Millaisella ruokavaliolla huomaat olevasi jaksava ja hyväntuulinen?

Vierailija

Mikä omalla kohdallasi toimii?

Kommentit (12)

Vierailija

Omalla kohdalla toimii säännöllinen päivärytmi, jossa runsas aamiainen viiden-kuuden välillä,  leipää ja hedelmä yhdeksältä, lounas kahdeltatoista, päivällinen neljältä ja jos on vielä nälkä niin iltapala (jota yleensä en syö).

Mutta, koska vuorotyössä ja tässä elämäntilaneessa muutenkaan en voi pitää sellaista päivärytmiä kuin haluaisin ja usein ne tauot venähtävät niin että tauolle päästessään sitä on nälkäinen ja äkäinen, niin syön epäterveellisesti ja milloin sattuu. Ihan tyypillistä, että sillä aamiaisella seilataan tuonne kahteentoista- yhteen (koska ei ole taukoa), minkä jälkeen alkaakin sitten väsyttää kun on mättänyt lounasta ihan urakalla. Tai että iltavuorossa hotkaisee viideltä jonkun leivän, juoksee koko illan ja sitten kotona kymmenen jälkeen voisi syödä vaikka hevosen, vaikka oikeasti mun elimistö ei halua mitään ravintoa enää siihen aikaan. Puhumattakaan yövuoroista; on ihan luonnotonta syödä yöllä, en kestä sitä ollenkaan, mutta en kestä yötä ilman ruokaakaan.

Vierailija

Kun syön silloin kun on nälkä ja paljon kasviksia joka aterialla, voin hyvin. Rasvaa sopivasti, eli ei liikaa eikä liian vähän. Täysrasvaiset maitotuotteet ja voi käytössä, en ole lihonut niiden käyttöönoton myötä. Silleen maalaisjärjellä syön. En syö ruokia, joista en pidä ihan vaan siksi koska ne on terveellisiä - vihaan puuroa joten en syö, olkoon miten terveellistä vaan. (Eikä se edes pidä nälkää mulla.) Rasvainen sopii mulle aamulla parhaiten, sillä jaksan pienellä (300 kcal) muna-pekoniaamiaisella kuusi tuntia helposti. Mantrani on: paljon kasviksia ja hedelmiä joka päivä! Kun en pidä siitä kiinni, alkavat herkkuhimotkin vaivata.

Vierailija

Karppaus. Vähärasvaiset ateriat ja välipalat (vaikka periaatteessa terveellisiäkin eli jotain hedelmää tai tonnikalasalaattia) aiheuttavat järkyttäviä nälkä- ja heikotuskohtauksia jo tunnin-parin päästä syömisestä, vaikka normaalisti pystyn olemaan 5-8 h syömättä päiväsaikaankin.

Vierailija

No mulla se on täysin omaalatuinen:

-paljon hedelmiä ja kasviksia

-paljon sokeria (niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin)

-ei ollenkaan punaista lihaa

-ei lähes ollenkaan maitotuotteita

-paljon vähemmän leipää ja täysjyvätuotteita kuin suositellaan

-ei ollenkaan valkoista vehnää

-kasviöljyjä (aika reippaasti, eli ei mitään vähärasvaista), jonkun verran oivariinia

Vierailija

Jätin punaisen lihan pois, sekä turhat hiilarit vähensin minimiin. Täysjyvää syön edelleen ja herkkuja vain joskus. Herkut maistuukin paremmalta kun ei syö niin usein, mutta ei myöskään jaksa kovin paljoa kerralla vaan "mässyähky" ja huono olo tulee paljon nopeammin. Ennen saatoin vetää sipsipussin kerralla ilman ongelmia mutta olo oli nuutunut. Nyt voin syödä vain pienen kulhon sipsejä leffaa katsellessa mutta sitten tulee stoppi tai jopa jo muutamasta sipsistä/karkista. Oon siis oppinu tunnistaa kroppani ja tiedän milloin lopettaa. 

Suolaa olen vähentänyt myös. 

Vierailija

Tämä vastaus ärsyttää ihmisiä, mutta ihan vaan sillä että lisää ruokavalioon todella runsaasti hedelmiä, vihanneksia ja juureksia, olen huomannut olevan reippaasti isoin vaikutus vireystilaani. Siis silloin kun niitä on oikeasti enemmistö ruokavaliosta joka aterialla, ei ainoastaan päivällisen lisukkeena.

Punajuuri, lanttu ja selleri ovat parhaita. Enpä keksi mitään negatiivista noista, vatsakin pysyy litteänä ja mitä tärkeintä, oikeasti jaksaa. En minä ala tätä agendaa kenenkään kurkusta työntämään alas kun en ole koskaan tsekannut faktoja siitä, minkälainen ruokavalio on tieteellisesti todistettu olevan paras (ainoastaan kuullut että puoli kiloa päivässä pitäisi kasviksia syödä), mutta itse aion jatkaa tällä linjalla. Nyt vuoden olen vetänyt noita joka aterialla ja olen kuin eri nainen. Energiaa löytyy vaikka muille jakaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat