Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arabian tehdas lopetetaan

Vierailija

Miksi kukaan haluaisi maksaa korkeampaa hintaa ulkomailla tuotetuista astioista?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi maksaa korkeampaa hintaa ulkomailla tuotetuista astioista?
Niistä suuri osahan tehdään jo ulkomailla, valitettavasti. Raha on se joka ratkaisee ja voittojen maksimointi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä suuri osahan tehdään jo ulkomailla, valitettavasti. Raha on se joka ratkaisee ja voittojen maksimointi.

Tämä on ollut tieto jo hetken aikaa, enkä siksi ole myöskään ostanut uusia astioita kysymättä niiden alkuperästä. Muutamat muumimukit ovat esim. jääneet kauppaan Thaimaassa tehdyn painatuksen vuoksi. Ainoa syyni ostaa Arabian ja Iittalan astioita on ollut kotimaisuus.

Vierailija

Koko brändillä ei ole mitään merkitystä, jos ei kyseessä ole 100% suomalainen tuote, minkä vuoksi nykyisinkin kuluttajat ovat korkeaa hintaa maksaneet. Kiinalaista roinaa saa ebaysta sadasosahinnalla, eikä se tee asiaan mitään poikkeusta, jos tässä roinassa on Iittalan, Arabian tai Fiskarsin logo. Omat ostokseni kyseisestä puljusta loppuvat tähän. Ostan Fiskarsin saksenikin jatkossa käytettynä, kunhan tiedän että ovat kotimaista valmistetta.

Vierailija

Ihmettelen, ettei tämä uutinen ole herättänyt Suomessa enemmän keskustelua. Ehkä otsikointi ei ole ollut tarpeeksi räväkkää. Monet varmaan pitävät ostamiaan Teemoja silti "kotimaisina", eivätkä kaikki ymmärrä tutustua valmistusmaan ilmoittaviin leimoihin. Kurjaa. 

Toisaalta nyt kun Arabian astianvalmistus Suomessa todella loppuu, sitä voisi itsekin katsoa astiakaappiinsa uudelleen. En ole vanhoja, lahjaksi saatuja astioita viskaamassa pois, mutta seuraavaksi voisi ostaa jonkun ihan muun merkin tuotteita. 

K. Miikka

Ettei vaan kävisi kuten Turun Sinapille? Häntä koipien välissä tullaan takaisin. Toivottavasti tietotaito ei häviä Suomesta. Kultakeramiikka taitaa olla ainoa isompi valmistaja. Kunhan satsaavat muotoiluun, kohtuuhinnalla, niin ostajia löytyy. Eilen messuilla katselin astioita. Mukavia olivat, mutta rohkeutta tyyliin niin ainakin meikä ostaa..

Vierailija

Arabialla on ulkomailla lähes 9000 työntekijää....

Kotimaisuudesta ei ole voinut puhua enää vuosiin. Siksi ostan vain niitä vanhoja arabioita.

Ei mitään järkeä maksaa brändistä, kun tuotteet tehdään ulkomailla.  Sama tilannehan on Marimekolla.

Jäävät minulta kauppaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Arabialla on ulkomailla lähes 9000 työntekijää....

Kotimaisuudesta ei ole voinut puhua enää vuosiin. Siksi ostan vain niitä vanhoja arabioita.

Ei mitään järkeä maksaa brändistä, kun tuotteet tehdään ulkomailla.  Sama tilannehan on Marimekolla.

Jäävät minulta kauppaan.

Jep. Olen jo pitkään pitänyt hieman yksinkertaisina ihmisiä, jotka maksavat Thaimaassa valmistetuista astioista kotimaisten hintoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Arabian ja iittalan osto loppuu tähän. Kotimaisina niitä minulla on tarpeeksi.

Näinköhän nekään ovat kotimaisia...

Vierailija

Pentik taitaa edelleen valmistaa kotimaassa? Meillä on Pentikin astiasto ja tulee olemaan vastaisuudessakin mikäli valmistus kotimaassa säilyy.

Vierailija

Onko muuten enää merkkiä, joka valmistaisi astiastonsa oikeasti Suomessa? Ihan vaan vaihtoehtoja kartoitan. Pentikin keramiikka on suomalaista, ne sisustuskrääsät taas ei, jos olen oikein ymmärtänyt. 

Vierailija

Kultakeramiikka tekee Virossa, tosin itse näen senkin parempana (ja melkein kotimaisena ku n nykyään niin monen jutun valmistus menee Aasian maihin.) kuin arabian Thaimaan.

Mutta pentik tekee Suomessa. Itse en vaan tykkää pentikin tyylistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Arabian ja iittalan osto loppuu tähän. Kotimaisina niitä minulla on tarpeeksi.

Eli haluat lisää työttömyyttä suomeen? Noin tyhmä ihminen ei edes tajua että noin käy jos ihmiset ei osta enää arabiaa. Mieluummin ostat ulkolaista villeroyta? Boikotoitko myös iittalan lasitehtaalla valmistettuja lasituotteita sekä sorsakoskella tehtyjä pannuja?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat