Aivotärähdys 1kk ikäisellä, voiko ilmetä seurauksia myöhemmin?

Vierailija

Selasin tuossa joutessani tällä palstalla jonkun vauvaansa ravistelleen sekavan ketjun, ei siitä sen enempää, mutta siellä oli muutama kommentti siitä, miten voi ilmetä kognitiivisa ongelmia myöhemmin ja joku lääkärikin totesi että voi olla vakavia seurauksia pitkän ajan päästä.

Ketjua lukiessani aloin vähän huolestua ja ajattelin omaa vauvaani, joka putosi 1kk ikäisenä vaunukopasta kadulle, vaunukopan kantohihna lipsahti kädestäni ja vauva kierähti sivusuunnassa kadulle (tosin onneksi makuupussisa, mutta silti). Mentiin tietty sairaalaan ja vauvalla todettiin oireiden perusteella aivotärähdys (todella kovaa ajoittaista huutoa, ei suostunut rauhoittumaan millään, ei myöskään syönyt mitään 7 tuntiin (muuten söi tuossa vaiheessa parin tunnin välein), tapahtuman jälkeen en saanut heti kontaktia vaikka taju ei mennytkään. Magneettikuvaksissa ei näkynyt mitään. Iltaa kohden alkoi olla oma rauhallinen itsensä, rupesi syömään jne. Jäätiin seurantaan yöksi, yö meni hyvin, aamulla kotiutettiin.

Vauva on nyt jo lähes vuoden ja ollut siitä asti ihan normaali itsensä, ts. lähes aina hyvällä tuulella, syö hyvin, perustyytyväinen, ihana vauva. Olen tietty mielessäni aina välillä palannut tapahtumaan (tunsin valtavaa syyllisyyttä vauvan putoamisesta), mutta koskaan ennen tämän ravisteluketjun lukemista ei tullut mieleenkään ajatella, voiko aivotärähdyksellä olla jotain seurauksia, jotka ilmenisivät vasta myöhemmin. Eli tietääkö joku voiko jotain vakavampaa seurata myöhemmin, jos vauva on saanut lääkärin diagnosoiman aivotärähdyksen noin pienenä? Sairaalassa ei kyllä puhuttu mistään tällaisesta mahdollisuudesta, mutta kysyn silti...

Terv. yhtäkkiä aika huolestunut äiti

Kommentit (12)

Vierailija

Aika monet vauvat putoavat jossain vaiheessa. Meidän kuopus oppi varhain kiipemään, ja on pudonnut monesti - samoin minä, joka olin äitini mukaan ihan samanlainen. Kuopuksellakin oli tod.näk. aivotärähdys alle vuoden ikäisenä, kun kaatui suorin vartaloin seisoma-asennosta (oppi aikaisin seisomaan ilman tukea). Myös esim. pikkuveljeni putosi vauvana vaunuista, ja ihan normaali hänkin.

-

Ymmärrän kyllä hyvin, joa huolettaa, mutta vauvojen putoaminen/kaatuminen on hyvin yleistä.

vauvan putoamisesta

Jos vauvasi on kehittynyt ja oppinut liikkumistaitoja normaaliin tahtiin ja saat lapseen kontaktin, niin ei mitään huolta. Moni taapero on tippunut jostain ja saanut aivotärähdyksen ilman jälkihaittoja.

Mutta, tunnen yhden tapauksen jossa vauva oli onnistunut kampeamaan syöttötuolin kumoon ja kaatunut kovalle kivilattialle. Sairaalassa ei todettu mitään vaurioita kuin aivotärähdys, mutta :( lapsi ei koskaan oppinut kävelemään eikä puhumaan

Vierailija

Kiitos vastauksista. Vauva on täysin normaali, oppinut ihan normaalisti liikkumaan ja on tosi paljon vuorovaikutuksessa sekä perheenjäsenten että muiden kanssa. Ehkä huoahdan nyt ja lopetan huolimisen. Esikoinenkin putosi meillä joskus taaperona portaat, mutta tämän kuopuksen kohdalla tuli erilainen huoli kun tapaturma tapahtui niin kovin nuorena. TIppuminen/kaatuminen sinänsä on varmaankin tosi yleistä.

Vierailija

Siskoni putosi vanhempien sängyltä lattialle parin kuukauden iässä. Hänestä tuli talousjohtaja. En tiedä sitten mitä hänestä olisi tullut, ellei tätä putoamista olisi tapahtunut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikka jotain olisikin, niin sille ei voi mitään tehdä, joten lakkaa huolehtimasta ja nauti vauvasta!

Minun mielestäni ei ole väärin välittää asiasta ja olla vähän huolissaan. Mieltä rauhoittaa kuulla muiden kokemuksista, ihan rehellisestä aidosta elämästä.

Vierailija

Varmasti vaikuttaa paljon missä asennossa tippuu ja millaiselle alustalle. Meillä on vauvoilla ollut konttauskypärät eli sellainen simppeli "vaahtomuoviristikko" aktiivisimpana kaatuilu- ja tippuiluaikana.

Vierailija

Mun 1v10kk kerran kieri pienen liukumäen portaat takaperin alas. Itse olin siinä mäen yläpäässä, enkä ihan saanut kiinni. Lapsi itki hetken, sanoi "minä säikähdin" ja halusi laskea uudestaan. Vaikutti ihan normaalilta, ei tullut kuhmua eikä mitään, tarkkailin häntä seuraavaan päivään. Nyt pari kuukautta myöhemmin huolestuttaa että olisiko kuitenkin pitänyt käyttää näytillä. Kaikki on ihan normaalisti, mutta kuitenkin.

Vierailija

Meillä tipoui hoitopöydältä eikä tutkittu wnwmpää kuin lääkäri katsoi silmät. Pusorus tosi korkea ja kivilattialle. On tosi älykäs mutta muuten monenlaiata ongelmaa tarkkuudessa yms. En tiedä johtuuko siitä.

Pahimmillaan voi tulla kystia yms ja niihin verenvuotoja yms. Tosi harvinaisia. Ne wi ehkä näy heti mrissä.

Huoli pois, ei voi tehdä mitään. Jos tulee ongelmia niin ne hoidetaan niin hyvin kuin voidaan.

Vierailija

Heh, tulihan se kivittäjä sieltä, moikka vaan! Esikoisen tapaturma ei ollut kyllä mitenkään vakava, tuli kuhmu otsaan, soitettiin terveysneuvontaan ja sanoivat että ei tarvi käydä lääkärissä. Ootkos koskaan kuullut lapsista, jotka ovat pudonneet jostain tai kaatuneet? Itselläsi ei ilmeisimmin lapsia ole tai sitten on ja olet sillai täydellinen että mitään tapaturmia ei ikinä käy. Onnitteluni!

Kiitos asiallisista vastauksista!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat