Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kieltäytynyt sokerirasituksesta?

Vierailija
07.11.2015 |

Heippa. Aion siis itse kieltäytyä ja haluisin kuulla, miten teillä suhtauduttu kieltäytymiseen? En ole osallistunut myöskään seulontoihin enkä viitsi tuhlata yht.kunnan rahoja turhaan kokeeseen, kun tiedän kaiken olevan hyvin. Asia tuntuu olevan neuvolassa ongelma:D

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olen. Paastosokeri oli koholla niin tuli lähete mutta en uskaltanut mennä

Vierailija
22/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämättömyyden määrä on rajaton alle 40 v. misukoiden päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut kieltäytyä kun sitä ei koskaan ehdotettu. Jos olisi, olisin kyllä mennyt. 

Vierailija
24/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltäytynyt, koska kukaan ei ole kyennyt kertomaan minulle, miten lapsen tilanne kokeesta paranee. Hoitonahan on ruokavalio, jota voi noudattaa ilman rasituskoettakin. Insuliinia saa vasta siinä vaiheessa, kun virtsassa on sokeria.

Käytännössähän tuolla kokeella ei edes seulota "sokeriäitejä" vaan se on erään tietyn lääketehtaan suuren tutkimuksen osa. Tavoitteena on löytää se verensokeritaso, jonka yläpuolella on 1/3 äideistä, joille sitten haluttaisiin määrättävän tiettyä lääkitystä. Nyt etsitään sitä sokeriarvoa ja verrataan tuloksia synnytyksiin ja syntyvien vauvojen painoon, apgar-pisteisiin ja yleisiin vointiin. Tällä halutaan osoittaa, että verensokeri aiheuttaa tiettyjä asioita, jotka tosin eivät välttämättä liity koko sokeriin, mutta äidit on helppo saada niin uskomaan.

Ei kyse ole nykysynnyttäjistä ja vauvoistaan lainkaan vaan halusta saada markkinoita tietylle lääkkeelle!

Kerrohan tietolähteesitälle salaliittoteoriallesi jooko?

Keeropa itse, miksi terveet suomalaisnaiset yhtäkkiä kutsutaan kaikki sokerirasituskokeeseen, josta ei tosiasiassa ole mitään hyötyä. Riskiryhmäläiset saataisiin seulottua esille muutenkin, mutta terveiden ihmisten tutkiminen ei tunnu ihan järkevältä etenkin kun ennakoimattomia insuliinihoitoa vaativia tapauksia ei ilmene yhtäkään.

Miksi suomalaisnaisilla teetetään testiä, josta ei ole oikeasti hyötyä? Joka ei ole hyväksi vauvalle. Joka ei tuo uutta tietoa. Jonka kulut maksaa työnantajat (palkallinen poissaolopäivä töistä)

Vierailija
25/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyin enkä tuntenut edes huonoa omaatuntoa asiasta

Mutta monesti mulle siitä puhuttiin ja kysyttiin senkin jälkeen että olin kieltäytynyt.

Ihme tuputusta.

Vierailija
26/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltäytynyt, koska kukaan ei ole kyennyt kertomaan minulle, miten lapsen tilanne kokeesta paranee. Hoitonahan on ruokavalio, jota voi noudattaa ilman rasituskoettakin. Insuliinia saa vasta siinä vaiheessa, kun virtsassa on sokeria.

Käytännössähän tuolla kokeella ei edes seulota "sokeriäitejä" vaan se on erään tietyn lääketehtaan suuren tutkimuksen osa. Tavoitteena on löytää se verensokeritaso, jonka yläpuolella on 1/3 äideistä, joille sitten haluttaisiin määrättävän tiettyä lääkitystä. Nyt etsitään sitä sokeriarvoa ja verrataan tuloksia synnytyksiin ja syntyvien vauvojen painoon, apgar-pisteisiin ja yleisiin vointiin. Tällä halutaan osoittaa, että verensokeri aiheuttaa tiettyjä asioita, jotka tosin eivät välttämättä liity koko sokeriin, mutta äidit on helppo saada niin uskomaan.

Ei kyse ole nykysynnyttäjistä ja vauvoistaan lainkaan vaan halusta saada markkinoita tietylle lääkkeelle!

Kerrohan tietolähteesitälle salaliittoteoriallesi jooko?

Keeropa itse, miksi terveet suomalaisnaiset yhtäkkiä kutsutaan kaikki sokerirasituskokeeseen, josta ei tosiasiassa ole mitään hyötyä. Riskiryhmäläiset saataisiin seulottua esille muutenkin, mutta terveiden ihmisten tutkiminen ei tunnu ihan järkevältä etenkin kun ennakoimattomia insuliinihoitoa vaativia tapauksia ei ilmene yhtäkään.

Miksi suomalaisnaisilla teetetään testiä, josta ei ole oikeasti hyötyä? Joka ei ole hyväksi vauvalle. Joka ei tuo uutta tietoa. Jonka kulut maksaa työnantajat (palkallinen poissaolopäivä töistä)

1. Miten niin ei ole hyötyä?

2. Miten niin ei tuota uutta tietoa?

3. Miten niin pitää olla kokonainen päivä pois töistä?

Vierailija
27/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyin toka raskaudessa ensimmäisestä alkuraskauden sokerirasituksesta. Loppuraskauden sokerirasitukseen menin th:n vaatimuksesta. Mulla eka lapsi oli iso, vaikka sokerit eivät olleet koholla. Toinen lapsi oli pieni ja ei siis tokassakaan ollut rd:a.

Vierailija
28/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyin. Edellisessä raskaudessa yksi arvo oli viiterajassa ja sain sokerimamma-leiman. Loppuraskaudessa kävin uudelleen ja puhtaat oli paperit. Synnärillä kuitenkin kitisivät ensimmäisestä testistä eivätkä meinanneet päästää poliklinisesti kotiin. Olisi kuulemma pitänyt olla 3pv seurannassa. Pääsin monen mutkan kautta kuitenkin 8 tuntia synnytyksestä kotiin vauvan kanssa. Seuraavan raskauden aikana ilmoitin heti etten ko. testiin mene. Neuvolassa asia oli ok, mutta ultraavat kätilöt pitivät kunnon messut aiheesta. Tämän vauvan kanssa päästiin kotiin 6 tuntia synnytyksestä. Kaikki muksut ovat olleet 3-3,7kg eikä kenelläkään häiriöitä verensokereissa.

Vierailija
29/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin harkitsen kieltäytymistä. Kolmas raskaus ja ikinä ei ole mitään niissä löytynyt, joka kerta pitänyt lievän ylipainon takia mennä. Luulen että enemmän haittaa sikiölle siitä sokerilitkusta..

Ja jos haluat jatkossa pelata varman päälle niin syöt niin, että saat painosi normaaliksi. Sitten ei tarvitse neljännessä rakkaudessa tuhlata ajatistakaan sokerirasitukselle.

Vierailija
30/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin. BMI oli just 25. Musta se on pieni hinta siitä että rd löytyy jos on löytyäkseen. Mulla ei ollut.

Vierailija
31/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä hoito -suosituksissa lukee, että se tehdään lähes kaikille. Voiko pitää paikkaansa? Sain itse kuopuksen v. 2002 eikä silloin mua "määrätty" sokerirasitukseen. Olin 42-vuotias ja lähisukulaisilla on sekä ykkös- että kakkostyypin diabetestä, mutta th oli sitä mieltä, etten kuulu riskiryhmään, koska olin normaalipainoinen ja muut lapset syntyivät keskikokoisina. 

Vierailija
32/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli paastoarvo raja-arvossa ja sain mittarin ja ruokaohjeet. Mittailin kuitenkin ilman dieettiäkin ja en saanut yhtään arvoa menemään ulos rajoista joten neuvolassa todettiin että rd-leimaa ei tule. Jos olisin noudattanut dieettiä, se olisi tullut. Lapsi 2,5 kg syntyessään.

Hieman turhaa hössötystä siis. Mutta kotimittaukset tein toisenkin kanssa jotta tiedän että oikeaa rd:tä ei ole.

Vierailija
33/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä jouduin jo alkuraskaudesta rasitukseen koska pissassa sokeria, ja kiinni jäin. Toisessa en halunnut, koska raskausdiabetes oli varmuus, mutta hoitaja halusi kuitenkin nähdä "kuinka paha tilanne on". Kolmannessa en suostu enää menemään. Ei mitään järkeä, kun joka tapauksessa arvot heittää. Lyökööt rd-leiman ihan ilman typeriä rasituksia vain.

Vierailija
34/34 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä hoito -suosituksissa lukee, että se tehdään lähes kaikille. Voiko pitää paikkaansa? Sain itse kuopuksen v. 2002 eikä silloin mua "määrätty" sokerirasitukseen. Olin 42-vuotias ja lähisukulaisilla on sekä ykkös- että kakkostyypin diabetestä, mutta th oli sitä mieltä, etten kuulu riskiryhmään, koska olin normaalipainoinen ja muut lapset syntyivät keskikokoisina. [/quote

En tiedä tehdäänkö kaikkialla samoin... Sain esikoisen 27-vuotiaana ja jouduin testiin. Olin vielä hoikka ja ruokavalio kunnossa. Tuntuu, että se on lähinnä terveydenhoitajasta kiinni..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi