Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tradenomit! Opitteko koulussa mitään?

Vierailija

Tosi pintapuolista ollut tämä eka vuosi! Oon oppinut paljon turhaa ja jotenkin tuntuu ettem oikeastaan mitään. En tajua mikä hyöty musta on koskaan työnantajalle jos en opi mitään. Monien opettajienkin asenne on "ei teitä kuitenkaan kiinnosta tämä kurssi". Noloa mennä jonnekin töihin, kun paperilla on tutkinto mutten käytännössä osaa mitään.

Kommentit (7)

Vierailija

Ei taida tällä hetkellä olla tradenomin papereilla edes pelkoa työllistymisestä. Ehkä kaupan kassalle jos hyvä tuuri käy.

Tulpsu
Seuraa 
Liittynyt21.10.2015

En todellakaan, paska koulu :D Onneksi pääaineessani on pätevä opettaja joten siitä olen oppinut jotain. Mutta pääaineopinnotkin ovat niin vähäiset sen kaiken turhan rinnalla.

Vierailija

Luuletko olevasi jotenkin ainutlaatuinen tapaus? Suurin osa ns. paperilla pätevistä ei osaa paljoakaan. Ainoa todistettu keino oppia asioita on ottaa niistä oma-aloitteisesti selvää; tässä ei mikään koulu auta pätkääkään.

En ole koskaan edes ajatellut että nykyisin tutkinnon suorittaneet erityisesti osaisivat mitään. Tällä palstalla niin tunnutaan kuitenkin ajattelevan. Eli ainoa mitä kannattaa nyt tehdä on opettaa itse itselleen ne oikeasti oleelliset asiat, näin ollen työnantajakin arvostaa ihan eri tavalla.

Tulpsu
Seuraa 
Liittynyt21.10.2015

3 lisää vielä, että eniten häiritsee opettajien huono taso. Lähes kaikki ovat luokattoman huonoja. En tiedä olisinko saanut hieman enemmän irti koulutuksesta jos opetuksen taso olisi ollut parempi. Toisaalta myös tuntuu, että opinnot ovat kovin hajanaisia ja kaikkea turhaa opiskellaan vähän ja pintapuolisesti. Jännittää mennä työelämään, en koe olevani tarpeeksi ammattitaitoinen tai omaavani tarpeeksi tietoa alastani.

Tulpsu
Seuraa 
Liittynyt21.10.2015

Vierailija kirjoitti:
Luuletko olevasi jotenkin ainutlaatuinen tapaus? Suurin osa ns. paperilla pätevistä ei osaa paljoakaan. Ainoa todistettu keino oppia asioita on ottaa niistä oma-aloitteisesti selvää; tässä ei mikään koulu auta pätkääkään.

En ole koskaan edes ajatellut että nykyisin tutkinnon suorittaneet erityisesti osaisivat mitään. Tällä palstalla niin tunnutaan kuitenkin ajattelevan. Eli ainoa mitä kannattaa nyt tehdä on opettaa itse itselleen ne oikeasti oleelliset asiat, näin ollen työnantajakin arvostaa ihan eri tavalla.

Kyllä minä olen luullut että koulussa opitaan ja sen jälkeen kuuluisi olla alastaan vahva tietopohja? Mitäs varten se sitten on?

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

No minulla on vähän samat mietteet opiskelujen aloittamisen suhteen humanistisella ja/tai kasvatusalalla. Vapaaehtoisena olen tuommoisia hommia tehnyt ja kuunnellut niitä työntekijöiden juttuja ja ei niissä nyt niin hirveästi konkretiaa ole. Serkkunikin opiskeli sosionomiksi ja sanoi ettei koulussa mitään varsinaisesti oppinut sen suuremmin.

Olen kuunnellut niitä ammattilaisten juttuja esim.nuorisotyöhön liittyen ja jotenkin on välillä tullut semmoinen myötähäpeän semmoisesta itsestäänselvistä asioista hössöttämisestä ja niiden mystifioimisesta. Tuntuu että kaikki kasvatustieteet sun muut voisi tiivistää sloganeihin kuten "ihmisellä on mieli", "nuoruus on herkkää aikaa", "lapsuus on tärkeää", "ihmistä pitää huomioida", "mennään sinne missä asiakkaat on!"

Mutta työstä on turha haaveilla jos ei itkua pidätellen hakeudu johonkin oppilaitokseen, pääse sisään ja väkertele monta vuotta noiden asioiden parissa. En tiedä riittääkö minulla enää terveys tuohon.

Tradenomilinjallakin olen opiskellut nähdäkseni millaista touhua se on; kyllähän siinä oppii sellaisia asioita ja faktoja ainakin, joita ei ihan maalaisjärjen kautta joka tallukka tiedä, vaikka sovellukset eivät olisikaan ihan ilmiselviä. Matikkaa ja kieliä oppii vähän myös.

-Mies 29v + 1v-

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat