Työtön ja kiittämätön

Jonnaee

Olen ollut nyt työttömänä 3kk. Olen koko tämän ajan hakenut aktiivisesti töissä ja päässyt haastatteluihin asti, valoa tunnelin päässä siis, heh. Eilen työkkärin mamma soitteli mulle, ja kyseli miten on työnhaku mennyt. Luettelin paikat joihin olen hakenut ja kerroin missä olen käynyt haastattelussa. Hän oli tyytyväinen ja tsemppasi. Mutta...
Työkkärin tapoihinhan kuuluu, että työttömyystukea ei saa, jos ei hae työkkärin "tarjoamia" paikkoja, joita se sinun henkilökohtainen ohjaaja sieltä tarjoaa.

Tämä nainen tarjosi mulle nyt kahta paikkaa, joihin on siis pakko hakea, vaikka "ei haluaisi". Ensimmäisenä on ruokakauppaketjun pieni toimipiste tämän kaupungin kamalimmalla asuinalueella. Siis oikeasti kamala paikka. Kerrostalo lähiö, jossa asuu paljon narkkareita, alkoholisteja sekä sellaisia....ei niin kunnon kansalaisia. Kyseinen kauppa on ryöstetty viimeisen 3 vuoden aikana yli 6 kertaa. Lisäksi tässä kaupassa on samassa paketissa posti ja Veikkauspiste. Toinen on pesulatyöntekijä, jossa olen ollu nuorempana töissä.

Ahistaa ajatus, että vaikka (tarkoituksella lähettäisin huonon hakemuksen) ne valitsisi mut ja joutuisin mennä sinne töihin. :( en halua.
Miten keplottelen itseni pois sieltä :D
Olen töiden suhteen melko kaikkiruokainen enkä mikään pelkuri, tämä paikka vaan jotenkin inhottaa. kohtalotovereita?

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Mikä olet koulutukseltasi? Voi hyvinkin olla, ettet edes kelpaisi kauppaan töihin. Mikä pesulatyöntekijässä olisi vikana? Jos kerran olet ko. työtä jo tehnytkin. Vaikka tulisit siihen valituksi, mikään ei estä hakemasta edelleen muita töitä. Usko pois, molempiin on varmasti kymmeniä tai satoja muita hakijoita, joten todennäköisyys tulla valituksi on aika pieni. Ainakin jos teet huonon hakemuksen, ja jos "pääset" haastatteluun, senkin voi mokata.

Vierailija

Joku muu työtön sen paikan ottaa kuitenkin, eli mitään omantunnontuskia. Monelle nekin paikat mitä sinä olet hakenut, voi olla sellaisia mihin eivät halua. Ei me tarvita Suomeen yhtään lisää työhakemuksia.

Vierailija

Komppi kakkoselle.
Sitä paitsi en ihan osta tuota kuvitelmaasi huonosta lähiöstä. Suomessa ei ole tuollaisia narkkarilähiöitä! Toki voi olla levottomia myymälöitä, jos vieressä on vaikka keppanabaareja ja kaupan aukioloajat on myöhäiset. Mutta muuten tunnut nyt hiukan maalaavan piruja seinille.
Joka tapauksessa joudut kumminkin työhaastatteluun, ei ketään pelkän hakemuksen perusteella palkata. Siellä voit sitten luimistella seinille ja näyttää säikyltä ja neuroottiselta...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Komppi kakkoselle.
Sitä paitsi en ihan osta tuota kuvitelmaasi huonosta lähiöstä. Suomessa ei ole tuollaisia narkkarilähiöitä! Toki voi olla levottomia myymälöitä, jos vieressä on vaikka keppanabaareja ja kaupan aukioloajat on myöhäiset. Mutta muuten tunnut nyt hiukan maalaavan piruja seinille.
Joka tapauksessa joudut kumminkin työhaastatteluun, ei ketään pelkän hakemuksen perusteella palkata. Siellä voit sitten luimistella seinille ja näyttää säikyltä ja neuroottiselta...

Kyllä Suomessa on semmoisia lähiöitä, ja on myös paljon työpaikkoja, jotka sairastuttavat työntekijät joko huonolla johtamisella tai vaikka sisäilmaongelmilla.

Olen monta kertaa miettinyt noita työhönosoituksia, kun niitä laitetaan semmoisiin paikkoihin, mihin te-toimiston virkailija ei ikinä laittaisi vaikkapa omaa lastaan. Olen nähnyt kuinka ihmisiä on lähtenyt pitkille sairaslomille ja sitä kautta työkyyvttömyyseläkkeelle vain siksi, että työnantajan johtamismetodit perustuvat päivittäiseen alistamiseen. Nämä paikat ovat monille nuorille ensimmäinen (ja viimeinen) kosketus työelämään ja pakko sanoa että jos ne olisivat olleet minun ensimmäisiä työpaikkoja niin olisin varmasti lähtenyt lataamon kautta itsekin. Kaikenlainen pakko suostua mihin tahansa asunnon ja ravinnon menettämisen pelossa, on jotain mitä ei ainakaan verovaroin pitäisi tukea, varsinkin kun ne kaikki voito siitä menee työnantajille, ja kustannukset muille. 

Jos kerta ollaan niin vahvasti markkinataloudessa, niin miksi työnantajat eivät sitten nosta palkkoja siihen, että ihmiset tulevat sinne töihin ilman mitään osoituksia? Montako opettajan paikkaa on vuodesta toiseen auki? Tai paperimiehen? Miksi kannattamatonta liiketoimintaa pitää ylipäätään tukea veronmaksajien rahoista?

Jonnaee

1. Kommentoija.. Musta tuntuu et ymmärsit tahallaan tän mun viestin väärin. Mä haluan kyllä töihin. Haluan normaalin arjen, ei työttömänä olo mitään herkkua ole. Oon kuitenkin elämäni aikana tehnyt lähes kaikkea mahdollista työtä vuokratyöfirmojen kautta ja haluaisin nyt vihdoin saada sellaisen työn, joka tuntuisi mielekkäältä, ja kestäisi kauemman kuin 2viikkoa. Tiedän, että ei saisi nirsoilla, koska työpaikka ei todellakaan ole itsestäänselvyys. Mutta näiden kahden paikan kohdalla vaan tosissaan ahdistaa ajatus joutua sinne. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppi kakkoselle.

Kyllä Suomessa on semmoisia lähiöitä, ja on myös paljon työpaikkoja, jotka sairastuttavat työntekijät joko huonolla johtamisella tai vaikka sisäilmaongelmilla.

Olen monta kertaa miettinyt noita työhönosoituksia, kun niitä laitetaan semmoisiin paikkoihin, mihin te-toimiston virkailija ei ikinä laittaisi vaikkapa omaa lastaan. Olen nähnyt kuinka ihmisiä on lähtenyt pitkille sairaslomille ja sitä kautta työkyyvttömyyseläkkeelle vain siksi, että työnantajan johtamismetodit perustuvat päivittäiseen alistamiseen. Nämä paikat ovat monille nuorille ensimmäinen (ja viimeinen) kosketus työelämään ja pakko sanoa että jos ne olisivat olleet minun ensimmäisiä työpaikkoja niin olisin varmasti lähtenyt lataamon kautta itsekin. Kaikenlainen pakko suostua mihin tahansa asunnon ja ravinnon menettämisen pelossa, on jotain mitä ei ainakaan verovaroin pitäisi tukea, varsinkin kun ne kaikki voito siitä menee työnantajille, ja kustannukset muille. 

Jos kerta ollaan niin vahvasti markkinataloudessa, niin miksi työnantajat eivät sitten nosta palkkoja siihen, että ihmiset tulevat sinne töihin ilman mitään osoituksia? Montako opettajan paikkaa on vuodesta toiseen auki? Tai paperimiehen? Miksi kannattamatonta liiketoimintaa pitää ylipäätään tukea veronmaksajien rahoista?

Eiköhän tässä ollut kysymys normaalisti avoimessa haussa olevista paikoista, joissa myös palkanmaksu tapahtuu yrityksen eikä veronmaksajien rahoista. Aloittajaa on vain kehotettu hakemaan ko. paikkoihin.

Vierailija

Ajattelepas ap, sillä kamalallakin alueella ASUU ihan tavallisiakin ihmisiä. Sinä sen sijaan saisit liikkua päiväsaikaan...

On sulla asennevamma, ellet sitten provoa, niin kuin luulen.

Vierailija

Tuohan on todella hyvää palvelua, jos oikein soittavat TE-toimistosta ja tarjoavat paikkoja! Häh? Mulle korkeintaan tullut kaksi kertaa postissa printti jostain duunista jota voisi hakea (siis 15 vuoden aikana).

Mutta jos kyse palkkatukipaikasta, niin eihän se ole kuin 6 kuukautta. Kyllä terve ihminen sen kestää.

Itse en voinut hakea noista kahdesta paikasta toiseen, koska se vaati osaamista, jota minulla ei ollut, joten pyysin TE-toimistoa poistamaan haun tiedoistani. Toiseen paikkaan hain ja siitä urkeni mulle uusi ura.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppi kakkoselle.

Eiköhän tässä ollut kysymys normaalisti avoimessa haussa olevista paikoista, joissa myös palkanmaksu tapahtuu yrityksen eikä veronmaksajien rahoista. Aloittajaa on vain kehotettu hakemaan ko. paikkoihin.

Pointti oli se, että veronmaksajan rahaa kuluu siihen, että näitä työhönosoituksia läheteään sellaisillekin ihmisille, jotka eivät halua koko työpaikkaa. Niitä läheteään semmoisiin työpaikkoihin, mihin olisi ilman tätä verovarojen tuhlaustakin hakenut satapäin työttömiä. 

Työhönosoitus voisi olla järkevää verorahojen käyttöä, jos sillä saataisiin työttömiä sellaiseen työhön, joihin ei muuten ole hakijoita. Ongelma on se, että tällaiset paikat mihin ei ole hakijoita, ovat niitä samoja missä on onneton palkka ja suuri vaihtuvuus. Riittämätön palkka ja suuri vaihtuvuus kertovat ensisijaisesti johtamisongelmista. Johtamisongelmat puolestaan vievät ihmisiä kokonaan pois työvoimasta.

Eli: Työpaikat mihin ei ole hakijoita, ovat yleensä sellaisia missä on huonot työolot ja johto, joka ei osaa kompensoida työoloja millään tavalla. Sitten kun tähän lisätään vielä sellainen kuvio, että jonkun on PAKKO mennä tuollaiseen paikkaan tai hän menettää toimeentulonsa, niin tullaan niihin kustannuspuoliin.

Onko sattumaa, että työkyvyttömyyseläkkeelle menevistä suurin osa on nuoria, jotka ovat jo olleet työssä tällaisissa paikoissa?  Veronmaksajat kustantaa, työnantaja voi kokeilla josko seuraava kestäisi paremmin. Ja jos kestää niin lisätään työtaakkaa kunnes kamelin selkä katkeaa. Sitten taas uutta putkeen, jos ei muuten niin työkkärin työhönosoituksilla, koska sitten hakijoilla ei ole vaihtoehtoja.

Vierailija

Luuleeko ihmiset ettei ap osaa hakea ilman jotain työhönosoituksia?? Ei ne ole mitään maagisia ja salaisia työtarjouksia vaan ihan niistä samoja paikkoja mitkä ne työttömät on jo nähneet mol.fi sivulta. Työkkärillä on tietyt tehokkuusvaatimukset mihin kuuluu tietyn osoitusmäärän lähettäminen, eikä työttömän työllistäminen. Työkkäri kun ei voi päättää kuka palkataan, niin ei niillä ole palkatuksi tulemiseen liittyviä tehokkuusvaatimuksiakaan. Käytännössä ne "työllistää" niitä ihmisiä, jotka saa sen työn ilman mitään osoituksia. 

Vierailija

Kiitos kivoista kommenteista ja ajatuksista. On kiva kuulla, mitä mieltä muut on. Toivottavasti ymmärrätte, mitä ajan tällä takaa. Pointti on se, että en taas haluaisi työtä, jossa en kerta kaikkiaan viihdy, johon meneminen ahdistaa. Kerta toisensa jälkeen olen ollut pätkätöissä ja stressannut itse työstä ja rahasta, sekä siitä kuinka kauan tällä kertaa saan olla töissä. Haluaisin vaan pitempiaikaisen työn joka olisi edes vähän mielekästä :)

Kyseessä ei ole asennevamma, eikä varsinkaan provo. ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat