Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin lapset tuhoavat kyläillessään kaiken

Vierailija

Hyvällä ystävälläni on 4- ja 5-vuotiaat lapset, joilla virtaa riittää. Ei siinä mitään, kyllähän lasten täytyy saada purkaa energiaa. Kotonamme saa tietenkin leikkiä ja olla vapaasti, mutta paikkoja ei saa hajottaa ja koiraa ja ihmisiä kohdellaan kauniisti. Tässä tapauksessa lasten äiti ei vaan reagoi mitenkään, kun lapset tekevät jotain kiellettyä. Tiedän kyllä, että kotonaankin nämä lapset saavat tehdä mitä lystää ilman rajoja, mutta heidän kotinsa ei minulle kuulu. Sen sijaan kylässä luulisi jotain rajoja olevan, mutta ei... Lapset hajottavat, repivät ja heittelevät tavaroita, huutavat kuin syötävät, puhuvat rumasti, ovat väkivaltaisia, yrittävät kiusata koiraamme, riehuvat ja sotkevat kaiken, mihin käsiksi pääsevät. Äiti ei korvaansa lotkauta. Minä yritän pitää rotia, mutta nämä lapset eivät ole tottuneet kunnioittamaan aikuisia pätkääkään. Viikonloppuna kun kyläilivät, niin pinnani paloi, kun vanhempi lapsi heitti koiraa jakkaralla ihan yllättäen. Puhuttelin todella napakasti lasta, joka meni äitinsä luo huutamaan ja äiti sitten minulle, että älä nyt ole noin ankara. Vähätteli vielä, että eihän koiraan edes osunut kunnolla!

Jos perheen isä on mukana kyläilemässä, jokin järki touhussa säilyy, koska isä edes yrittää pitää kuria lapsilleen. Harvemmin isä kuitenkaan on mukana, koska tekee vuorotyötä.

Syy ei tietenkään ole lasten itsensä ja kun olen nuoremman kummi, niin en ole kehdannut kieltää perheen kyläilyä. Kaverin kanssa ollaan tunnettu vuosikymmeniä. Viime viikonlopun tuhojälkiä siivotessani ja koiran kohtelemista miettiessäni pohdin kuitenkin vakavasti, pitäisikö sanella tiukat ehdot kylään tulemiselle, kieltää kokonaan vai mitä tekisin. En ole varma auttavatko ehdotkaan mitään. Koiran puolesta ainakin pelottaa. Mitäs mieltä?

Kommentit (15)

Vierailija

Ota lasta napakasti korvalehdestä kiinni ja vie hänet lattiaan. Samalla sano kuuluvaan ääneen: "Ei! Tuhma lapsi!"

Jokaisella on oikeus käyttää väkivaltaa puolustaessaan omaisuuttaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi voi, itsepähän kotiisi heidät päästät. :)

Tämä. Joko päästät heidät kylään ja katsot tilannetta tuollaisena, tai sanot että lapset ei voi tulla ja perustelet kuten aloituksessasi.

Vierailija

No huhhuh! Jos olisivat mun koiraa heittäneet niin olisin kyllä heittänyt samantien pihalle koko remmin! Noin ei yksiselitteisesti tehdä! Lapset sen verran isojakin ettei voi mennä minkään tietämättömyyden tai vahingon piikkiin.

Vierailija

Totta kai sanoisin suoraan, että on sietämätöntä. Laittaisin ehdot ja jos äiti ei ole ymmärtäväinen sopisin tapaamisen muualle.

Kummina totta kai ojentaisin, jo ennen kuin olisi tarvetta ojentaa vihaisena asunnon tai koiran omistajana. Mulla on kaksi kummilasta ja katson olevani yksi heidän kasvattajistaan kummin roolissa.

Vierailija

Olisikohan vanhempi lapsi heittänyt ap:n mahd. lastakin jakkaralla? 

Älä kutsu heitä enää. Voit tavata perhettä ja kummilastasi heidän kotonaan ja sieltä voit myös lähteä kun riehuminen alkaa pänniä liikaa. Älä ota koiraa mukaan. Kahdestaan kaverisi kanssa voitte tavata kaupungilla tai sun luona. Onkohan tuo äiti ihan finaalissa kun on noin välinpitämätön? Että hän ei edes huomaa tai kuule lastensa riehuntaa enää? 

Vierailija

Sano että koira on edellisen tapauksen jälkeen ollut niin säikky, että et voi enää ottaa lapsia teille kyläilemään ettei se vain ala kokonaan pelätä lapsia. Olkoot ystävä kuinka monen vuoden takaa tahansa, niin ei häneltä tarvitse kaikkea sietää. Selkeästi tuo "ystävä" ei kunnioita sinua, sinun kotiasi tai sinulle tärkeitä asioita, kun ei edes yritä pitää lapsiaan kurissa (tai vapaaehtoisesti jätä heitä pois matkasta, jos tietää ettei pysty kuria pitämään). Itse uudelleenarvioisin koko ystävyyssuhdetta, sen verran törkeästi sinua nyt kohdellaan ja mielipiteesi mitätöidään.

Vierailija

Sinun pitää kotonasi suojella koiraasi ja omaisuuttasi, joten jos et luota että koiraa ei pahoinpidellä niin älä kutsu enää heitä kylään.

Vierailija

Heitti koiraasi jakkaralla ja äiti vain vähätteli?

Mitä jos lemmikkisi olisi loukkaantunut tai sokeutunut?

Joku raja sentään.

Lakkaa olemasta lapatossu ja pistä ne rajat.

Vierailija

Itse kokeilisin sitä, että pyytäisin kummilapsen kylään yksin. Ja näin voisin keskittyä siihen kummilapseen ja suhteen luomiseen täysillä. Kun sisarus ei ole vieressä ja lapsi huomaa että tämä aikuinen keskittyy minuun täysivaltaisesti voi käyttäytyminen olla parempaa. Ja koko perhettä tapaisin vain ystävän luona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse kokeilisin sitä, että pyytäisin kummilapsen kylään yksin. Ja näin voisin keskittyä siihen kummilapseen ja suhteen luomiseen täysillä. Kun sisarus ei ole vieressä ja lapsi huomaa että tämä aikuinen keskittyy minuun täysivaltaisesti voi käyttäytyminen olla parempaa. Ja koko perhettä tapaisin vain ystävän luona.

Tätä vaihtoehtoa myös mietin, koska nuorempi lapsi on ihan hallittavissa, jos on kanssani kahdestaan. En vain useinkaan saa mahdollisuutta viettää kummitytön kanssa aikaa kahden, vaan mukana tulee koko perhe (isää ehkä lukuunottamatta).

Puhuin kaverin kanssa vakavaan sävyyn ja hän tajusi pahoitella koiran heittämistä jakkaralla. Sanoin että nähdään jatkossa mieluumnin vaikka leikkipuistossa, jossa lapset saavat temmeltää ihan luvan kanssa. Kaveri taisi loukkaantua. Toivottavasti hän kuitenkin miettii hiukan ja ymmärtää, miksi täällä kyläily ei jatkossa ole OK. Tai on se OK sitten, jos lapsille saadaan joku kuri, mutta en usko tällaista ihmettä tapahtuvan.

En tiedä, onko kaverini niin tottunut lastensa jatkuvaan riehumiseen, ettei tajua sen olevan muille liikaa. Hänen mukaansa lapset ovat vilkkaita, voimakastahtoisia, persoonallisia, energisiä... Tuon "vilkkauden" seurauksena heidän oma kotinsa näyttää lähinnä kaatopaikalta. Siellä ei taida montaa ehjää tavaraa olla - ja äidin yli kävellään mennen tullen. Välillä käy jopa sääliksi, mutta minulla on kuitenkin rajani. Kiitos vastauksista!
AP

Vierailija

Sun kaveri on ihan kuspää ja lapsistakin tulossa samanlaisia kovaa vauhtia. Aina oonkin miettinyt mistä h***stä ne eläinrääkkääjät sikiää, nyt tuokin selvisi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat