Miten tarkasti muilla on sikiön koko vastannu viikkoja rakenneultrassa?
Itselläni olisi pitänyt olla 19+1, mutta keskiarvo oli vain 17+5... Ja siis lähete äitipolille pienten mittojen takia. Onko muita joilla käynyt näin, ja onko kaikki ollu kuitenkin kunnossa?
Kommentit (9)
Nuorinta odottaessa meinasin saada hepulin, lapsivesipunktiota tehtäessä lääkäri mittaili vauvaa ja pään mitta oli viikon pienempi kuin muut mitat.. Ei varmaankaan niin epätavallista koska lääkäri ei kommentoinut asiaa. Säihkähdin kuitenkin koska mietin mahdollisia kehityshäiriöitä. No, meidän tytöillä on kaikilla ollut pienehkö,nätti pää syntyessään joten ei siinä mitään ihmeellistä ollutkaan. Ja pään ympärys oli kuitenkin 35cm, sentin suurempi kuin muilla lapsillamme.
Onhan se hyvä että tutkitaan ja seuraillaan vauvan kasvua, kyllä kaikki varmasti on hyvin!
Mulla ultraajatätin mukaan oli vaan heittoa 2 päivää. Mutta se oli terveyskeskuksen ultraaja joten en luota siihen yhtään. Se sama on ennenkin arvioinut väärin. Ystäväni isosiskon laskettua aika oli 2 viikkoo pielessä vauvan koon perusteella. Sama ultraaja oli kuin minullakin. Muutenkin yksityisen ultrassa vaavi oli pienempi kuin terveyskeskuksen ultrauksen perusteella.
Mutta tuskin sinunkaan vaavilla on mitään hätää!
P.s jos yhtään lohduttaa niin itse olen syntynyt täysaikaisena painoa
2.5kg ja pituutta 45cm ja olen ihan normaali :)
Lilli81 24+1
piti keskiviikkona olla menossa vk 19+4. Lääkärin tekemän ultran mukaan kuitenkin oli viikko 20+2. Ainoastaan ensimmäisessä ultrassa (vk 7+4) sikiö vastasi noita viikkoja, sen jälkeen se on " edistänyt" vajaalla viikolla.
Koska ultra ei vastannut viikkoja, lääkäri ultraili tarkasti kaikki mitat (reisiluu, päänympärys/halkaisija, kroppa yms). Ne kuitenkin kaikki täsmäsivät tuota jälkimmäistä viikkolukua (20+0-2 suunnilleen). Tohtori oli sitten sitä mieltä, että toukka on melkein viikkoa edellä " aikaansa" eikä mitään omituista ole näkyvissä.
Laskettua aikaa ei kuitenkaan siirretty, ja minulle se nyt on loppujen lopuksi yksi ja hailee... =). Kyllä se sieltä maailmaan putkahtaa jokatapauksessa ennemmin tai myöhemmin....
kun kuulee että muillakaan ei aina tapahdu kaikki ihan ajallaan. Tämä on kolmas raskaus eikä kahdessa aiemmassa ole ollut mitään ongelmia. Ihmeellistä että raskaudet voi olla näin erilaisia.. Sain kontrolliajan jo puolentoista viikon päähän!
Mutta seuraavat, että pysyy siinä samassa, eikä jää lisää jälkeen, sillä sillon istukan toiminnassa voi olla häikkää!! Mulle sanottii rakenneultrassa, että yleensä rv20 asti vauvat kasvavat samassa tahdissa ja sitten alkaa yksilöllinen kasvu...
HEi!
Mulla on 4 ensimmäisen kanssa jokaisella ultrassa heittänyt noin viikon tai yli, ja nyt viidettä odottaessa olikin ylläri, että la pitää päivälleen..
nuo 4 ekaa on kyllä jokainen tullut lähempänä menkoista laskettua la:ta kuin ultrassa muutettua.
Nyt sitten onkin vuorossa suunniteltu sektio, kun on jo 2 hätäsektiota perätilan takia takana..
eli mulla oli esikoispojasta (np-ultrassa vastasi päivälleen) rakenneultrassa heittoo kaikissa mitoissa viikosta kahteen ..oli nopee mittaaja (terkkari) ja liikkuvainen vauva.. ja sitten soittelivat perään ja eikun lääkäriin ja kontrolliin 3 viikon päästä..(ja kauhee stressihän siinä oli sen 3 viikkoa)
no sitten lääkäri ultrasi ja kaikki vastasikin taas päivälleen..
sf-mitatkin mulla oli keskikäyrän yläpuolella koko raskauden ajan tasaseen..
syntyikin sitten laskettuna päivänä ihan luonnollisesti (ja oli ihan normaalikokoinen ja terve poika / 3325 gr/49,5 cm)..suunnilleen samankokoinen kun mä olen ollut syntyessäni..
nyt oottelen toista (la 24.4) ja jälleen np-ultrassa vastasi päivälleen (turvotus oli 0,5 mm) mutta taasen terkkarin ottama rakenneultra heitti 1-2 viikkoon joka mitassa..(oli se älykkö siirtämässä mun laskettua aikaakin 3 viikolla, mutta toppuuttelin sit hiukan että mites olen voinut tehdä raskaustestin ennen kun olen ollut raskaana.. mulla siis säännölliset menkat ja testikin oli plussaa jo ennen kun menkat oli myöhässä..ja et miten tää eka ultra...)
no ei sitten muuta taaskaan kun uusi aika kontrolliin ja lääkäriin..
ja niinhän se taas oli ettei ne mitat sitten heittänytkään..
ja taas on maha kasvanut samalla lailla tasaseen keskikäyrän yläpuolella..ja veikkailen et aika samankokoinen lapsikin on tulossa..
tällä kertaa oon vaan osannut olla stressaamatta.. ekalla kertaa toi aiheutti huomattavasti enemmän päänvaivaa..
eli huoleti vaan eiköhän toi ole aina vaan sellasta ylihuolehtimista terveydenhuollon kannalta..tarkistavat vaan kaiken varmuuden varmuudeksi..
Nyt alkaa olla hieman parempi mieli asian suhteen. Onneksi ei ole montaa päivää kun pääsen tarkistuttamaan asian. Toivottavasti on kaikki kunnossa.
Kontrolli oli 2kk päästä, kun tuo viikon heitto osui vielä marginaaliin. Nyt oli käyrillä sitten vk 31+5, tosin lääkäri arveli mahan päältä että pieneltä tuntuu edelleen.