Kuinka moni MIES on tehnyt gradunsa vauva kainalossaan?

Vierailija

Tätä jäin miettimään. Naiset vääntää gradunsa mammalomalla, mutta kuinka moni mies joutuu tekemään niin? Ehei, miehet menevät yliopistolle, kaljalle, harrastuksiin ja niitten ohella tekevät gradunsa. He ottavat graduntekonsa vakavasti ja haluavat keskittyä ja sehän heille suodaan!

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Mun miehellä ei vauva ollut kainalossa, vaan kantoliinassa. Lasketaanko se? Me jaettiin muutenkin hoitovastuut alusta lähtien tasan. Ei ole meidän perheessä sellaista asiaa, jonka isä tekisi jotenkin äitiä huonommin. Erilaisia tapoja meillä saattaa toki olla, mutta ei niitä voi lapsen edun näkökulmasta mitenkään arvottaa niin, että minä äitinä olisin parempi huoltaja tai hoivaaja.

Ja tämän sanon siksi, että usein kun ihan aiheellisesti nostetaan esiin epätasaisesti jakautunutta hoivataakkaa, niin tullaan samalla esittäneeksi, että miehet olisivat jotenkin vähätaitoisempia. Se taas on yksi vahva peruste sille, miksi hoivataakkaa kasataan tai se kasautuu miesten sijaan naisille.

Vierailija

Vähän ikävä aloitus. Paljon on miehiä, jotka maksaisivat siitä, että saisivat tehdä gradun vauva kainalossa, tai että ylipäätään olisi se vauva.

Gradua tekevä on varmaan kuullut sellaisesta asiasta kuin ehkäisy, joten voi varmaan osin syyttää ihan itseäänkin.

Vierailija

Olen mies ja teen tällä hetkellä gradua. Ajatus siitä, että voisin samaan aikaan tehdä tutkimusta ja hoitaa lasta, on lähinnä naurettava. Tämä on ensimmäinen ja viimeinen graduni, joten se vie aika paljon resurssejani. Ehkä jollekulle on sitten sekä gradun tekeminen että lapsen hoitaminen niin helppoa, että toinen onnistuu siinä sivussa.

Vierailija

no nää mammagraduilijat ovat yleensä jotain humanisteja, jotka suoltavat näitä pseudotieteellisiä vaaleanpunaisia ihkuja hötöstyksiä, joihin ei tarvii aivoja, kunhan vaan jotain kirjottelee.

Vierailija

Ap:llä on ihan hyvä kysymys. Ja kyllähän me kaikki tiedetään, että harvinaista se on. Ja että naisten kohdalla ei niin harvinaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja teen tällä hetkellä gradua. Ajatus siitä, että voisin samaan aikaan tehdä tutkimusta ja hoitaa lasta, on lähinnä naurettava. Tämä on ensimmäinen ja viimeinen graduni, joten se vie aika paljon resurssejani. Ehkä jollekulle on sitten sekä gradun tekeminen että lapsen hoitaminen niin helppoa, että toinen onnistuu siinä sivussa.

Tai sitten et ole kovin tehokas ajankäyttäjä. Minä pääsin viime keväänä Helsingin oikikseen alle 1-vuotiaan kanssa kotona lukiessa. 

Vierailija

Minusta on ikävää, kun joku esittää karkeita yleistyksiä miessukupuolesta, vain siksi, että omaa ikäviä kokemuksia omasta miehestään.

Minulle ja omalle miehelleni on ollut itsestään selvää, että lapset ovat yhtä paljon äitinsä kuin isänsäkin lapsia, ja että lasten kasvatus- ja hoitovastuu täten jaetaan. Kyllähän nykyään naiset osallistuvat tasavertaisina työelämään, joten miksipä mies ei voisi olla tasavertainen vanhempi. Tällaisia miehiä löytyy, mutta on toki totta, että järjestely on harvinainen. Vain 2-3 % miehistä käyttää lainkaan vanhempainvapaita, jos ei sitä alun muutaman viikon kotona auttelua lasketa.

En kuitenkaan jaksa uskoa, että nyky-Suomessa 97-98 % :ssa tapauksista tilanne olisi se, että nainen ottaisi miltei kaiken hoitovastuun miehensä alistamana ja pakottamana. Toki tätäkin voi tapahtua, mutta valtaosa naisista yksinkertaisesti haluaa pitää kaikki perhevapaat itse. Siinä ei ole mitään pahaa, ja moni suhtautuu asiaan järkevästi ja ymmärtää omien valintojensa osuuden siinä, kuinka tilanteeseen on päädytty. Tuttavapiiriini lukeutuu kuitenkin lukuisia naisia, jotka jaksavat jahkua miesten paskuutta ja sitä, kuinka kuinka raskas heidän uhrin osansa on (en itsekään kiistä pikkulapsiarjen raskautta). Heille ei ole kuitenkaan tullut mieleenkään, että heidän miehensä voisi myös olla lasten kanssa kotona. Eivät he sitä edes todellisuudessa halua pohjimmiltaan, vaikka osa heistä joitain tekosyitä pystyy ilmoille heittelemään. He ovat onnellisia saadessaan pitää kaikki vapaat kotona lasten kanssa ja päästessään uhriutumaan, sillä se pönkittää heidän itsetuntoaan ja huonon omantunnon omaava mies voi keksiä kaikkea mukavaa. 

Ainakaan ap:n tilanne tuskin on ylläolevan kaltainen, jos hän haluaisi miehensä tekevän gradunsa kotona lasta hoitaen. On paljon niitä, jotka haluaisivat vastuun jakaa; osa miehistä on yhteistyöhaluisia, osa pakoilee vastuuta. Ylläoleva tilanne on kuitenkin hyvin tavanomainen. En ainakaan itse suostu uskomaan, että aiemmin mainitut 97-98 % äideistä pitäisivät kaikki vastoin tahtoaan kaikki perhevapaat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juujuu. On tullut jo selväksi, että miehet on ihan perseestä ja tyhmii.

Eiku tarkoitin, että nimenomaan naiset ovat tyhmii kun luulevat että pystyvät tekemään mitään muuta kuin leikkigradua vauvan kanssa. Miksi pitää olla niin kunnianhimoton? Sit vingutaan ku ei oo tasa-arvoo

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tätä jäin miettimään. Naiset vääntää gradunsa mammalomalla, mutta kuinka moni mies joutuu tekemään niin? Ehei, miehet menevät yliopistolle, kaljalle, harrastuksiin ja niitten ohella tekevät gradunsa. He ottavat graduntekonsa vakavasti ja haluavat keskittyä ja sehän heille suodaan!

No itseppähän suotte. En ymmärrä tällaista vinkumista. Itse ole ilmeisesti päättänyt lapsen hankkia tuohon tilanteeseen ja itse olet päättänyt tehdä gradua vauva kainalossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap:llä on ihan hyvä kysymys. Ja kyllähän me kaikki tiedetään, että harvinaista se on. Ja että naisten kohdalla ei niin harvinaista.

Elämä on täynnä tiukkoja valintoja...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat