Jouduin persoonallisuushäiriötesteihin

Vierailija

Psykiatrini laittoi minut testeihin kun epäilee persoonallisuushäiriötä. Olen shokissa. Mitä se tarkoittaa? Millaisen leiman saan jos minulla todetaan persoonallisuushäiriö? Voinko saada töitä? Viedäänkö minulta lapset? Voidaanko minut sulkea jonnekin lukkojen taakse? Olen peloissani ja järkyttynyt.

Kommentit (14)

Vierailija

Mitä se diagnoosi sitten käytännössä voisi tarkoittaa? Jatkanko elämää kuten tähänkin asti? Miksi sitten edes tarvitsen diagnoosia? Mistä persoonallisuushäiriö tulee? Miksi juuri minulla olisi se? Voi itku, olen ihan sekaisin tämän takia.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä se diagnoosi sitten käytännössä voisi tarkoittaa? Jatkanko elämää kuten tähänkin asti? Miksi sitten edes tarvitsen diagnoosia? Mistä persoonallisuushäiriö tulee? Miksi juuri minulla olisi se? Voi itku, olen ihan sekaisin tämän takia.

ap

Älä stressaa, ei toi ole mitenkään harvinaista.

Vierailija

Ööö, en tiedä? Mitä vastailit testeissä? Millaista häiriötä epäilevät, koska niitäkin on monen tyyppisiä. En usko että haittaa hirveästi työnhakua, mutta käsittääkseni joissain viroissa tehdään erilaisia turvallisuusselvityksiä, joissa sitten saattaa näkyä sairaustietojakin. En osaa sanoa, mutta selvitykset ovat tavallisesti SUPO:n tekemiä. En usko että asiasta on sinulle kuitenkaan mitään haittaa jos kykenet työskentelemään tavallisesti, joten ei pitäisi tulla esteeksi työllistymiselle.

Persoonallisuushäiriöt ovat melko tavallisia ja diagnosoimattomiakin sekoja on niin paljon.

Ei sulta mitään lapsia viedä ja suljeta mihinkään jos et ala perseilemään oikein olan takaa. Nykyään laitospaikat ovat niin harvassa, että on melkein mahdotonta saada itseään mihinkään pysyvästi säilöön.

Jos olet normaali älykkyysosamäärällä varustettu ja et olisi halunnut diagnoosia, niin olisit varmaan osannut vastailla testiin sillä tavalla että olisit saanut normaalit pojot testistä valitsemalla ns. yleisesti sosiaalisesti hyväksytyt vastaukset.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä testeissä kysytään?

Ja mitä teit että jouduit niihin?

Jotain virallisia englanninkielisiä kaavakkeita on netissä ja niistä voi ihan normi ihminenkin saada pojot paskana päivänä, jos tekee testejä kun oikein v*tuttaa. Kysymykset ainakin osassa ovat sen verran yleisluontoisia.

möh

Kannattaa etsiä tietoa netistä. Diagnoosin ei pitäisi vaikuttaa muuhun kuin hoitoosi, eli saisit teoriassa parempaa hoitoa kun sinua hoitavat ihmiset tietävät sairautesi laadun. Lisäksi voidaan suositella juuri tiettyyn persoonallisuushäiriöön tehoavaa hoitoa. Kommentoija nro 1 valaisi perusasiat. Erilaiset persoonallisuushäiriöt voivat syntyä hyvinkin monen eri asian tuloksena. Esimerkiksi oma temperamentti vaikuttaa, samoin kasvatus ja muut elämänkokemukset erityisesti varhaislapsuudessa.

Lisäksi diagnoosi voi tuoda potilaalle jonkinlaista rauhaa, koska vihdoinkin on mustaa valkoisella oireista, joiden on voinut luulla olevan oman mielikuvituksen tuottaa tai omien oireiden vähättelyä. Varsinkin jos on jo pitkään miettinyt että jotain kyllä on vialla.

Vierailija

Nyt on tehty vasta musteläiskätestejä, mutta testit jatkuu myöhemmin. Minulla ei ole hajuakaan mitä läiskissä ois kuulunu normaalisti nähdä. Minusta ne ei esittäny yhtään mitään ja piti vähän väkisin vääntää vastauksia.

Masennusta hoitava lääkäri päätti jostain syystä teettää tommoset testit. En tiedä mitä tein, että jouduin testeihin. Varmaan sanoin jotain väärin jossain kohtaa.

Mulle ei ole kerrottu millaista häiriötä epäilevät.

ap

Vierailija

Niinkuin jo sanottiin persoonallisuushäiriöt on tavallisia. Voisiko sanoa, että persoonallisuus on jollain tapaa hankala? Esim. tunteiden säätely voi olla vaikeaa, tai itselleen on kovin suuria vaatimuksia. Jos ap:lla todetaan persoonallisuushäiriö, se tarkoittaa sitä, että se on ollut jo olemassa pitkään. Eli mikään uusi asia se ei ole ap:n elämässä. Kaikki jatkuu ennallaan, paitsi jos ap saa ongelmaan apua.

Vierailija

Jotenkin tuntuu siltä että persoonallisuushäiriödiagnoosit - ainakin osa niistä on täysin keinotekoisesti keksittyjä. Tietyt personaallisuushäiriöiset ovat ns. "vaikeita ihmisiä", joten periaatteessa jos olet jotenkin tavallista vaativampi tyyppi tietyllä tavalla, niin helpostihan se persoonallisuushäiriödiagnoosi sieltä lätkähtää. Toisaalta, kysymyksessä ei ole välttämättä kaikissa tapauksissa aito häiriö, vaan tavallinen persoonallisuustyyppi joka nyt ei vain välttämättä istu nykyaikaiseen maailmankatsomukseen kun kaikkien pitää olla samanlaisia kivoja, aurinkoisia, seikkailunhaluisia ja positiivisia tyyppejä. Mikä nyt sitten poikkeaakin halutusta normista, niin siihen sitten lätkäistään päälle "persoonallisuushäiriö".

Psykologia on mututiedettä.

Vierailija

Jos siitä ei ole tähänkään mennessä ollut haittaa elämässäsi (lapsia ei ole tähänkään mennessä huostaanotettu, olet ilmeisesti töissäkin) niin miten kuvittelet sen diagnoosin vaikuttavan asiaan?

Persoonallisuushäiriöitäkin on PALJON erilaisia. Osa todella vakavia, luokkaa narsistiset piirteet, osa taas ihan lieviä ongelmia tunne-elämässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos siitä ei ole tähänkään mennessä ollut haittaa elämässäsi (lapsia ei ole tähänkään mennessä huostaanotettu, olet ilmeisesti töissäkin) niin miten kuvittelet sen diagnoosin vaikuttavan asiaan?

Persoonallisuushäiriöitäkin on PALJON erilaisia. Osa todella vakavia, luokkaa narsistiset piirteet, osa taas ihan lieviä ongelmia tunne-elämässä.

Työnteko ei ole tähän asti oikein onnistunut. Yritetty on, mutta masennuksen takia saikulle jne. Nyt koen voivani paremmin ja halua päästä työelämään löytyy. Lasu ilmo meistä on tehty (en aio kertoa siitä enempää), mutta se ei johtanut mihinkään.

Ap

Vierailija

Hah, vai "persoonallisuushäiriötesti" :D Taitavat olla vain niitä tavallisia mutulogisia testejä (scid jotain, mmpi-2 ja muut diipadaapat), joilla yritetään keksiä potilaalle sopivat tauti. Jota voidaan sitten lääkitä, mieluiten neurolepteillä, muut lääkkeet eivät tietenkään tule kyseeseen :) Onneksi olkoon AP olet päässyt puoskareiden hoidettavaksi. Hakeudu oikeaan hoitoon pätevälle psykoterapeutille :)

t: 3x"persoonallisuushäiriöinen"

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat