Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tienaan 1200e kuussa, silti koen, ettei meiltä puutu mitään.

Vierailija

Toisen ketjun innoittamana mietin muutamaa juttua. Tienaan tällä hetkellä käteen 1200e/kk ja tuohon päälle tulee lapsilisä 200e.
Asun omakotitalossa, josta omistan puolet (lainaa on kyllä vielä jäljellä), mies omistaa oman puoliskonsa ja molemmat maksamme itse omat lainamme.
Meillä on molemmilla omat rahat, maksamme kaiken puoliksi (sähkö, vakuutukset yms). Rahaa ei paljon jää pakollisten menojen jälkeen, mutta en silti koe, että jäisimme lasten kanssa mistään paitsi. Meillä on kaikilla harrastuksia (lasten isä osallistuu näihin), ruokaa ei ole koskaan puuttunut. Suurimman osan vaatteista ostan kirpparilta tai Torista tms. Pitkän säästökuurin tuloksena sain juuri varattua meille matkan ensi kesälle.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Meillä samat, paitsi että emme asu omakotitalossa. Yhteenlasketut tulot miehen kanssa 1700 e/kk ennen veroja, mutta autottomina kerrostaloasujina jotka laittavat kaiken ruoan alusta asti itse emme ole koskaan olleet tilanteessa jossa rahat eivät riitä perusmukavaan arkeen. 

Vierailija

1, ap.tienaa yksin nuo summat. Teillä yhteistulot.
Millainen vuokra? Tai ylipäätään asumiskulut, meillä liki 1900€.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
1, ap.tienaa yksin nuo summat. Teillä yhteistulot.
Millainen vuokra? Tai ylipäätään asumiskulut, meillä liki 1900€.

Tiedän sen, mutta meillä on asumiskulut pienemmät (oletin, kun omakotitalo on aika lailla kalliimpaa). Pointtini oli se että tienaamme vähän ja elämme silti mukavaa arkea, siihen samaistuin aloituksessa.

Meillä on asumiskulut noin 600 e/kk. Ahtaasti asutaan ja huonolla alueella, mutta näillä tuloilla ei ole järkeä toteuttaa mitään unelmakotia. 

Vierailija

Ap, nyt ei ole uskottavaa
- mikä on lainaeräsi per kk
- mikä on asumiskulut per kk
- maksatteko ruoat puoliksi
- onko lapsi koulussa/tarhassa
- millä kuljette julkinen/oma auto/kävellen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap, nyt ei ole uskottavaa
- mikä on lainaeräsi per kk
- mikä on asumiskulut per kk
- maksatteko ruoat puoliksi
- onko lapsi koulussa/tarhassa
- millä kuljette julkinen/oma auto/kävellen

Laina 500e/kk
Minun osuus asumiskuluista noin 250e/kk
Ruoat maksetaan puoliksi
Lapset jo koulussa
Minulla on oma auto, suurimman osan matkoista kuljen kyllä kävellen, joten tankkaan vain noin 50e/kk

Ap

Vierailija

Mukava kuulla että on muitakin jotka handlaavat taloudenpidon. "Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot" :)

Terveisin yx joka ei suostu mukaan kulutushysteriaan

Vierailija

Mä olen materialisti. Sille en voi mitään. Onneksi on fb.ssä vaihtopalstat ja voin saada mitä tahansa kivaa ilman että käytän rahaa.

Ja nyt ennen joulua alkaa tulemaan taas kakkutilauksia.

Poikani pelaa jalkapalloa ja yksi äideistä kerran valitti ettei osaa tehdä kakkua. Sanoin tule meille kylään niin tehdään.

Teimme sitten kahvikakun ja kuorrutettiin, koristeltiin,  pakattiin sellofaaniin ja vei kotiin.  Mies soitti perään ja kysyi kuka sen teki.

Joka vuosi tilaa 10 kakkua ja kirjoittaa itse kakkuihin vaan ohjeet ja antaa ne itsetehtyinä. Täydestä menee.

Kaikki menee mitä tuleekin, mutta kun pitää jatkuvasti silmät auki ja ottaa apua vastaan, tekee käsillä jotain eikä vaan pyydä että tuntemattomat ihmiset lahjoittavat valmiin joulun, sitä voi saavuttaa jopa siihen pisteen elämänsä, ettei tarvi miettiä onko tilillä rahaa tarpeeksi lahjoihin.

Vierailija

Tienaan osa-aikatyössä ~1000€ kuussa. Vuokrasta osuuteni on 400€. Rahat riittää ihan hyvin. :) ei ole lapsia vielä ja autokin löytyy.

Vierailija

Ap, siis tulosi on 1200 joista menee asumiseen 750 eli jää 450 per kk. Bensaa 50 eli jää 400. Tästä maksat puolet nelihenkisen (?) perheen ruokakuluista, auton vakuutuksen ja mahdolliset korjauskulut, vaatteet, harrastuskulut, ja säästät matkaan. Jollakin tavalla aiemmin olet rahoittanut it.sellesi oman auton. Nostan hattua (jos uskoisin), yleensä tällaisen tarinan takana onkin hyvätuloinen puoliso...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap, siis tulosi on 1200 joista menee asumiseen 750 eli jää 450 per kk. Bensaa 50 eli jää 400. Tästä maksat puolet nelihenkisen (?) perheen ruokakuluista, auton vakuutuksen ja mahdolliset korjauskulut, vaatteet, harrastuskulut, ja säästät matkaan. Jollakin tavalla aiemmin olet rahoittanut it.sellesi oman auton. Nostan hattua (jos uskoisin), yleensä tällaisen tarinan takana onkin hyvätuloinen puoliso...

Mäkin uskon tohon hyvätuloiseen puolisoon joka vähintäänkin sitten maksaa auton vakuutukset ja huollot, vaatteita jne.. Mutta ap:n tulothan ei ollut 1200e vaan 1400e kun lapsilisät on mukana. Mulle jäi vähän epäselväksi että onko ap:n mies siis lasten isä? Puuttuuko tuosta 1400e vielä elaritkin?

Mulla tulot noin 1300e/kk (kaikkineen lisineen päivineen). Vuokra 600e, sähkö n.40e, muut laskut (puhelin, netti...) n.60e. Loppurahoilla ruoka- ja muut kulut itselleni ja tyttärelleni. Ei meiltäkään mitään puutu. Lapsi saa harrastaa (muskari, uinti) ja aina on siistit vaatteet yllä (ostan paljon tutulta käytettynä tai sitten jotain halpiksia h&m/lindex....). Lomamatkoihin meillä ei olisi itsellämme varaa mutta mun vanhemmat onneksi on siinä jeesanneet että on ottanut kerran meidät mukaan ulkomaanmatkalleen, ja kerran tehtiin yhdessä pidempi kotimaanreissu.

Vierailija

Itse tienaan bruttona 1800e, siis paljon vähemmän kuin suurin osa kavereistani ja silti he ovat niitä jotka olisivat aina multa lainaamassa koska "onhan sulla nyt rahaa", vanhempani ovat siis varakkaita mutta en elä heidän rahoilla (toisin kuin kaverini haluaisivat elää). Asumismenoihin menee kuussa noin 700e ja mielestäni rahaa jää yllinkyllin hyvään elämiseen, olen toki sinkku ja lapseton. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät unohtui.

Ruokakulutkin voi olla tosi matalat. Meillä meni kesällä 65 e/kk per nenä (kaksi aikuista) kun oli halpoja juureksia ja tehtiin tosi tarkkaan kaikki ostopäätökset. Talvella hiukan leveämmin eläessä menee korkeintaan 100 e/nuppi. Jos puolet perheen ruokakuluista on vaikkapa tuo 200 e mikä meillä riittäisi, niin siitä jää 400 euroa.

Harrastus voi olla kallis jääkiekko tai 50 euron työväenopiston kurssi. Lisäksi lasten isä ilmeisesti osallistuu harrastusmaksuihin. 

Vaatteet saa kirpputorilta tai alennuksesta eikä niitä välttämättä tarvitse ostaa edes useaa kertaa vuodessa. 

Matkaan säästäminen voi olla vaikka 50/kk ja matka voi olla varsin vaatimaton ja lyhyt.

Ainoa mistä en tiedä on tuo auto, kun sitä ei ole itsellä. 

Vierailija

Laita ap vielä miehen tulot. Tosin uskon kyllä, että pienelläkin rahalla voi elää. Meillä miehen bruttopalkka 4200 ja omani 2700, silti se olen aina minä jolla jää säästöön rahaa. Meilläkin pienet ruokakulut, ehkä 400 e kk (nelihenkinen perhe) ja mielestäni syödään ihan hyvin ja terveellisesti. Lisäksi tykkään tosi paljon ruoan laitosta, harvoin ostellaan eineksiä, vaikka arki hektistä onkin.

Vierailija

Entäs jos jonkun pitää päästä nopeasti yksityiselle hammaslääkäriin? Paljon sitten jää tonnin palkasta?

Mulla palkka saman verran ja tuntuu välillä niin kituuttamiselta. Ei ole autoa, eikä omaa asuntoa, opintolainaa kylläkin 9000e. Ei näillä liksoilla paljon sitä maksella. Just meni lemmikin lopettamiseen lähemmäs 400e, enkä uutta hommaa koska ei ole varaa. Voi miettiä paljon jää käteen, jos maksaa vuokran (600e) ja tuon 400e laskun.

Mietin tässä pitäisikö sohva myydä. Telkkaria mulla ei ole, ei ole varaa. Älypuhelimen sain lahjaksi, siihenkään ei olisi ollut varaa. Tietokoneen ostin vuosia sitten veronpalautuksista, jos se hajoaa, uuteen ei ole varaa.

Onneksi sentään vaatekaupassa työskentelyssä on se etu, että joskus saa uutta vaatetta alehinnoin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat