Miksi RKP:läiset itkee, että sote-uudistus vaarantaa ruotsinkielisen palvelun?

Vierailija

Juurihan RKP:n kiristämät/lahjomat puoluejohtajat pakottivat edustajat äänestämään kumoon kansalaisaloitteen pakkoruotsin poistamisesta. Eli suomenkielisten lukevat pakkoruotsia jatkossakin ja palvelu pelaa.

Kommentit (11)

Vierailija

Vähän ristiriitaista, että muutama vuosi sitten Kokkolan RKP:lle ei kelvannutkaan oululaisten viranomaisten virkamiesruotsi, vaan halusivat ehdottomasti Vaasan alaisuuteen.

Vierailija

Sairasta, että RKP vaatii suomenkieliset lukemaan pakkoruotsia palvellakseen ruotsinkieliä, mutta sen lisäksi se vaatii, että palvelut pitää toteuttaa natiivi ruotsinkielisten toimesta ja näitä varten on ruotsinkielisille alempien pisterajojen kiintiöt yliopistoihin.

Eikö toinen riitä !!!!!??

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juurihan RKP:n kiristämät/lahjomat puoluejohtajat pakottivat edustajat äänestämään kumoon kansalaisaloitteen pakkoruotsin poistamisesta. Eli suomenkielisten lukevat pakkoruotsia jatkossakin ja palvelu pelaa.

Varmaan siksi itkevät kun Vaasan keskussairaalasta, joka on ruotsinkielinen, loppuu nyt täydellinen päivystys ja rantahurrit joutuvat Seinäjoelle, jossa ei puhuta ruotsia ollenkaan. Itse tosin olen ollut siinä käsityksessä että Vaasan potilaat viedään ambulanssikopterilla Uumajaan yliopistolliseen sairaalaan.

Vierailija

Tässä te nyt näette asioiden oikean tärkeysjärjestyksen.

Koko maa saa mennä konkurssiin, kunhan se tapahtuu molemmilla kielillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi itkevät kun Vaasan keskussairaalasta, joka on ruotsinkielinen, loppuu nyt täydellinen päivystys ja rantahurrit joutuvat Seinäjoelle, jossa ei puhuta ruotsia ollenkaan. Itse tosin olen ollut siinä käsityksessä että Vaasan potilaat viedään ambulanssikopterilla Uumajaan yliopistolliseen sairaalaan.

Ei se ruotsinkielinen ole. Vaasassa on vain noin 20 % ruotsinkielisiä, joten sairaalankin pitää olla pääosin suomenkielinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä te nyt näette asioiden oikean tärkeysjärjestyksen.

Koko maa saa mennä konkurssiin, kunhan se tapahtuu molemmilla kielillä.

Jos ruotsinkielisen kodissa syttyy tulipalo, hän kieltäytyy lähtemästä palotikkaita palomiehen mukana, jos palomies ei puhu ruotsia.

Kyllä aatteen puolesta pitää tehdä uhrauksia!

No sehän on ihan selvä ettei finnjävelin käskystä tehdä mitään. Fyj fan.

käyttäjä-11339
Seuraa 
Liittynyt5.9.2015

Vierailija kirjoitti:
Vähän ristiriitaista, että muutama vuosi sitten Kokkolan RKP:lle ei kelvannutkaan oululaisten viranomaisten virkamiesruotsi, vaan halusivat ehdottomasti Vaasan alaisuuteen.

No olisihan se Oulussa viranomaisissa asiointi ruotsinkielellä ollut vielä enemmän kulttuurisokki niille viranomaisille. Tankeroenglanti saattaisi kuulostaa sen virkamiesruotsin rinnalla jo lähes natiivienglannilta. Ainakin, kun muistelee virkamiesruotsista läpi päässeiden kurssikavereiden taitoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei se ruotsinkielinen ole. Vaasassa on vain noin 20 % ruotsinkielisiä, joten sairaalankin pitää olla pääosin suomenkielinen.

Väittävät silti, että etusija on äidinkielenään ruotsia puhuvilla. En tiedä onko, puolitutun suomenkielinen tytär kyllä pääsi sinne äskettäin. Paljon siellä kyllä hoitajat ruotsia puhuvat. 

4564654

Vaasa vetää kielikortin aina kun vain mahdollista. Jos Vaasaan moititaan niin heti vedetään negatiivinen palaute kielipolitiikaksi. Vaasalaisille ruotsinkielisille ei kelpaa meidän kouluruotsimme. Mutta meille suomenkielisille on kelvattava heidän huono suomensa 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat