Kausi-influenssarokotuksesta

Vierailija

Olen 15-vuotias diabeetikkopoika ja kausi-influenssarokotukset lähestyvät. Riskiryhmään kuuluvana saan rokotuksen ilmaiseksi ja kyllähän se kannattaisi ottaa. Mahdolliset sivuvaikutukset kuitenkin pelottavat, erityisesti narkolepsia. Kaikki kausi-influenssarokotukset olen tähän mennessä ottanut, myös sikainfluenssarokotuksen. Tästä kai voisi päätellä, että minulla ei ole geneettistä alttiutta narkolepsiaan, kun en sitä sikainfluenssarokotteestakaan saanut, mutta pelottaa silti. Äitini pakottaa ottamaan rokotteen ja mielellään sen ottaisinkin, ellei sivuvaikutukset pelottaisi. Onkohan tämä pelko ihan irrationaalinen? Luottoa virallisiin tahoihinkaan ei juuri ole, koska niinhän Pandemrixistakin sanottiin, että se on ihan turvallinen. Toisaalta kausi-influenssarokotuksia on annettu vuosikymmeniä turvallisesti, mutta en tiedä, kauanko sikainfluenssaviruskanta on ollut niissä mukana. Alunperinhän ajateltiin, että narkolepsia-aallon aiheutti rokotteen tehosteaine, mutta sittemminhän selvitettiin, että syynä saattoi olla rokotteen tietty antigeeni tai sitten näiden kahden yhteisvaikutus.

Täsmennettäköön vielä, että piikkikammosta ei ole kyse. Todellakin menisin hyvillä mielin rokottautumaan, jos pelkoa ei olisi. Ahdistaa jo valmiiksi se, että saan pelätä narkolepsiaa varmaan seuraavan vuoden ja luulotautisena alan tunnistamaan olemattomia narkolepsian alkuoireita. Kiitos, jos joku osaa auttaa.

Kommentit (2)

Vierailija

Valitettavasti kukaan ei voi sinua sinänsä asiassa auttaa, koska pelkosi todella on irrationaalinen eikä sen hallitsemiseksi muut voi paljoakaan tehdä. Itse olen terveydenhuollon ammattilainen mutta otan hyvillä mielin rokotteen suojatakseni paitsi itseäni, myös potilaitani. Myös omat lapseni uskallan rokottaa mikäli katson tarpeelliseksi. Itse siis sanoisin että otat isomman riskin jos jätät rokotuksen ottamatta, mutta tärkeintä on että löydät ratkaisun jonka kanssa sinun on hyvä elää. Äitisi ei myöskään voi sinua pakottaa ottamaan rokotusta, olet sen ikäinen että päätät itse. Tsemppiä sinulle, ja päätitpä niin tai näin, älä murehdi ja pelkää liikaa asioita joita ei voi ennustaa, elämästä ei kukaan koskaan tiedä. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat