Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteiden aloitus ja vauvalla suu supussa - mitä tehdä?

10.02.2006 |

Meillä vauva 6kk ja kiinteitä on maisteltu nyt vajaa 2 viikkoa. Ensimmäiset kolme päivää sujuivat hyvin. Porkkanasoseella aloiteltiin ja teelusikallisen tai pari sain menemään alas. Sitten tuli stoppi! Nykyään vauva ei avaa suutaan ollenkaan tai pitää kieltään edessä, ettei lusikka pääse suuhun asti :). Maisteluhetket ovat aika turhauttavia, kun mitään en saa hänelle menemään alas. Kokeiltiin jo perunaakin sekä mangoa, jos se olisi makeampana maistunut paremmin, mutta sama tilanne. Sitkeästi aion kuitenkin jatkaa tarjoilua ja toivon, että soseet jossain vaiheessa maistuisivat paremmin.

Onko muilla ollut samanlaista tilannetta? Jos, niin kuinka kauan on kestänyt ennen kuin vauva on alkanut syödä kunnolla?

Vielä mainittakoon, että tyttö rakastaa noita ruokailuhetkiä, suupielet kääntyvät hymyyn heti, kun asetan hänet sitteriin ja laitan ruokalapun kaulaan. Tyytyväisenä juttelee, mutta suu menee suppuun samantien, kun lusikka lähestyy :). Maito kyllä kelpaa liiankin hyvin...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisti silmään otsikko kun samaa tässä pohditaan siis meilläkin! Tyttö on jo pian 6 1/2kk ja kiinteitä alettiin maistelemaan parisen viikkoa sitten. Ekoilla kerroilla tytöllä suu aukesi kun lusikka tuli lähelle. Mutta aika nopeaan suu alkoi pysymään tiukasti kiinni! Kaikkea on yritetty. Nauratan vauvaa, mutta sehän naureskeleekin suu kiinni! Annan käteen porkkanan palan, oman pehmeän lusikan, leivän kannikan, vesipullon... Jos oikein nopea olen, saan suupielestä lusikan sisään ja tyttö jotain kuuluu nielaisevankin, mutta pelkälle lusikalle ei suu aukea milliäkään! Ei vaikka kuinka houkuttelee, juttelee, kutittelee ylähuulta tai poskia...

Todellakin, nuo syömispuuhat tuntuu hyvin turhauttavilta, mutta uskoisin että ajan kanssa vauvat oppivat, että suu pitäisi avata lusikalle. Meillä kanssa maito maistuu kyllä sitten tuon ruoankin edestä...!

Niin ei mulla mitään neuvoa ole antaa, muuta kuin että aika varmasti auttaa! Kärsivällisyyttä teillekin!! :)

Vierailija
2/5 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tosi rasittavaa se harjoittelu vaihe. Itse monta kertaa luovutin. Meillä neiti yökki ja sen jälkeen alkoi itkeä ja välillä vetäisi ruoan sitten henkeen. Nyt on pirtsakka ja 2v ja syö hyvin =) PIkkuhiljaa siis ruokailu alkoi sujua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta sain vinkin, ettei sitten lannistuta heti: vauvalla kestää noin 9maistelukertaa tottua makuun!

Meillä perunaa meni vasta 2vko maistelun jäljeen pari teelusikallista. Siitä sitten on lähtenyt ihan kivasti menemään.

Ja meillä otettiinkin toisena makuna jo maissinaksut, niin vauva saa itse tunkea makua suuhunsa silloin kuin itse tykkää. Ja maistelua meillä oli 4vko, vasta sitten alkoi mennä useampia lusikallisia joka aterialla.

Vierailija
4/5 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä se siitä alkaa sujua. meilläkin aloiteltiin 5,5 kk iässä maistelemaan soseita ja poika ei ollut yhtään innostunut, ei availlut suutaan, antoi silti yleensä laittaa suuhunsa muutaman teelusikallisen per syöttö. kunnes kaksi päivää ennen 8 kk päivää suu alkoi yhtäkkiä avautua innolla, söi lähes pienen pilttipurkillisen verran. maissimössö yhdistettynä muihin kasvis- ja lihasoseisiin putoaa parhaiten. ja siitä lähtien aika hyvin syönyt. harjoitteluvaihe oli minusta aika rasittavaa kun tuntui että eihän tämä syö ikinä =0).

eli malttia mammat kyllä ne vauvat ilmeisesti itse tietävät milloin maidosta siirrytään muuhun!

Vierailija
5/5 |
12.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yrittäisin sitten kiinteiden tarjoilua uudelleen. Uskoisin, että tuputtamisesta ja pakottamisesta ei mitään positiivisia mielikuvia ruokailuun tule. Harkitse, josko aloittaisitkin puurolla, täällä USA:ssa aloitetaan riisijauhopuurolla. Tai voithan yrittää sekoittaa äidinmaitoa /korviketta (kumpaa käytätkin) purkkiruokaan, josko maku tuntuisi vauvasta tutulta.