Oletko kieltäytynyt sokerirasituksesta?

Vierailija

Heippa. Aion siis itse kieltäytyä ja haluisin kuulla, miten teillä suhtauduttu kieltäytymiseen? En ole osallistunut myöskään seulontoihin enkä viitsi tuhlata yht.kunnan rahoja turhaan kokeeseen, kun tiedän kaiken olevan hyvin. Asia tuntuu olevan neuvolassa ongelma:D

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Kyllä minäkin harkitsen kieltäytymistä. Kolmas raskaus ja ikinä ei ole mitään niissä löytynyt, joka kerta pitänyt lievän ylipainon takia mennä. Luulen että enemmän haittaa sikiölle siitä sokerilitkusta..

Vierailija

Olen kieltäytynyt, koska kukaan ei ole kyennyt kertomaan minulle, miten lapsen tilanne kokeesta paranee. Hoitonahan on ruokavalio, jota voi noudattaa ilman rasituskoettakin. Insuliinia saa vasta siinä vaiheessa, kun virtsassa on sokeria.

Käytännössähän tuolla kokeella ei edes seulota "sokeriäitejä" vaan se on erään tietyn lääketehtaan suuren tutkimuksen osa. Tavoitteena on löytää se verensokeritaso, jonka yläpuolella on 1/3 äideistä, joille sitten haluttaisiin määrättävän tiettyä lääkitystä. Nyt etsitään sitä sokeriarvoa ja verrataan tuloksia synnytyksiin ja syntyvien vauvojen painoon, apgar-pisteisiin ja yleisiin vointiin. Tällä halutaan osoittaa, että verensokeri aiheuttaa tiettyjä asioita, jotka tosin eivät välttämättä liity koko sokeriin, mutta äidit on helppo saada niin uskomaan.

Ei kyse ole nykysynnyttäjistä ja vauvoistaan lainkaan vaan halusta saada markkinoita tietylle lääkkeelle!

Vierailija

Minä kieltäydyin neljännessä raskaudessa. Aiemmissa kolmessa raskaudessa ei edes puhuttu mistään sokerirasituksesta. Joten en kokenut sitä tarpeelliseksi seuraavassakaan raskaudessa. Joku uusi säännös oli tullut tuossa välissä.
Neuvolasta kysyivät sokerirasituksesta ja hyvin suhtauduttiin kun kieltäydyin.

Vierailija

Mä olen kieltäytynyt, mutta sen sijasta olen sitten tehnyt kotona verensokerin mittausta useiden viikkojen jaksoja. Mulle lääkäri/th sanoivat että saman varmuuden saa näinkin, se vaan vaatii itseltä pitkää sitoutumista säännölliseen mittaukseen. Mielummin valitsin sen, pahoinvointi oli raskaudessa useita kuukausia kestänyttä ja toimintakyvyn täysin vienyttä. En olisi pystynyt litkua juomaan "varmuuden vuoksi". Aiemmissa raskauksissa sokerit oli ollut ok ja olin tuossa rasituksessakin käynyt.

Vierailija

Kieltäydyin. Olen muutenkin vähähiilarisella enkä halunnut moista sokerisatsia sekoittamaan omaa ja vauvan elimistöä. Kerran siinä olin ekassa raskaudessa ja hirveän huono olo, pahoinvointi aivan suotta. Ruokavaliosta olin tarkka joka tapauksessa eikä koskaan ollut mitään ongelmaa sokerien suhteen. Terkkari jotain mutkutti mutta mun päätöshän se on mihin suostun. Arvot verestä olivat hyviä joten miksi tuohon pitäisi mennä? Aivan turha juttu.

Vierailija

Kyllä aion kieltäytyä, jos sellaista yritetään määrätä. Määrätäänkö se siis kaikille vai ainoastaan ylipainoisille? Itselläni ei painon kanssa ole ongelmaa.

Ihmiset voisivat yleisesti ottaenkin ryhtyä hieman aktiivisemmin ajattelemaan omasta puolestaan. Nykyään mennään lammasmaisesti ja kyselemättä ihan mihin vain valtion virkamiehen sormi osoittaa. Maalaisjärjen käyttö olisi suotavaa, esim. juuri tämä sokerirasituskoe aiheuttaa vain tarpeettomat sokeriöverit ja turhaa ajanmenoa sille rasitettavalle, ja edesauttaa taas yhden asian medikalisaatioprosessia, jossa osalle ihmisistä aletaan tuputtaa turhia lääkkeitä. Minä en omaa kehoani anna tuollaisen päämäärän tavoittelun välineeksi.

Vierailija

Kieltäydyin sokerirasituksesta ja se oli neuvolassa ihan okei. Olen hoikka, urheilullinen ja syön terveellisesti. En nähnyt asialle tarvetta, muutenkin kammoan verikokeita. Seulontoihin ei osallistuttu.

Syntyi pari päivää ennen LA pieni, 2780g ja 48cm pieni tyttö! Kaikki hyvin :) 

Vierailija

Kieltäydyin, johon terkka vastasi "no, sinähän sen päätät". Toinen raskaus, edellisellä kerralla ei ollut mitään, mulla ikää 22, lähtöpaino alipainon puolella, ainoa "riskitekijä" oli kakkostyypin diabetesta sairastava ylipainoinen keski-ikäinen äitini. Lisäksi niin pitkä paasto helteellä olisi takuuvarmasti aiheuttanut migreenikohtauksen, enkä sellaista halua itselleni aiheuttaa.

Mutta siis terkka ei nähnyt asiassa ongelmaa, eikä mua mitenkään siihen painostanut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä aion kieltäytyä, jos sellaista yritetään määrätä. Määrätäänkö se siis kaikille vai ainoastaan ylipainoisille? Itselläni ei painon kanssa ole ongelmaa.

Kaikille joiden bmi on yli 25

Vierailija

Yhdellekään vauvalle tai äidille ei ole hyväksi sellainen sokerimäärä kertaheitolla! Itse oksensin sen nesteen pois melkein samantien, koska elimistöni kaikesta päätellen teki itse sen ratkaisun, että tämä ei ole hyvä asia. En suostunut juomaan uutta annosta vaan vetosin siihen, että vauva tästä kärsii enemmän kuin minä. Moni on kertonut, että sokerirasituksen jälkeen sikiö on ollut pitkään levoton ja osa on saanut ennenaikaisia supistuksia.

Vierailija

Ymmärrän kieltäytymisen, jos sitten sitoutuu itse mittaamaan verensokereita kotona. Insuliinin aloitus liity mitenkään siihen onko pissassa sokeria vai ei. Jokaisen elimistö reagoi eri tavalla, jokainen raskaus on erilainen ja myös sama raskaus on erilainen eri vaiheissa. Raskausdiabetes ei ole looginen sairaus.

Itselläni myös ohjeet olivat muuttuneet, tai johtuiko sitten jo iästäni, mutta jouduin kolmannen kohdalla kokeeseen ja rd tuli. Ruokavaliosta huolimatta sain loppuaikaan insuliinit ja vauvan kasvua ja vointia muutenkin seurattiin tiiviimmin. Mistään muusta kuin kotiseurannasta korkeita vs-arvojani ei olisi voinut päätellä ja vauva ei olisi saanut niin hyvää hoitoa/seurantaa myöskään synnyttyään. Kun paasto- tai aterian jälkeiset vs:t on toistuvasti koholla aloitetaan insuliini. Ja raskausdiabetes on semmoinen, että juuri kun keksit mikä nostaa sokereita tai millä ne pysyy kurissa niin tilanne muuttuu taas hormoonien yms. takia.

Jos vielä ihme tapahtuisi ja saisin neljännen lapsen kieltäytyisin luultavasti itsekin sokerirasituksesta turhana, mutta seuraisin kotimittauksin vs:a alkuraskaudesta lähtien.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat