Eikö luottamusmiehellä ole yt:issä sitovia velvollisuuksia?

Vierailija

Yt:t alkoivat ja luottamusmies ei ole olut meihin irtisanomisuhan alla oleviin (5 hlöä) missään yhteydessä. Tänään oli ollut ensimmäinen neuvottelu, josta luottamusmies lähetti sähköpostia: (suora lainaus) "Kyselin ja ehdottelin kaikenlaista ja mua kuunneltiin avoimesti. Onhan se syvältä että pitää nipistää henkilökunnasta mut mä pidän teidän puolta!"
Ihminen, joka ei osaa virallista sähköpostia kirjoittaa tuskin osaa pitää minun työsuhdeasioissa puoliani, kohtaloni on siis sinetöity. Ihmettelin sitä, etteikö luottamusmiehellä ole velvollisuutta kertoa neuvottelujen sisältöä yksityiskohtaisemmin tai firman ilmoittaa tarkempaa aikataulua, kuin "ens perjantain miittinki".
Olen akateemisesti koulutettu ja tällä luottamusmiehellä ei ole hajuakaan siitä, mitä työkseni teen tai mikä osaamiseni on. Yritys on iso suomalainen ja todella tunnettu, luulisi osaamista löytyvän.
Soitin liiton lakimiehelle, joka vaan levitteli käsiään.

Kommentit (2)

Vierailija

Oletko hänen edustamansa liiton jäsen? Yleensä kesken ytn ei voi alkaa juurta jaksain selvittämään neuvottelun sisältöä koska on salassapitovelvollisuus. Luottarin asema neuvotteluissa ei muutenkaan ole vahva.

Vierailija

Luottamusmiehellä on aika paljon rajoitteita sen suhteen, mitä voi kertoa yt-neuvotteluista. Ei hänen duuninsa ole eikä hän edes saa raportoida yksittäisille työntekijöille yt-neuvottelujen sisällöstä. Hänen tehtävänsä on valvoa yt:n etenemisen lainmukaisuutta ja sitä, noudatetaanko yt:ssä mahdollisesti aikaisemmin sovittuja työantajapuolen ja työntekijäpuolen linjauksia ja sitä, että siellä toimitaan työehtosopimuksen määräysten mukaisesti, esim. irtisanomisjärjestyksen mukaan. Luottamusmiehen tehtävä ei yt-tilanteessa ole neuvotella työantajan kanssa yksittäisten ihmisten ammattitaidosta tai osaamisesta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat