Oletko jättänyt lääkkeitä tai muita apteekkituotteita ostamatta rahan puutteen vuoksi?
Olen raskaana ja tänään sairaslomalla kävin apteekissa. Viime viikolla todettiin raskauteen liittyen anemia ja viiem yönä alkoi myös flunssa. Kävin tänään apteekista hakemassa itselleni rautatabletteja, C-vitamiinia, Rennietä ja Panadolia. Esikoiselle vitamiinipurkki ja koiralle atopiaan rasvaa mitä eläinlääkäri lauantaina määräsi. Lasku kassalla 80 e. Näin työssäkäyvälle ihan ok, maksoin siinä missä muutkin "välttämättömät" menot. Alkoi kuitenkin tulevaisuus hirvittää. Miten sitten riittää rahat, kun olen hoitovapaalla. Vanhempainrahalla ei yksi 80 e apteekkilasku vielä aiheuta harmaita hiuksia, mutta kotihoidotuesta on melkoinen siivu. Jääkö sairas koira hoitamatta? Tai lapselta vitamiinit saamatta? Olen kyllä onneksi aloittanut säästämäisen jo ennen raskautta, silti kyllä jännittää miten käy. Perhe-elämässä nämä yllättävät menot kun on enemmän viikottaisa kuin jotain harvinaisia sattumuksia.
Onko teillä jäänyt apteekkiostokset tekemättä tai joudutteko karsimaan vitamiineista tms pienten tulojen vuoksi?
Kommentit (42)
On jätetty ainakin antibiootteja ostamatta, kun lääkäri on "varmuuden vuoksi" kirjoittanut resepti. On odeteltu muutama päivä ja korvakipu tms. onkin mennyt ohi ilman että antibioottia on aloitettu.
Vierailija kirjoitti:
Miten pienet tulot pitää olla että sossusta saa jotain? En usko että saadaan mitään kun mies kuitenkin on töissä.
Sairas koira on se jonka hoidosta varmaan ensimmäisenä joutuu tinkimään. Meillä on vakuutus, mutta se ei kata kaikkea. Esim. kallis erikoisruokavalio, atopiashampoot ja rasvat ei mene vakuutukseen ja ovat kyllä kalliita. Saa nähdä miten koirarukan käy jos ei ole itsellä varaa siitä huolehtia :(
Jotenkin tuntuisi että juuri pienituloiselle vitamiinit on tärkeitä. Ruokavalion monipuolisena pitäminen on etenkin Suomen talvessa kyllä vaikeaa pienillä tuloilla.
T. aloittaja
Kai tiedät, että sinusta voidaan tehdä eläintensuojeluilmoitus jos alat laiminlyömään sairaan koiran hoitoa ("tinkimään")? Helpompaa olisi luopua koirasta oma-alotteisesti, ettei tulisi mahdollisia lisäkuluja (sakkoja tms ja eläimen hakeminen takaisin maksaa myös melko paljon jos se viedään viranomaisen toimesta).
Vierailija kirjoitti:
Jätin lääkkeet (antibiootit kohtutulehdukseen) ostamatta, koska imetin. Vaihtoehtona oli joko ottaa lääkkeet ja lopettaa imetys. Tai tämä, jättää lääkkeet ottamati ja imettää.
Tuo on jo oikeasti riskialtista!
Vierailija kirjoitti:
Miten pi mlenet tulot pitää olla että sossusta saa jotain? En usko että saadaan mitään kun mies kuitenkin on töissä.
Sairas koira on se jonka hoidosta varmaan ensimmäisenä joutuu tinkimään. Meillä on vakuutus, mutta se ei kata kaikkea. Esim. kallis erikoisruokavalio, atopiashampoot ja rasvat ei mene vakuutukseen ja ovat kyllä kalliita. Saa nähdä miten koirarukan käy jos ei ole itsellä varaa siitä huolehtia :(
Jotenkin tuntuisi että juuri pienituloiselle vitamiinit on tärkeitä. Ruokavalion monipuolisena pitäminen on etenkin Suomen talvessa kyllä vaikeaa pienillä tuloilla.
T. aloittaja
Jos tulot on niin suuret ettei sossusta saa mitään, niin sillon teillä on ihan tarpeeksi rahaa elämiseen ja lääkkeiden ostoon. Elämä on valintoja täynnä.
Usein olen jättänyt astmalääkkeet ostamatta.
Järkyttävää luettavaa, meinaatko oikeasti TINKIÄ sairaan eläimen hoidosta? Tuossa tilanteessa pitää ymmärtää, että koiralla on parempi olla jossain muualla missä ihmisillä on varaa asianmukaiseen hoitoon!
Ala samantien selvittämään koiralle uutta kotia jos epäilet ettei sinulla ole varaa siitä huolehtia![/quote]
Toistaiseksi on ollut varaa huolehtia koirasta ja luultavasti on jatkossakin jos otan sen budjetissa huomioon. Koira tosin alkaa olla jo vanha ja monisairas, joten luultavasti lähivuosina päätyy koirien taivaaseen joka tapauksessa. Se ei ole vaihtoehto että jätän vaan hoitamatta ja annan koiran kärsiä (mitä ilmeisesti pelkäsit että teen). Jos sellainen tilanne tulisi, niin pitäisi joko miettiä toista kotia (tuskin löytyy) tai (todennäköisemmin) koiran lopettamista. Viimeksi kuluneen viikon aikana koiran sairauksien hoitoon on uponnut kokonaisuudessaan noin 250 e, reilu viikko sitten meni 100 e vakuutusmaksuun joka tulee useita kertoja vuodessa. Mistään pikkusummista tässä ei siis oikeasti ole kyse koiran hoidossa. Se on muutenkin sivujuonne tässä jutussa, anteeksi että olin epäselvä. Olen utelias siitä miten ihmiset priorisoi omaa ja perheen terveydenhoitoa kun pienet tulot. Sairaan eläimen hoitamatta jättäminen olisi varmaan jo eläinsuojelurikos. Mitähän viranomaiset muuten tekee jos tällainen tapaus tulee vastaan? Lopetetaanko lemmikki vai etsitäänkö sairaillekin uusi koti? Missä se raja menee? Meni kyllä ihan off topic, sori.
T. aloittaja
On muuten huvittavaa että ihmiset kertoo jättävänsä lääkkeitä ostamatta myös lapsilleen (korvatulehdus), mutta se mikä herättää suuren vastarinnan on jos joku jättää atopiarasvan ostamatta koiralle.... Siis rasvan. Eläimelle. Kyse ei ollut kipulääkkeestä, atbiootista tai syöpälääkkeistä vaan rasvasta.
En hakenut sydänlääkettä joka maksaa 1300€/vuosi. Sillä rahalla saan lapsille monta purkkia maitoa. Ja uusista lääkkeistä ei aina tiedä sopiiko edes. Ei vain ollut varaa kokeilla 130€/ kk edestä mitään. Halvemmalla valmisteella on nyt vuosi menty ja ei ongelmia. Sydämmen vajaatoiminnassa saisi siitä erityiskorvauksen, ei muuten.. Harmi, saattaisi lisätä elinvuosia..
Vierailija kirjoitti:
Jätin lääkkeet (antibiootit kohtutulehdukseen) ostamatta, koska imetin. Vaihtoehtona oli joko ottaa lääkkeet ja lopettaa imetys. Tai tämä, jättää lääkkeet ottamati ja imettää.
Eikös kohtutulehdukseen käytettyjen lääkkeiden aikana ole yleensä ihan sallittua imettää?! Ihan tyypillinen lapsivuodeajan vaiva kyseessä kuitenkin. Ja ainahan sitä vois pumpata kuurin ajan viemäriin maidot ja jatkaa imetystä sitten lääkekuurin jälkeen...
Jätin masennuslääkkeet hakematta, kun olivat liian kalliita
Itse haluaisin jälleen korostaa kotivaran tärkeyttä. Kun on laaja kotivara elintarvikkeita ynnä muita käyttöhyödykkeitä, voi joskus hätätilanteessa ruokarahat käyttää apteekkituotteisiin tai mihin nyt kriisin iskiessä tarvitseekaan.
Itse olen tämän opetellut kantapään kautta ja silloin pyhästi vannonut, että ruoka ja lääkkeet ei tästä taloudesta enää koskaan pääse loppumaan. Sitä kun kuukausi tolkulla syö vain lasten lautasille jääneitä tähteitä ja kotipihan omenapuusta omppuja, tietää elävänsä kituuttaen ja voi vain toivoa parempaa.
Kotivaran kerryttäminen ei edes oli kovin kallista. Jokaisella kauppakerralla ostaa jotain pientä ylimääräistä. Hyödyntää kaikki "kaksi yhden hinnalla" -tarjoukset ja laittaa sen toisen piiloon pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kohtutulehdukseen käytettyjen lääkkeiden aikana ole yleensä ihan sallittua imettää?! Ihan tyypillinen lapsivuodeajan vaiva kyseessä kuitenkin. Ja ainahan sitä vois pumpata kuurin ajan viemäriin maidot ja jatkaa imetystä sitten lääkekuurin jälkeen...
Ei näiden lääkkeiden. Sain kahdet eri antibiootit. Ja vauva ei välttämättä viikon jälkeen olisi enää tissille suostunut. Hengissä olen ja tulehduskin lähti itsekseen pois..
Kyllä olen jättänyt, ja ihan työssäkäyvä olen (vieläpä terveydenhoitaja). Reseptillä olisi perusvoidetta 400g pumppupulloja, mutta ei tahdo olla ylimääräistä rahaa hakea sitä apteekista. Itse siis olen atoopikko ja nyt syksyn tullen on taas alkanut iho kuivua. D-vitamiinia hamstrasin taannoin kun Tokmannilla oli puoleen hintaan, sen käytöstä en tingi.
Minäkin haluaisin tietää mitkä antibiootit ovat estäneet imetyksen. Kefexin + Trikozol on ainakin tavanomainen yhdistelmä kohtutulehdukseen, eikä estä imetystä.
Vierailija kirjoitti:
On muuten huvittavaa että ihmiset kertoo jättävänsä lääkkeitä ostamatta myös lapsilleen (korvatulehdus), mutta se mikä herättää suuren vastarinnan on jos joku jättää atopiarasvan ostamatta koiralle.... Siis rasvan. Eläimelle. Kyse ei ollut kipulääkkeestä, atbiootista tai syöpälääkkeistä vaan rasvasta.
Ei se vaadi kuin sen yhden koiraihmisen ketjuun, niin jo alkaa tekstiä tulla...
Olen jättänyt. Toimeentulotuella kyllä lääkkeet korvataan, mutta ei silti ole aina ollut varaa ostaa. Kun ne pitää ensin ostaa omasta pussista, ja sitten laittaa kuitit ja reseptit sossuun ja odotella yli viikko. Niin ei ole aina ollut varaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jättänyt. Toimeentulotuella kyllä lääkkeet korvataan, mutta ei silti ole aina ollut varaa ostaa. Kun ne pitää ensin ostaa omasta pussista, ja sitten laittaa kuitit ja reseptit sossuun ja odotella yli viikko. Niin ei ole aina ollut varaa ostaa.
Tämä on tosi surullista. Hehkutetaan että on lottovoitto syntyä Suomeen ja sitten totuus on ettei kaikilla ihmisillä ole varaa ruokaan ja lääkkeisiin. Olen kuullun sairaista eläkeläisistäkin, jotka jättää rahan puutteen vuoksi lääkkeet ottamatta. Eivät kehtaa kertoa läheisillee, saati sitten lääkärilleen.
Totta hitossa olen, olenhan köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Jätin masennuslääkkeet hakematta, kun olivat liian kalliita
Ite taas lopetin niiden käytön, kun kyllästuin sivuvaikutuksiin, eikä ne minusta kunnollista ihmistä olleet tehneet. No joskus nappaan yhden tai pari, jos ahdistaa liikaa, tuntuu auttavan, vaikka en edes osaa sanoa, onko kyseessä pelkkä placebo-efekti.
Yhteiskunta ne ostaa minulle, kun olen pitkäaikaistyötön, mutta säästyypähän nyt yhteiskunnan rahat sitten.
Ap, en kyllä pidä neuvolan terkkaria mitenkään erityisenä asiantuntijana..sorry nyt vaan..
Minä ostan kaikki muut paitsi reseptilääkkeet Venäjältä niin on paljon edullisempia.