Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko kieltäytyä koulun kasvatuskeskustelusta?

Vierailija
11.11.2015 |

Olen ns. ongelmateinin vanhempi, ja nyt tuli viesti että pitäisi mennä kasvatuskeskusteluun, aiheena tupakka. Ollaan tästä aiheesta väännetty, ja koko ajan asia on työn alla, mutta en halua mennä koululle keskustelemaan siitä, koska käytännössä minun pitäisi ottaa lomapäivä koska olen koululta sadan kilometrin päässä töissä, ja työaika on 9-17. Myöhästyä en voi aamulla. Voinko kuitata kasvatuskeskustelun sillä että, sanon että ongelma on meillä tiedossa, ja rankaisen poikaa sopivalla tavalla (esim viikkorahan menetys)

Isä ei ole kuvioissa.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on ilmeisesti jotain 2000-luvun juttuja nää kasvatuskeskustelut?

Niinpä. Mitenhän sitä on ikinä itse osannut kasvaa aikuiseksi ilman kasvatuskeskusteluja...

Vierailija
42/45 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtä ainoaa tapaa olla hyvä vanhempi ja kasvattaja. Eikä voi myöskään olla niin, että koulu on niskan päällä kasvatusasioissa ja piilouhkailee vanhempia ja päättää koululaisen vapaa-ajankin asioista.

Kun poikani oli kuudennella luokalla, opettaja otti yhteyttä ja halusi järjestää kasvatuskeskustelun vakavasta asiasta. Sanoin, että paikalle en pääse (olin toisella paikkakunnalla töissä), mutta puhelimitse voimme keskustella.

Ja mikä oli ongelma? Ope oli kuullut poikien keskenään rehvastelevan energiajuomien juonnilla! Tuon asian puimiseksi olisi sitten pitänyt ottaa vapaata töistä ja mennä koululle istumaan.

Puhelinkeskustelussa opettaja teki selväksi, että paitsi energiajuomat, myös limsa on ehdottomasti kielletty kasvavalta lapselta. Limsaa ei saa kotiin ostaa! Ja karkkia enintään karkkipäivänä, jos silloinkaan! Silloin kyllä sanoin, että nyt mennään meidän yksityisen perhe-elämän puolelle, josta arvon opettaja ei määrää, vaikka ehkä haluaisi.

Opettajien (ja koulun) arvovaltaa ei syö aina pelkästään se, etteivät vanhemmat ole yhdessä linjassa heidän kanssaan. Sitä arvovaltaa syö suhteellisuudentajunsa menettänyt ope ihan itse.

Aamen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän sinua paremmin. Voisitko laittaa tälle opettajalle viestiä, että kiitos vain, mutta olette jo avun piirissä. Mikäli siis, jos hän ei tiedä.

Vierailija
44/45 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole korvaamaton työelämässä vaikka niin luulet.

Yleensä pointti meneekin niin päin, että työalämä on korvaamaton ihmiselle, jonka täytyy elättää perheensä ja maksaa laskunsa. Vaikka joku sossupummi voi toisin luullakin.

Vierailija
45/45 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanne kuulostaa kaikinpuolin raskaalta: pitkän työpäivän ohella myös lapsen asiat kuormittavat.

Opettaja ei kuitenkaan tunne kaikkia perheen taustoja, eikä välttämättä tiedä nuoren muista ongelmista, vaan käsittelee tupakointia erillisenä ongelmanaan myös koulun näkökulmasta. Tupakointi on rangaistava teko, yli 16-v kohdalla koulualueella tupakointi on myös poliisiasia. Ehkä opettaja yrittää puuttua tilanteeseen nyt, kun se on vielä koulun itsensä ratkaistavissa? Huvin vuoksi opettaja ei näitä tapaamisia järjestä, sillä onhan se pois myös hänen omasta ajastaan perheensä parissa.

Kasvatuskeskustelun laiminlyönti antaa täysin väärän viestin sekä koululle, että nuorelle itselleen. Kapinointi ja vaikeuksiin joutuminen on varmasti jollain tasolla huomion hakemista, ja nyt olisi paikka sitä huomiota antaa. Jotenkin asia kannattaisi siis hoitaa, vähintäänkin ehdottamalla "puhelinpalaveria" opettajan kanssa ennen nuoren kanssa käytävää keskustelua.

Mutta jottei huomio olisi vain negatiivista, niin asia kannattaa hoitaa siten, että nuorelle muodostuu tilaisuus myös toimia oikein ja kehujen arvoisesti. Esim. annetaan positiivista palautetta siitä, että nuori yrittää suoraselkäisesti tehdä muutosta tms. sopivaa. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän