Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on jouluruoka, mitä kaikki Jouluapua-sivustolla toivoo?

Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

Ihan oikeasti ihmetyttää, että ruoka on se toivomus. Kallis kala ja kinkku?
Miten esim. nuo mamman kenkä- ja vaatepyynnöt liittyy jouluun?

Sivut

Kommentit (49)

Lipevä Lissu

No jo on tullut taas jouluruuistakin ongelma. Miksi yleensä viettää koko joulua, jos yhden illan takia pitää kuukausia ennen aloittaa tämä ikuinen mäkätys...

PäteväPirkko
Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

Vierailija kirjoitti:
Varmaan niitä toivotaan just siks kun ne on kalliita, eikä itse raaskis millään ostaa.

Jos ei ole varaa johonkin, niin se korvataan sillä mihin on varaa. Tai jätetään ostamatta kokonaan. Esim. kinkku halvemmalla kilon viipalepakkauksella, joka maksaa alta kympin, ja siitä ruokkii kymmenpäisen perheen jouluaattona. Jos siihenkään ei ole varaa, niin sitten popsitaan laatikoita. Jos niihinkään ei ole varaa, niin lapset huostaan.

Vierailija

Ihan samaa ihmettelen. Jos hankkii pienen kinkun, tai kinkun tilalle esim. picnic-paistin, on kilohinta todella halpa. Lohta on saanut nyt 4,90/kg, yksi päivä näin jopa 3,90/kg tarjouksen. Jos ostaa kokonaisen lohen, siitä syö perhe kerran tai pari (riippuen mitä laittaa), loput voi graavata ja laittaa pakkaseen joulua varten.  Silakoitakin saa edullisesti, sinappisilakat saa itse tehtyä edullisesti.

Rosolliaineetkaan eivät paljoa maksa.

Syödäänhän sitä muulloinkin, sitäpaitsi jouluruoat on kyllä oikeasti edullisia.

Vierailija

Ostin eilen Siwasta kokonaisen kirjolohen, maksoi vähän päälle 5 euroa. Sellaisen kun graavaisi itse jouluaaton aattona, riittää Tapsun päivään asti. Miten tuon hinta eroaa arkiruoan hinnasta? Ei mitenkään. Nämä ovat näitä arkipäisen elämänhallinnan kysymyksiä. Ei viitsitä, kun ei tarvitse, joku muu tekee puolesta ja joku muu tuo ruuat ja lahjat. Uudeksi vuodeksi on sitten skumppaa enemmän tiedossa.

Vierailija

PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se lohikaan niin kallista ole

Kyllä minusta näin köyhänä lohi on todella kallista.

Kuin niin, sitä saa viidellä eurolla kilo.

PäteväPirkko
Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa ihmettelen. Jos hankkii pienen kinkun, tai kinkun tilalle esim. picnic-paistin, on kilohinta todella halpa. Lohta on saanut nyt 4,90/kg, yksi päivä näin jopa 3,90/kg tarjouksen. Jos ostaa kokonaisen lohen, siitä syö perhe kerran tai pari (riippuen mitä laittaa), loput voi graavata ja laittaa pakkaseen joulua varten.  Silakoitakin saa edullisesti, sinappisilakat saa itse tehtyä edullisesti.

Rosolliaineetkaan eivät paljoa maksa.

Syödäänhän sitä muulloinkin, sitäpaitsi jouluruoat on kyllä oikeasti edullisia.

Nimenomaan tämän takia ihmettelen, että kun siihen syömiseen pitää muutenkin olla varaa, ja jouluruoat on edullisia, kun itse tekee. Juustot ei mielestäni kuulu joulupöytään, varsinkaan jos on köyhä.

PäteväPirkko
Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se lohikaan niin kallista ole

Kyllä minusta näin köyhänä lohi on todella kallista.

Kuin niin, sitä saa viidellä eurolla kilo.

No ei täällä meillä ainakaan. Kaupunkimme on kalleimpia kaupunkeja Suomessa.

Vierailija

Muistan kun minulla oli tosi köyhä lapsuus, niin kinkkua ei ikinä ostettu. Ylikypsää palvikinkkua ostettiin n 150grammaa eli siitä riitti pari kertaa leivän päälle kun meitä oli 3 henkeä. Ei se silti niin kauheaa ollut.

PäteväPirkko
Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

Vierailija kirjoitti:
Muistan kun minulla oli tosi köyhä lapsuus, niin kinkkua ei ikinä ostettu. Ylikypsää palvikinkkua ostettiin n 150grammaa eli siitä riitti pari kertaa leivän päälle kun meitä oli 3 henkeä. Ei se silti niin kauheaa ollut.

Meillä oli aina kinkku, laatikoita, rosolli, piparia, joulutorttuja. Ja hemmetin hyvin tultiin niillä toimeen, kukaan ei kaivannut mitään muuta. Isompanakaan. Suklaasta, kalasta ja juustoista ollut tietoakaan.

Lahjat oli pieniä/halpoja, mutta niin tyytyväisiä oltiin. Oltiin tosi köyhiä, koska isäni tärvelsi kaikki rahat itseensä. Silti äitimme sai hankittua meille hyvän joulun pienellä/olemattomalla rahalla.

Ja niin saan itsekin köyhänä sairaseläkeläisenä lapselleni lahjat ja ruoan. Tänäänkin menen pitkin vuotta säästämilläni rahoilla lahjaostoksille.

Vierailija

Nyt kun lohta saa edullisesti, sitä voi valmistaa pakkaseen valmiiksi:

suolaa fileen, tai jos haluaa lisätä vähän pippuria tms. miten nyt kukin kalansa graavaa ja laittaa sen sopivina annoksina pakkaseen, fileen "liha"puolet vastakkain, nahkapuoli siis ulospäin.

Sulatus mahdollisimman hitaasti kylmässä (jääkaapissa tai jos on ns. kylmälaatikko, niin siellä), niin kala graavaantuu siinä sulamisen aikana.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat