Mitä on jouluruoka, mitä kaikki Jouluapua-sivustolla toivoo?
Ihan oikeasti ihmetyttää, että ruoka on se toivomus. Kallis kala ja kinkku?
Miten esim. nuo mamman kenkä- ja vaatepyynnöt liittyy jouluun?
Kommentit (49)
Monesti näiden ihmisten ongelmana on, että he eivät osaa/voi/halua käyttää jouluruokien raaka-aineita myöhemmin. 2 kg pakkaus punajuuria on kilohinnaltaan halpa, mutta entä jos tarvitset vain yhden punajuuren? Irtomyynnissä ne maksaakin paljon enemmän. Ja entä, jos tarvitset vain vaikkapa 6 viipaletta kinkkua? Kokonaisen kinkun saa kilohinnaltaan edullisestikin, mutta loput kinkusta menee roskikseen.
Lisäksi näissä ihmisissä on paljon sellaisia, joilla ei kertakaikkiaan ole varaa ostaa kerralla kuin kympillä tai kahdella. Jos silläkään.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana sain opinto- ja asumistuen. Perusjouluruokiin oli varaa iiisossa kalliiiissa kaupungissa, kun katos tiesi, että joulu on tulossa ja jätti bilettämiset vähemmälle. Toki sellaisia ihmisiä voi olla Suomessa, jotka elävät tuilla, mutta joilta joulu tulee joka vuosi täysyllätyksenä. Ehkä ongelma pitäisi ratkaista lähettämällä kalenteri näille hetkessä eläjille, niin heillä on vuosi aikaa opetella tulkitsemaan sitä kohti seuraavaa joulua. Olisi ihan paras joululahja elämänhalintaan!
Mä vähän luulen, että monesti ei ole elämänhallinnasta kyse enää, vaan hyväksikäytöstä. Kun on mahdollisuus saada ilmaiseksi kotiovelle, niin sitä yritetään vaikka olisi se raha ruokaan ja lahjoihin.
Mutta ihan varmasti on todella köyhiäkin perheitä, joissa ei ole varaa lahjoihin. Ruokaan kyllä pitäisi olla...
Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se lohikaan niin kallista ole
Kyllä minusta näin köyhänä lohi on todella kallista.
Kuin niin, sitä saa viidellä eurolla kilo.
No ei täällä meillä ainakaan. Kaupunkimme on kalleimpia kaupunkeja Suomessa.
No mitä työ alapeukutatte :D Se ei ollut leuhkimista, todellakaan. Suomi on jaettu kalleusluokkiin. Tai ennen ainakin oli jaettu. Ja myö asutaan kalleimmassa. Täällä on asuminen ja kaikki paljon kalliimpaa kuin jossain Kuopiossa.
Käypäs kuule pohjoisessa, vaikka Savukoskella, hommaamassa normaalit ruokaostoksesi. Voin vannoa, että kalliimmaksi tulee kuin "kalleimmassa" kaupungissasi. Siis nimenomaan ne samat ostokset, jotka normaalisti teet.
No jos Savukoskella ei ole kuin K-kauppa, niin ihan varmasti on kalliimpi ruokakassi kuin meidän S-marketista ostettu. Mulla ei ole varaa mennä K-kauppaan. Eikä Valintataloon.
Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei täällä meillä ainakaan. Kaupunkimme on kalleimpia kaupunkeja Suomessa.
No mitä työ alapeukutatte :D Se ei ollut leuhkimista, todellakaan. Suomi on jaettu kalleusluokkiin. Tai ennen ainakin oli jaettu. Ja myö asutaan kalleimmassa. Täällä on asuminen ja kaikki paljon kalliimpaa kuin jossain Kuopiossa.
Käypäs kuule pohjoisessa, vaikka Savukoskella, hommaamassa normaalit ruokaostoksesi. Voin vannoa, että kalliimmaksi tulee kuin "kalleimmassa" kaupungissasi. Siis nimenomaan ne samat ostokset, jotka normaalisti teet.
Tuo on totta. Marketeissa on yleensä aina tarjouksia ja valikoimaa eri hintaluokissa, toisin kuin pienten kylien siinä yhdessä lähikaupassa. Voih, tuntuu epikseltä, kun mietin jonkun köyhän vanhuksen köpöttelemässä kalliiseen lähikauppaan. Lapsilleen ja lastenlapsilleen haluaa perinteisen joulupöydän kattaa. Näitä vanhuksia ei ole näkynyt facessa kerjäävän kinkkua ja rosollia.
Vierailija kirjoitti:
Monesti näiden ihmisten ongelmana on, että he eivät osaa/voi/halua käyttää jouluruokien raaka-aineita myöhemmin. 2 kg pakkaus punajuuria on kilohinnaltaan halpa, mutta entä jos tarvitset vain yhden punajuuren? Irtomyynnissä ne maksaakin paljon enemmän. Ja entä, jos tarvitset vain vaikkapa 6 viipaletta kinkkua? Kokonaisen kinkun saa kilohinnaltaan edullisestikin, mutta loput kinkusta menee roskikseen.
Lisäksi näissä ihmisissä on paljon sellaisia, joilla ei kertakaikkiaan ole varaa ostaa kerralla kuin kympillä tai kahdella. Jos silläkään.
Itse olen kinkkuhomman ratkaissut niin, että ostan paketin kinkkuviipaleita. Näitä leivän päälle laitettavia. Niitä saa vaikka millaisia. Meillä kun asuu vain lapsi ja minä.
Jouluapua-sivuilla on perheitä, jotka haluaa ruoka-apua. Kyllä silloin pitäisi löytyä ihan arkeenkin enemmän kuin 10-20 euroa ruokarahaa. Ja olla tarvetta isommalle määrälle ruokatarvikkeita kuin vain 1 punajuuri.
Hyväosaiset täällä taas alentuvat antamaan ohjeita vähävaraisille. Useimmilla ei ole mitään käsitystä siitä, millaista köyhän elämä on. Se ei ole pelkästään rahan vähyyttä tai puutetta, vaikka kuinka säästeliäästi eläisi. Se on monesti henkistä uupumusta eli ei jaksa ryhtyä vääntämään niitä laatikoita ja torttuja, vaikka tarpeet olisivat miten edullisia. Olisi ihan kiva edes kerran vuodessa saada jonkun toisen laittamaa ruokaa, ei aina sitä halvinta tarjouslenkkiä ja roiskeläppiä (tai mitä nyt milloinkin kaupasta edullisesti löytyy). Älkääkä nyt tulko hyveellisinä komentamaan, että nyt niskasta kiinni ja ryhdistäydy. Jos ei jaksa, niin ei jaksa. Omasta joulusta nyt ei niin ole väliäkään, mutta lapsille sitä mielellään haluaisi edes kerran vuodessa jotain vähän parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaiset täällä taas alentuvat antamaan ohjeita vähävaraisille. Useimmilla ei ole mitään käsitystä siitä, millaista köyhän elämä on. Se ei ole pelkästään rahan vähyyttä tai puutetta, vaikka kuinka säästeliäästi eläisi. Se on monesti henkistä uupumusta eli ei jaksa ryhtyä vääntämään niitä laatikoita ja torttuja, vaikka tarpeet olisivat miten edullisia. Olisi ihan kiva edes kerran vuodessa saada jonkun toisen laittamaa ruokaa, ei aina sitä halvinta tarjouslenkkiä ja roiskeläppiä (tai mitä nyt milloinkin kaupasta edullisesti löytyy). Älkääkä nyt tulko hyveellisinä komentamaan, että nyt niskasta kiinni ja ryhdistäydy. Jos ei jaksa, niin ei jaksa. Omasta joulusta nyt ei niin ole väliäkään, mutta lapsille sitä mielellään haluaisi edes kerran vuodessa jotain vähän parempaa.
Köyhempi olen kuin he, jotka tuilla elävät. Masennus, uupumus ja burn out, näiden kanssa päivittäin painsikelen, joten älä tule yleistämään. Ei mene läpi nämä tarjouslenkit ja roiskeläpät. Tässä reilun kuukauden aikana kaikesta huolimatta elän varojen mukaan, jotta kun sinne kauppaan joulun alla menen, todella menen, niin ihan itse ja omilla säästöilläni ostan ne 70 euron joulusapuskat joulupöytään. Joudun jokatapauksessa kauppaan menemään ja ruokaa on ostettava, jaksoi tai ei. Jos niin päin jotain on, ettei jaksa juuri joulun alla kauppaan mennä, niin on syytä kävellä mielenterveystoimistoon ja ihmetellä siellä, että onko aikuinen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloittaja olen yh, sairaseläkkeellä monen asian takia. Tiedän mitä köyhyys, todellakin. Tiedän mitä uupumus on, ja saamattomuus. Silti en odota niin, että vieraat ihmiset ruokkii ja lahjoo minut ja lapsen jouluna.
Varmaan kaikista olisi kiva syödä toisten kustannuksella ja vaivannäöllä, mutta en minä ainakaan kehtaisi. Ei tulisi mielenkään. Ennemmin syötäis aattona makkarasoppaa ja jälkiruoaksi suklaalevyn.
Sun tilanne on varmaan normaalia pahempi, kun on myös psyykkistä ongelmaa. Jouluapua-sivuilla suoraan kerrotaan, että EI OLE VARAA JOULURUOKIIN. Miksi ei, kun syödä pitää kuitenkin, ja jouluruoka on edullista ilman viinejä, juustotarjottimia, kaloja, kymmentä kiloa suklaata yms.
Ihmisen pitäisi haluta ja selvitä varojensa mukaan joulusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän siloin ajattelit, kun lapsia teit. Nyt kun sinulla ne lapset ovat, niin eikö kiinnostakaan vastuunotto?
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kinkkuhomman ratkaissut niin, että ostan paketin kinkkuviipaleita. Näitä leivän päälle laitettavia. Niitä saa vaikka millaisia. Meillä kun asuu vain lapsi ja minä.
Jouluapua-sivuilla on perheitä, jotka haluaa ruoka-apua. Kyllä silloin pitäisi löytyä ihan arkeenkin enemmän kuin 10-20 euroa ruokarahaa. Ja olla tarvetta isommalle määrälle ruokatarvikkeita kuin vain 1 punajuuri.
Aika moni jouluapua hakeva on ruoka-avun hakijana ympäri vuoden. Leipäjonoissa ja muissa Facebookin avustusryhmissä.
Huippaa ja oksettaa, mutta tämä parempiosainen äiti lähtee nyt ostelemaan säästöillään lahjoja lapselleen. Lapsi ei saa lahjoja keneltäkään muulta kuin minulta. Mutta tämä ei tullut edelleenkään minulle yllätyksenä, joten olen varauunut asiaan. Tänäkin vuonna.
Olen aloittanut lahjojen oston ajoissa, koska mun vointi on mitä on. Jos mulle käy jotain(joudun esim. sairaalaan) enkä pääse myöhemmin kaupoille, niin eipähän tule huoli lapsen lahjoista. Niitä on nyt jo kivasti.
kiva ettei sinulle ole, jopa siinä määrin että voi tuntemattomiellkin kantaa, meillä ei ole varaa edes omiksi tarpeiksi kovinkaan usein, yleensäkään mihinkään kalaan kuin puikkoihin ja seitiin , silti en missään mitään kerjää vaikka on lapsikin tulossa. koitamme pärjätäomillamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän siloin ajattelit, kun lapsia teit. Nyt kun sinulla ne lapset ovat, niin eikö kiinnostakaan vastuunotto?
Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerro vielä mistä niin heti haen, kumma ettei ole koskaan tullut noin halpa lohi vastaan, aina 6-7 euroa tarjouksesakin, eikäole minun tuloilla halpaa.
Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni jouluapua hakeva on ruoka-avun hakijana ympäri vuoden. Leipäjonoissa ja muissa Facebookin avustusryhmissä.
Juu, aika moni olisi voinut jättää niiden tenavien tekemisen vähemmälle, kun on ollut huono taloustilanne jatkuvasti. Silti pitää yrittää saada kymmenpäinen katras, vaikka köyhyydestä on kärsinyt 20 vuotta ja juossut elämänsä leipäjonossa. Väärin niitä lapsia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerro vielä mistä niin heti haen, kumma ettei ole koskaan tullut noin halpa lohi vastaan, aina 6-7 euroa tarjouksesakin, eikäole minun tuloilla halpaa.
Kävin lehtirokestani hakemassa uusimman K-marketin tarjouksen, ja siinä oli lohitarjous 7,95 e/kg. Lisäksi 6 euroa bussiin, niin tuleehan tälle mammalle vähän turhan kalliiksi kala.
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lehtirokestani hakemassa uusimman K-marketin tarjouksen, ja siinä oli lohitarjous 7,95 e/kg. Lisäksi 6 euroa bussiin, niin tuleehan tälle mammalle vähän turhan kalliiksi kala.
Juuri nyt (to-la) k-marketissa kokonainen kirjolohi 4,95 euroa kilo.
21 vuotiaan äidin perhe (lapset 3 ja 5v) "joka joulu mietitään ja tarvetta olisi esim. koristeille" siis joka jouluko tarvii olla uudet koristeet? Jos jo pidempään ovat kokeneet saman jutun ni luulisi että joulunjälkeisistä aleista olisi edes muutamat härpäkkeet tajunnut ostaa varalle. Ja eipä se punainen kartonki paljoa maksa, ehkäpä lapsille riittäisi pahvitontut hiippailemassa seinillä
Vierailija kirjoitti:
21 vuotiaan äidin perhe (lapset 3 ja 5v) "joka joulu mietitään ja tarvetta olisi esim. koristeille" siis joka jouluko tarvii olla uudet koristeet? Jos jo pidempään ovat kokeneet saman jutun ni luulisi että joulunjälkeisistä aleista olisi edes muutamat härpäkkeet tajunnut ostaa varalle. Ja eipä se punainen kartonki paljoa maksa, ehkäpä lapsille riittäisi pahvitontut hiippailemassa seinillä
Joillekin tarvitsee olla joka joulu uudet koristeet. Ehkä ne edellisvuotiset laitetaan roskiin?