Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin parantaa ruotsiani - lukuehdotuksia? Tv-sarjoja

Vierailija

Lukiopohja, eli jotain helppoa luettavaa - lasten kuvakirjat yms. joissa vähän ja lyhyitä lauseita ovat kuitenkin liian helppoja. Ei mitään fantasiaa tai rikoskirjallisuutta. Ehdotuksia?

Mites televisiosarjat ja leffat? Netflixistä olen pari ruotsinkielistä elokuvaa katsonut, sarjoista ainoa mielenkiintoinen on Wallander mutta jos katson sitä niin säikyn koko seuraavan yön...olisiko jotain sarjoja mitä pääsisi teksityksien kanssa seuraamaan vaikka Areenassa tms.?

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Solsidan on hyvä. Joku ruotsinkielinen kuuntelukirja kirjastosta lainaan, kuuntele sitä autossa työmatkoilla?

Et tarvitse alkuperäiskirjallisuutta ruotsiksi. Mieti, mitä haluaisit nyt lukea suomeksi, sitten menet kirjastoon tai kirjakauppaan ja ostat saman kirjan pokkarina ruotsiksi.

Vierailija

Entäpä pidemmät ja paremmat lastenkirjat kuten Pippi Långstrump, Alla vi barn i Bullerbyn tai Ronja Rövardotter?

Vierailija

Mene kirjastoon katsomaan ruotsinkielisestä hyllystä jotain, sekä aikuisten että lasten osastolta. Pyydä kirjastonhoitajaa etsimään sinulle vaikka jotain novellikokoelmaa.

Vierailija

Solsidan.

Lisäksi leffoja kannattaa katsoa DVD:ltä niin, että laittaa ruotsinkieliset tekstit.

Meidän 8-luokkalainen katsoo mun kanssa mm. Wallandereita ja Maria Wernejä ja katsottiin Millenium -trilogia näin, koska hän yrittää kiriä ruotsia, kun ei sitä 7. luokalla ollenkaan lukenut.

Toimi enkunoppimisessa lähes ummikkolapsille mainiosti (sitä myös koulusta suositeltiin), nyt katsotaan, toimiiko ruotsissa yhtä hyvin.

Vierailija

Itse kertasin ruotsinkieltä Ylen Strömsö-sarjaa katsomalla Areenan kautta ja vielä ruotsiksi tekstitettynä -suosittelen :)

Vierailija

Jokin kirja tai leffa joka on sulle tuttu suomeksi (tai englanniksi)? Katso vaikka Disneyn piirrettyjä ruotsiksi puhuttuna.
Äitini tilaa HBL:ää oppiakseen ruotsia. Lue sitä kirjastossa tai vaikka muita ruotsinkielisiä lehtiä jos löytyy :)

Vierailija

Kiitos kaikille ehdotuksista, katson löytyykö Solsidan jostain.

2: Kuuntelukirjoihin ei valitettavasti ole mahdollisuutta, ei ole mitään missä soittaa niitä. Jos joku tietää nettisivustoa missä paljon ruotsinkielistä puhetta niin saa vinkata niitäkin!

3: Googletin ja voi olla liian vaikea lukea mulle, yritän ainakin leffan katsoa!

4: Hyviä ideoita, Ronja Ryövärintytär voisi ainakin olla hyvä kun olen halunnut lukea sen suomeksikin.

5: Olen vähän niitä katsellut kirjastossa käydessä mutta on tuntunut hankalalta tarttua mihinkään - mulle tekee joskus vaikeuksia valita kirjaa suomeksi ja vielä vaikeampaa ruotsiksi kun tosiaan kielen pitäisi olla tarpeeksi helppoa.

6: Mulla on todella vahva englanti jonka eteen en juuri koskaan tehnyt koulussa mitään, koen sen johtuneen juurikin siitä englantilaisten sarjojen/leffojen katsomisesta ja kirjojen lukemista (+musiikki/laulunsanat tuonut oman painonsa). Yritänkin sitä samaa nyt ruotsin kanssa, jos altistaisi itseään sille joka päivä vaikka ei kaikkea sisäistäisikään niin uskoisin että auttaa parantamaan osaamista.

Vierailija

> Mulla on todella vahva englanti jonka eteen en juuri koskaan tehnyt koulussa mitään, koen sen johtuneen juurikin siitä englantilaisten sarjojen/leffojen katsomisesta ja kirjojen lukemista (+musiikki/laulunsanat tuonut oman painonsa). Yritänkin sitä samaa nyt ruotsin kanssa, jos altistaisi itseään sille joka päivä vaikka ei kaikkea sisäistäisikään niin uskoisin että auttaa parantamaan osaamista.

Yleinen harhaluulo. Ei pidä paikkaansa.

Vierailija

Lehtivinkkaajat: hyvä idea, eipä tullut mieleenkään uutiset tai aikakauslehdet. Käyn muutenkin kirjastossa usein niin voisi ottaa tavaksi lukaista lehtiä.

11: Millä perustein? Muistan miten lapsena katsoin Frendejä ja luin tekstin aina samaan aikaan puheen kanssa - mun mielestä ehdottomasti apua ääntämisen ja kuuntelemisen kanssa. Myös ihan sellaiseen arkiseen juttelemiseen, sanontoihin yms. on apua siitä että nimenomaan kuuntelee miten ihmiset puhuu. Kuulisin mielelläni perusteluita miksi se ei sun mielestäsi auta (etten sitten ala katsomaan jotain mielestäni tylsää sarjaa väkipakolla toivoen sen opettavan mulle itsestään kieltä...)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat