Mitä mieltä olet ihmisestä, joka mainitsee Freudin keskustelun yhteydessä?

Vierailija

Tietysti jos keskustelu liittyy itse Freudiin jollain tavalla, on luonnollista että hänen nimi mainitaan. Olen kuitenkin huomannut että Freudin nimi eksyy keskusteluun hyvin usein, vaikka aihe sivuaisi psykologiaa vain etäisesti. Onko Freud vieläkin niin merkittävä henkilö, että hänet pitää mainita, vai onko kyse vain pätemisestä? Olen viimeisen viikon aikana kuulut Freudin nimen kolme kertaa eri yhteyksissä.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Minulle tulee tunne, että keskustelen ihmisen kanssa joka haluaa vaan päteä. Psykologiaa opiskellut tietää, että suurinta osaa Freudin teorioista pidetään nykypäivänä ihan horoskooppeihin verrattavana huuhaana ja niiden tietämys on relevanttia lähinnä kyseisen tieteenalan historian tuntemuksen kannalta. Yleensä koitan ohjailla keskustelua tässä vaiheessa toiseen suuntaan, kun huomaan puhuvani ihmisen kanssa jolla ei ole mitään oikeaa tietoa asioista.

Vierailija

Freudin mainiseminen, OK jos se tulee oikeassa asiayhdessä, eli hän joka keksi periaatteessa psykologian, ei tiennyt asiasta nykymittapuun senkään vertaa, kuin keskiajan alkemisti olisi tajunnut kvanttimekaniikasta ja hiukkaskiihdyttimistä.
Jos taas vetoaa johonkin hänen harhaoppiseen teoriaansa tai käyttää Freudin kehittämiä termejä ja käsitteitä, osoittaa että puhuja on pihalla nykytieteestä kuin 40-lukulainen tietokone insinööri.
Ja silloin oli jo toimivia tietokoneita.
Freud oli lähes kaikessa väärässä ja suunnaton rasite alan kehitykselle.
Radiaaltojen uskottiin aikoinaan etenevän näkymätöntä väliainetta pitkin, vetoaminen tän oudon tyypin teoriohin tämä päivänä vastaisi sitä kun väittäisi kännyköiden signaalin liikkuvan tässä eetterissä.

Vierailija

No jos vahingisaa sanon jotain kyrpään liittyvää ilman että tarkoitan sitä, niin pahoittelen freudilaista lipsahdustani. Ja se siittyy siihen että se kuppaivo oli hyvin innoissan sukupuolielimistä ja seksistä. Tämän tiedän itsekin vain 1 lukiokurssin lukeneena.

Vierailija

Onpa tänne pesiytynyt paljon Freudin dissaajia. Voisiko joku sitten paljastaa Freudin korvaajan?

Tietenkin Freudin naiskuva on vanhentunut, ja oraali/anaalivaiheet osaksi, mutta ei kai kukaan psykologi ole selittänyt alitajuntaa pois, tai Freudin ensi kerran kartoittamaa näkemystä siitä, ettemme koko ajan tiedosta mitä ja miksi teemme niin kuin teemme.

Vierailija

Esim. v. 2013 arvio:http://io9.gizmodo.com/why-freud-still-matters-when-he-was-wrong-about-a...

He’s been dead for nearly 70 years, but Sigmund Freud’s provocative theories are still a huge part of psychology, neuroscience, and culture — this despite the fact that many of his ideas were mindboggingly, catastrophically wrong. Here’s why Freud just won’t go away.

Enpä usko, että kukaan vakavasti otettava psykologi ohittaa Freudin täysin. Paluuta esifreudilaiseen mielen ymmärtämisen ei voi kuvitella. Neuropsykologia taitaa olla ainoa psykologian alue, joka on "Freud-vapaa".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onpa tänne pesiytynyt paljon Freudin dissaajia. Voisiko joku sitten paljastaa Freudin korvaajan?

Tietenkin Freudin naiskuva on vanhentunut, ja oraali/anaalivaiheet osaksi, mutta ei kai kukaan psykologi ole selittänyt alitajuntaa pois, tai Freudin ensi kerran kartoittamaa näkemystä siitä, ettemme koko ajan tiedosta mitä ja miksi teemme niin kuin teemme.

Oletko opiskellut psykologiaa?

Vierailija

Freud mainitaan erilaisissa oppikirjoissa, koska hän oli aikansa uranuurtajia, vaikka uursikin aika tavalla väärään suuntaan. Nykyisin Freudin nimeä tiputellaan sen pikkutuhmuuden vuoksi, että hänellä oli aina seksi ja sukupuolielimet mielessä. Kukapa teinipoika ei sovittelisi mielellään junaansa kaikenlaisiin tunneleihin ja riemastuisi kuullessaan käsitteen "peniskateus"?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tietysti jos keskustelu liittyy itse Freudiin jollain tavalla, on luonnollista että hänen nimi mainitaan. Olen kuitenkin huomannut että Freudin nimi eksyy keskusteluun hyvin usein, vaikka aihe sivuaisi psykologiaa vain etäisesti. Onko Freud vieläkin niin merkittävä henkilö, että hänet pitää mainita, vai onko kyse vain pätemisestä? Olen viimeisen viikon aikana kuulut Freudin nimen kolme kertaa eri yhteyksissä.

Ehkä olet vain herkkä kuulemaan hänen nimensä. 

Dr. F

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Freudin mainiseminen, OK jos se tulee oikeassa asiayhdessä, eli hän joka keksi periaatteessa psykologian, ei tiennyt asiasta nykymittapuun senkään vertaa, kuin keskiajan alkemisti olisi tajunnut kvanttimekaniikasta ja hiukkaskiihdyttimistä.
Jos taas vetoaa johonkin hänen harhaoppiseen teoriaansa tai käyttää Freudin kehittämiä termejä ja käsitteitä, osoittaa että puhuja on pihalla nykytieteestä kuin 40-lukulainen tietokone insinööri.
Ja silloin oli jo toimivia tietokoneita.
Freud oli lähes kaikessa väärässä ja suunnaton rasite alan kehitykselle.
Radiaaltojen uskottiin aikoinaan etenevän näkymätöntä väliainetta pitkin, vetoaminen tän oudon tyypin teoriohin tämä päivänä vastaisi sitä kun väittäisi kännyköiden signaalin liikkuvan tässä eetterissä.

Tämä oli hyvin sanottu!
Purskahdan aina nauruun kun mies29+1v puhuu tällä palstalla "peniskateudesta" naisia alas painaessaan. :D

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat