahaa ei paljon jää pakollisten menojen jälkeen, mutta en silti koe, että jäisimme lasten kanssa mistään paitsi. Meillä on kaikilla harrastuksia (lasten isä osallistuu näihin), ruokaa ei ole koskaan puuttunut. Suurimman osan vaatteista ostan kirpparilta tai Torista tms. Pitkän säästökuurin tuloksena sain juuri varattua meille matkan ensi kesälle.
Mulle ei nyt kyllä yhtään auennut tämän avauksen tarkoitus. Oliko tämä tarkoitettu jonkinlaiseksi sankaritarinaksi siitä, kuinka perhe tulee vähällä rahalla toimeen vai mistä ihmeestä oikein oli kysymys?
Jos tuo 1400 olisi koko perheen tulojen määrä, niin voisin motiivin jotenkin ymmärtääkin, mutta kun tuon kerrotun summan päälle tulee vielä miehenkin tulot, jotka lienevät vähintään saman verran (suurella todennäköisyydellä paljon enenmän), niin ei kyllä todellakaan tämän aloituksen motiivit aukene. Eikö aukene myöskään se, että mitä ihmettä noiden yli viidenkymmenen yläpeukuttajan korvien välissä oikein liikkuu?
Vierailija kirjoitti:
Ja olennaisin jäi kertomatta. Mitkä on miehen tulot???
Jos menot menee miehen kanssa puoliksi, niin mitä väliä sillä on, paljonko mies tienaa?
Minäkin tienaan vain 1800e käteen/kk. Maksan siitä oman osuuden lainasta ja vastikkeesta (400e). Loput saan käyttää itseeni ja säästää. Mies maksaa kaiken muun, ja usein myös ostaa mulle koruja ja vaatteita piristykseksi :) mulla on käynyt hyvä tuuri, tiedän sen. Yksin en pärjäisi näillä tuloilla. Tai kai sitä pärjäis jos olis ihan pakko, mutta sitten pitäisi muuttaa elintapoja halvemmiksi. n25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos jonkun pitää päästä nopeasti yksityiselle hammaslääkäriin? Paljon sitten jää tonnin palkasta?
Mulla palkka saman verran ja tuntuu välillä niin kituuttamiselta. Ei ole autoa, eikä omaa asuntoa, opintolainaa kylläkin 9000e. Ei näillä liksoilla paljon sitä maksella. Just meni lemmikin lopettamiseen lähemmäs 400e, enkä uutta hommaa koska ei ole varaa. Voi miettiä paljon jää käteen, jos maksaa vuokran (600e) ja tuon 400e laskun.
Mietin tässä pitäisikö sohva myydä. Telkkaria mulla ei ole, ei ole varaa. Älypuhelimen sain lahjaksi, siihenkään ei olisi ollut varaa. Tietokoneen ostin vuosia sitten veronpalautuksista, jos se hajoaa, uuteen ei ole varaa.
Onneksi sentään vaatekaupassa työskentelyssä on se etu, että joskus saa uutta vaatetta alehinnoin.
Mielestäni tässä on hyvä esimerkki köyhästä, joka ei osaa käyttää rahaa. Olet opiskellut matalapalkka-alalle (merkonomi, tradenomi?) ja olet päättänyt kuitenkin ottaa hillittömät opintolainat. Itse opiskelin tradenomiksi ja tiesin ettei tulotaso tulisi koskaan olemaan häävi, siksi kituutin enkä ottanut yhtään opintolainaa. Veronpalautukset ei ole mitään ilmaista rahaa, ihan hyvin olisit voinut säästääkin rahat tietokoneeseen. Miksi ihmeessä vuokrasi on 600, eikö ole halvempaa? Ja tuohon konkurssiin päätit ottaa vielä lemmikin? Oikeasti, elät selkeästi yli varojen ja teit sitä jo aiemmin, 9000 euron opintorahat on sen verran paljon lainaa että vähemmälläkin olisi pärjännyt.
No ei sustakaan mitenkään huokua vahva talousosaaminen (yllättäen tradenomi). Opintolaina on käytännössä ilmaista lainaa, josta vielä kaiken lisäksi voi vähentää osan ansiotuloverotuksessa. Olisi tosi tyhmää olla ottamatta maksimilainaa. Itselläkin on opintolainaa lähemmäs 15 000, jonka sijoitin kokonaisuudessaan. Lainan vuosikorko on noin 50 euroa, mutta osinkotulot tuosta summasta on jo lähes 500 euroa vuodessa. Ja tähän päälle vielä arvopapereiden arvonnousu + aiemmin mainitsemani ansiotulovähennysoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sustakaan mitenkään huokua vahva talousosaaminen (yllättäen tradenomi). Opintolaina on käytännössä ilmaista lainaa, josta vielä kaiken lisäksi voi vähentää osan ansiotuloverotuksessa. Olisi tosi tyhmää olla ottamatta maksimilainaa. Itselläkin on opintolainaa lähemmäs 15 000, jonka sijoitin kokonaisuudessaan. Lainan vuosikorko on noin 50 euroa, mutta osinkotulot tuosta summasta on jo lähes 500 euroa vuodessa. Ja tähän päälle vielä arvopapereiden arvonnousu + aiemmin mainitsemani ansiotulovähennysoikeus.
Niinpä. Olen itsekin ihmetellyt, että miksi Suomessa niin monet opiskelijat suhtautuvat varsin nihkeästi opintolainaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tienaan vain 1800e käteen/kk. Maksan siitä oman osuuden lainasta ja vastikkeesta (400e). Loput saan käyttää itseeni ja säästää. Mies maksaa kaiken muun, ja usein myös ostaa mulle koruja ja vaatteita piristykseksi :) mulla on käynyt hyvä tuuri, tiedän sen. Yksin en pärjäisi näillä tuloilla. Tai kai sitä pärjäis jos olis ihan pakko, mutta sitten pitäisi muuttaa elintapoja halvemmiksi. n25
Tienaan saman käteen. Mulla on käynyt vielä parempi tuuri: en maksa mistään mitään, saan käyttää kaiken itse ja puolet omaisuudesta on silti nimissäni. 👍 N35
Maksaako lasten isä elareita? Entä miten hoidatte talon remppakulut?