Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa sosiaalisesti lahjakkaan ihmisen?

Vierailija
10.11.2015 |

Miten hän käyttäytyy? Mitä ominaisuuksia hänellä on?

Oletko itse sosiaalisesti lahjakas vai lahjaton? Mistä sen huomaa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sosiaalisesti lahjaton. Sen huomaa melkein kaikesta, en koskaan tee aloitetta keskustelulle, osallistun keskusteluihin todella harvoin ja jos osallistun niin yhden tai kahden sanan mittaisilla "lauseilla", välttelen myös kaikenlaista kontaktia ihmisten kanssa. Joidenkin ihmisten kanssa pystyn keskustelemaan vähän, mutta se on harvinaista.

Terveisin Naispelko22

Vierailija
22/39 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh, ihanko tosissaan jotkut on sitä mieltä että sosiaalisesti taitava on hyvä manipuloimaan? Mun ymmärtääkseni asia on pikemminkin niin, että sosiaalisesti taitava ei manipuloi, sillä näkee muidenkin näkökannalta ja ymmärtää, että oman edun toteutuminen ei välttämättä ole koko joukon etu. Ennemmin kaikkia ilahduttavan kompromissin löytäjää kuvailisin sosiaalisesti taitavaksi, manipuloijaa vaan ikäväksi tyypiksi.

Voi olla taitava manipuloimaan mutta päättää ettei harrasta sitä. Vähän niin kuin voi olla musiikillisesti lahjakas mutta päättää ettei soita. Se että miten paljon kiinnostaa oma etu ja miten paljon muiden etu ei taas liity asiaan mitenkään. Samalla tavalla matemaattisloogisesti älykäs voi olla itsekäs paska tai sitten miettii vain yhteisön etua suuremmassa mittakaavassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on "hissukka" niin tarkoittaako se sitä että on sosiaalisesti lahjaton?

Vierailija
24/39 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jonkun etsimä lainaus on hyvä, koska siinä on esitetty sosiaalisen lahjakkuuden eri ilmenemismuotoja, eikä pelkästään sitä, että ollaan suulaana. Sitä kun luki, niin huomasin, että eri ihmisissä tuntuisi toteutuvan noita eri puolia eri painotuksilla, mutta harvinaisempaa on se, että nuo sosiaalisen lahjakkuuden eri puolet toteutuu yhdessä ja samassa ihmisessä.

Vierailija
25/39 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalisesti täysin lahjaton valitettavasti. Se ilmenee esim. siten etten meinaa millään keksiä mitään puhuttavaa muuten kuin todella läheisten ihmisten kanssa. Useimmiten päädynkin työporukoissa sun muissa olemaan täysin hiljaa, minkä toiset sitten tulkitsevat ylimielisyydeksi. Minun on hyvin vaikea tutustua ihmisiin vaikka halu olisi kova.

Vierailija
26/39 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on "hissukka" niin tarkoittaako se sitä että on sosiaalisesti lahjaton?

Tätä samaa olen miettinyt. Esimerkiksi yksi tuttu sanoo olevansa ihan sosiaalinen, kun tulee toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Mutta kuitenkin hänen on hyvin vaikea puhua joillekin ihmisille, on muutenkin hyvin hiljainen. Oon aatellut, että me kyllä ainakin ymmärretään sosiaalisuus vähän eri tavoin.

Vierailija
27/39 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväsydämminen pyrkii hyvään ja ilkeä pahaan. Sosiaalisesti lahjakas voi pyrkiä kumpaan vaan ja olla taipuvainen kumpaan vaan. Oli miten oli, hän saa yleensä aikaiseksi sen lopputuloksen, mitä haluaa. Ja tottakai ymmärtää myös muitten hienovaraisimmatkin sosiaaliset viestit (siis äänensävy, olemus, elekieli, sanavalinnat...).

Iso osa sosiaalisesta lahjakkuudesta liittyy ilmeiden, eleiden ja kehonkielen lukemiseen. Myös äänensävyjen ymmärtämisellä on väliä. Yks oma haaransa on sitten sanallinen lahjakkuus.

Oon ite päätelly näin, koska mokaan aina omissa ihmissuhteissani ja pahoitan usein toisten mielen yrittäessäni lohduttaa. Mää en vaan ymmärrä noita ilmeitä (oon siinä huono jopa asperger-mittakaavalla). Sen sijaan sanallisissa lahjoissa ei näyttäis olevan ongelmaa (opin puhuun vähän tavallista nuorempana, kieliä oon oppinut ihan ok, vaikken niitä juuri kuule enkä lue ja äikkä on ollu aina 9-10).

Ja sitten tietty koulussa oon tavannut niitä ihmisiä (yleensä tyttöjä) jotka laittaa aina muut (tai yleensä mut) tekemään työnsä puolestaan ja saa opettajan uskomaan, että HE ovat tehneet kaikki työt. Sitten kun sanon opelle, ettei noi tee koskaan mitään, ope käskee painuu kuraattorille.

Monet noista on vielä sanallisesti (ja muutenkin) vähän heikkolahjaisia ja ihan perus opetuksen ymmärtäminen tuottaa niille vaikeuksia. Ja silti ne saa kaikki aina uskomaan tyhmiin valheisiinsa ilman, et niitten sanoissa on mitään järkee. Että nää on niitä sosiaalisesti lahjakkaita, mutta ilkeitä.

Vierailija
28/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti lahjakas osaa tukea ystäväänsä hädän hetkellä ja myös iloita tämän hyvästä saavutuksesta vaikka oma saavutus olisi jäänytkin vaatimattomaksi. Kyky asettua toisen asemaan ja sovittaa oma käytöksensä siihen. Kyse ei ole päällepäsmäristä vaan jossain porukassa jopa vaiteliaasta ihmisestä.

Vierailija
29/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällinen (neutraali), osaa väsyneenä ja ärtyneenä vetäytyä omaan rauhaan, kommunikoi selkeästi ja ei ole ahdasmielinen, ymmärtää muiden ihmisten toiveet tarpeet (sekä omansa) ja että ollaan kaikki erilaisia.

Vierailija
30/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh, ihanko tosissaan jotkut on sitä mieltä että sosiaalisesti taitava on hyvä manipuloimaan? Mun ymmärtääkseni asia on pikemminkin niin, että sosiaalisesti taitava ei manipuloi, sillä näkee muidenkin näkökannalta ja ymmärtää, että oman edun toteutuminen ei välttämättä ole koko joukon etu. Ennemmin kaikkia ilahduttavan kompromissin löytäjää kuvailisin sosiaalisesti taitavaksi, manipuloijaa vaan ikäväksi tyypiksi.

Manipulaatio on lähinnä vaikuttamista. Eli sosiaalisesti lahjakas pystyy vaikuttamaan tai jopa hallitsemaan sosiaalisen kanssakäymisen kulkua ja lopputulosta. Tuohan on koko homman ydin, mihin luontevuudet sun muut kytkeytyvät. Mutta ei vaikuttaminen tarkoita, että ihmiset alistetaan omaan käyttöön, kuten joillakin mielenvikaisilla on taipumus. Sosiaalisesti lahjakkaat siis hallitsevat sosiaalisia tilanteita ja tyylejä on erilaisia liittyen persoonaan.

Vierailija
31/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt melkein 30 vuotta seurannut ystäväni tekemisiä ja tässä havaintoja: ystäväni on siis sosiaalisesti äärimmäisen lahjakas.

Hän kysyy muilta säännöllisesti kuulumisia ja on aidon kiinnostunut heittäytymään toisen ihmisen asioiden kuuntelemiseen ja pohtimiseen. Näkökulmia hänellä riittää vaikka kuinka koska on oppinut asioita muilta ihmisiltä. Ja näitä laadukkaita kohtaamisia hänellä on muiden ihmisten kanssa jatkuvasti 24/7.

Miksipä kukaan ei haluaisi puhua asioistaan tuollaisen ihmisen kanssa. Hän osallistuu ja luo jokaisen ihmisen kanssa tunneyhteyden ja toverillisuuden tunteen. Kepeän ja hauskan tunnelman luominen vaivattomasti kenen kanssa tahansa on ihailtava taito.

Vierailija
32/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten seurannut erityisesti politiikkoja,jos joku menee ohi ,ei osaa vastata ,ne hiljenee.Joku kaava vastauksiin kaikilla hehhhh..No tavallinen ihminen perustelee faktat.Uskottavuus.Katso silmiin,heiluta käsiä.Älä katso niitä katso silmiin ,siinä hämmästyy ja unohtaa kun katselee eleitä..Siinä politiikonkin saa hiljenemään..UPS..hämmentämään..mitä sanon seuraavaksi..kokeilkaa katsokaa vaan naamaa.Hyvinvointi,mistä lääkärit,hoitajat? Moni lupaa.Turhat vaalit.Sotealueet pieniksi.En lähde mihkään Mikkeliin johon keskitetty joku tai Hki mihin joku...lähden lähimpään sairaalaan .Nyt meni ohi aiheen mutta kalanruotoilmiö..syy seuraus.

Vierailija
33/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti lahjakas (ketjussa jo mainittujen ominaisuuksien lisäksi) on usein myönteinen, saa muut tuntemaan olonsa hyväksi ja rennoksi. Mun eräs työkaveri on ilmiömäinen tässä: hän juttelee vastavuoroisesti, kuuntelee, on kiinnostunut toisesta, vitsailee, kehuu toista. Hän on kielellisesti lahjakas ja nopea hoksaamaan, käyttää eleitä ja ilmeitä luontevasti ollessaan muiden seurassa.

Vierailija
34/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisesti lahjakas osaa tukea ystäväänsä hädän hetkellä ja myös iloita tämän hyvästä saavutuksesta vaikka oma saavutus olisi jäänytkin vaatimattomaksi. Kyky asettua toisen asemaan ja sovittaa oma käytöksensä siihen. Kyse ei ole päällepäsmäristä vaan jossain porukassa jopa vaiteliaasta ihmisestä.

. ....Tässä puhutaan empaattisuudesta,kuin minäkin.Tänä aikana tuo kannata,loppuun palat,tuntuu hyväksi käytetystä,kun miettii mikä on palkka.En enää osallistu mihkään noihin..Shut on u Door.Done.Riitti

Vierailija
35/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa puhua sekä kuunnella sopivassa suhteessa. On hauska ja empaattinen, ottaa kaikki ihmiset huomioon sekä on kaikin tavoin miellyttävää seuraa.

Vierailija
36/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙈🙉🙊

🤯

🤗

Vierailija
37/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei saa olla oikeen sosiaalinen.Pidetään mielenvikaisena vaikka puhuu asiaa.Perustele juttunsa mitä kertomassa,oletteko huomanneet,?puhuu paljon,esim.lääkäriin meno.Lääkäri olettaa kun osoitan sormella,ai sua koskee noinko sen pitäisi mennä?.Ei saa kertoo..kirjaa puhuu paljon.No ehkä on joku ammatti missä saisi puhua,näyttelijä,juontaja..Normaali ihminen kulkee turpa norsunvit..a.Ei puhu!!!eikä ainakaan tiedä mitään kun kysytään!!!Tää on erittäin sosiaalinen,hyvä keskustelija mistä vaan.Huonaavainen.Mutta!!!se ei kannata..Ihailen USAn poliiseja,ne kysyy puhuu.Suomessa oletellaan kaikkialla..ei kysytä..sanotaan sä taidat jtn.Kunnianloukkaamista semmonen olettekin varsinkin jos sanotaan,sama netissä haukkuminen.Ivailu..joka kohdistuu yksilöön.Sosiaalistukaa ihmiset,älkää sulkeutuko.Huomaatte mielenne hyvemmäksi,ja mielenterveyden takia,ei maksusta yms.

Vierailija
38/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo jonkun etsimä lainaus on hyvä, koska siinä on esitetty sosiaalisen lahjakkuuden eri ilmenemismuotoja, eikä pelkästään sitä, että ollaan suulaana. Sitä kun luki, niin huomasin, että eri ihmisissä tuntuisi toteutuvan noita eri puolia eri painotuksilla, mutta harvinaisempaa on se, että nuo sosiaalisen lahjakkuuden eri puolet toteutuu yhdessä ja samassa ihmisessä.

Tunnen yhden ihmisen jossa toteutuvat nuo kaikki. On lisäksi myös näyttävän näköinen ja karismaattinen, ja menestynyt jo melko nuorena työelämässä. Tällaisen tavallisen ihmisen silmään hän on kuin joku yli-ihminen.

Vierailija
39/39 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei todellakaan ole sosiaalisesti lahjakas. Hän ei onnistu syvien ihmissuhteiden luomisessa eikä saa pidettyä ihmisiä lähellään pitemmän päälle.

Sosiaalinen lahjakkuus on toisen ymmärtämistä, hyvää kuuntelutaitoa ja empatiaa, oman käytöksen sopeuttamista erilaisten tilanteiden vaatimalla tavalla. Sosiaalisesti lahjakas onnistuu ihmissuhteissaan ja osaa laittaa rajansa mm. etääntymällä ihmisistä, jotka tunnistaa toksisiksi tai itselleen haitalliseksi. Ts. hän tunnistaa tunteensa ja osaa toimia rakentavasti niiden pohjalta eikä jättäydy olosuhteiden armoille vaan toimii aktiivisesti hyvinvointinsa eteen. Sosiaalisesti taitavan ei tarvi jauhaa paskaa selän takana tai toimia passiivisaggressiivisesti vaan hän uskaltaa ottaa vaikeat tunteet keskusteluun asianomaisten kanssa. Sosiaalisesti taitava vaikuttaa ulospäin tasapainoiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä