taas kiinteiden aloituksesta kysymyksiä?
aloitin eilen maissisoseen annon 3½kk vauvalle. maissivelliä on saanut iltaisin viikon ajan.
milloin olette ruvenneet antamaan sosetta 2xpäivässä? mihin aikaan päivästä syötätte vauvan? millä soseilla olette aloittaneet?
kertokaa muutenkin kaikkea tähän liittyvää? olen kyl tietoinen et uus suositus on et kiinteet aloitetaan 4-6kk mut en haluu lasta nälässä pitää:)
Kommentit (3)
sekaan laittanut vähän luumusosetta. hyvin maistuu neidille:)
Meillä alettiin antamaan kiinteitä kun poju oli vähän päälle neljä kuukautta. Ensin annettiin perunasosetta kerran päivässä, johon lisäsin porkkanaa ehkä reilun viikon päästä. Määrällisesti sosetta oli ehkä pari ruokalusikallista, vähitellen määrät lisäänty. Jossain vaiheessa laitoin mauksi vielä maissiakin. Samaan aikaan aloitettiin maissivellit iltaisin. Kun näihin oli poju tottunut aloin antamaan hedelmäsosetta kerran päivässä. Alussa sosetta meni noin puoli purkillista, nyt menee jo koko purkki kerralla. Ja muutama viikko sitten aloitettiin puurot aamulla.
Eli tän hetkinen ruokarytmi: kahdeksalta puuro ja maito, puolilta päivin 1-2 dl peruna-porkkana-maissi sosetta ja maitoa päälle, puol kolmen-puol neljän maissa purkillinen hedelmäsosetta, vähän vettä päälle, kuuden maissa maitoa rinnasta ja illalla viimeiseksi kaks desiä velliä. Ja tietty yösyötöt vielä päälle. Poika on nyt vajaa kuus kuukautta. Lisää makuja laitan koko ajan sitä mukaa kun tottuu yhteen.
Muuten on kiinteät mennyt hyvin mutta puuron kanssa on ollut hankaluuksia. Aluksi yritin itse tehdä, mutta se ei maistunut. Kun siirryin kaupan valmiiseen puuroon alkoi puuro maistumaan vähän. Tarpeeksi kauan kun vain annoin ja annoin sitä joka aamu niin tottui puuroon.
Toivottavasti tästä nyt jotain apua oli. Hyvää viikonloppua.
Meidän poika 4 kk ja rapiat ja ajattelin viikonloppuna aloittaa kiinteät. Ajettelin maissisosetta (perunalla ei voida aloittaa, kun muutenkin jo ummetusta). Oletko tehnyt soseen itse vai antanut kaupan sosetta? Lantrasitko maitoon?
Oikeastaan olemme aloittaneet kiinteät luumusoseella. Tätä on syöty nyt noin 4 teelusikkaa päivässä laksatiivisen vaikutuksen toivossa, ei niinkään syömismielessä. Meille neuvolassa kehoittivat aloittamaan/lisäämään luumun melko pian ekojen kiinteiden joukkoon juuri tuon ummetuksen takia.