Ketä olet äänestänyt Anssi Kelan Martin-haasteessa?

Kommentit (8)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten tuo Taistelutapiirien luokattoman huono versio on voinut päästä finaaliin asti? Huhhuh...

Kommenttiketjua seuraamalla selvisi, että kyseessä on on ilmeisesti joku somejulkkis joka yrittää kalastella ääniä seuraajiltaan. Todella surkeaa, jos arvokas kitara menee jollekin amatöörille tuhottavaksi! 

Vierailija

Anssi Kela itse kommentoi facessa:

"Martin-haasteen finaali on valitettavasti saanut rumia piirteitä. Kilpailu, jonka piti olla musiikintekemisen juhlaa, on muuttunut avoimeksi verkkosodaksi yhtä finalistia vastaan.

Halusin luoda uudenlaisen kilpailun, joka aktivoisi taitavat, mutta piiloon jääneet musiikintekijät tulemaan esiin ja näyttämään osaamistaan meille muille. Siksi tarvittiin aivan erityinen porkkana: erikoistilauksesta käsityönä tehty huippuluokan kitara. Halusin myös samalla löytää lauluilleni uusia kanavia. En siksi, että levyäni myytäisiin enemmän, vaan siksi, että lauluni jäisivät leijumaan muiden esittäminä ja niihin puhallettaisiin uutta henkeä.

Tilasin palkintokitaran jo yli vuosi sitten, olen suunnitellut tätä kilpailua niin kauan. Sijoitin omaa rahaani palkintoon täysin tietoisena siitä, etten tule samaan sijoitustani takaisin muuten, kuin henkisenä pääomana: ilona siitä musiikista, jota syntyy aloittamani liikkeen pohjalta. Ja se onkin suurin syy Martin-haasteen olemassaololle: halu tuottaa iloa ihmisten syksyyn ja puhaltaa soittajien ja laulajien sisällä hehkuvaan kipinään.

Innokkaiden osallistujien määrä löi ällikällä: kilpailuun toimitettiin 256 esitystä. Hienointa eivät kuitenkaan olleet ne kaikista parhaimmat versiot, jotka selvittivät tiensä finaaliin. Kaikista koskettavinta oli saada videoita tekijöiltä, jotka olivat voittaneet pelkonsa osallistuakseen tähän kilpailuun. Monet ovat kommentoineet, etteivät varsinaisesti ole edes lähteneet mukaan kilpailemaan palkintokitarasta, vaan voittamaan itsensä julkaisemalla omaa soittoaan ja lauluaan.

Minulla on siis ollut idea tästä kilpailusta jo yli vuoden. Valitettavasti en käyttänyt tuota vuotta sääntöjen laatimiseen. Lopulliset säännöt yskäisin nopeasti kasaan juuri ennen kilpailun julkistamista. Niistä tuli monilta osin huonot. Olen joutunut tarkentamaan ja muuttamaan sääntöjä kilpailun aikana, mikä ei koskaan ole hyvä juttu. Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta mistään tällaisesta, joten en osannut ennakoida monia matkan varrella ilmenneitä ongelmia.

Isoin virheeni oli se, että seulani kilpailuvideoiden hyväksymiseen oli aivan liian väljä. Olen liian kiltti. Kun kilpailuun alkoi tulla heikkotasoisia esityksiä, niin ajattelin, että onhan se kuitenkin kivaa, kun ihmiset harrastavat ja haluavat yrittää. En kehdannut vastata osallistujille, että valitettavasti tämä video ei ole riittävän hyvä tähän kilpailuun. Halusin kilpailun olevan mahdollisimman avoin monenlaisille ja -tasoisille tekijöille, joten päätin antaa kaikkien kukkien kukkia. En arvannut, mihin tämä päätös lopulta johtaisi.

Satun muistamaan tilanteen, jossa hyväksyin Taistelutapiirit-ryhmän mukaan kilpailuun. Olimme palaamassa bändin kanssa keikalta ja katselin puhelimestani viimeisimpiä kilpailuun ilmoitettuja videoita. KHTN-yhtyeen bossa nova teki koko autokuntaamme suuren vaikutuksen, katsoimme sen yhdessä toiseenkin kertaan. Sen jälkeen tuli Taistelutapiirit. Tuijotimme sitä epäuskoisina ensimmäisen kertosäkeistön loppuun. Linkitin videon kilpailusivulle muiden joukkoon ja ajattelin, että tuosta ryhmästä tuskin enää kuullaan.

Minulla ei ollut aavistustakaan siitä, että videolla näkynyt riisipaketinrahistaja olikin suosittu tubettaja. Video julkaistiin hänen kanavallaan, jolla on 60,000 tilaajaa. Taistelutapiirit meni noilla valmiilla katsojilla heittämällä kilpailun finaaliin. Kun riisipakettimies vielä lupasi seuraajilleen arpovansa jollekin kivan illanvieton kunhan fanikunta käy ensin äänestämässä Taistelutapiirit voittoon, niin soppa alkoi roplottaa.

Taistelutapiirit loikkasi saman tien täysin ylivoimaiseen johtoon. Tämä synnytti äänestäjien joukossa voimakasta polemiikkia: miten on mahdollista, että muihin finalisteihin verrattuna huomattavasti heikkotasoisempi esitys oli nappaamassa ainutlaatuisen palkintokitaran?

Syntyi vastareaktio: Facebookissa ja erilaisilla keskustelufoorumeilla alettiin masinoida ihmisiä äänestämään Taistelutapiireja vastaan. Kävin vilkaisemassa yhtä tällaista keskustelua. Se oli masentavaa, ihmisvihamielistä luettavaa. Musiikintekemisen riemun ympärille rakentamastani kilpailusta onkin äkkiä tullut vihaisten joukkojen taistelutanner. Tässä piti juhlistaa hienojen tekijöiden mahtavia versioita, mutta nyt syljetäänkin yhden finalistin niskaan. Tämän piti olla minulle hieno hetki: yli vuosi sitten saamani idean toteutuminen. Tästä on kuitenkin juuri nyt vaikea nauttia.

Esitänkin vetoomuksen kaikille teille, jotka olette jaksaneet lukea tänne asti: rauhoittukaa. Laskeutukaa barrikadeilta ja ottakaa iisisti. Palataan siihen, mistä tässä pitäisi olla kyse. Käykää kuuntelemassa finaaliesityksiä ja äänestäkää omaa suosikkianne. Älkää äänestäkö ketään vastaan, vaan jonkun puolesta. Laittakaa mielestänne hyvät esitykset jakoon, niin että muutkin pääsevät nauttimaan niistä. Jos Taistelutapiirit ansaitsee mielestänne voittaa, niin äänestäkää heitä. Faktaa kuitenkin on, että ryhmä on ansainnut paikkansa finaalissa: ei musiikillisilla meriiteillä, vaan käyttämällä fiksuiten hyväkseen sääntöjen tarjoamat mahdollisuudet. Kuka on vastuussa huonosti laadituista säännöistä? Minä. Jos on pakko sylkeä, niin tähän suuntaan, kiitos.

Yrittäkää kuitenkin mieluummin synnyttää positiivista kuhinaa. Tällä tavoin tämä valtavan hieno kilpailu saisi arvoisensa päätöksen. Jos vielä joskus järjestän jotain vastaavaa, niin otan tästä kokemuksesta opikseni ja teen monia asioita eri tavalla. Nyt tämä kuitenkin menee näin. Joten jäitä hattuun. Keskittykää diggailuun, ei dissailuun."

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat